Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Af: Simon Hallenslev / d. 28. oktober 2020
Det er ikke mere end et par dage siden, at en ny og ufattelig ond Bugatti blev spottet i fuld camouflage på den franske Formel 1 bane, Circuit Paul Ricard, lidt uden for Marseille.
Allerede kort efter de første spionfotos ramte internettet, blev det af de opmærksomme øjne konkluderet, at der umuligt kunne være tale om en gadebil. Den voldsomme aerodynamik og de påmonterede slickdæk afslørede, at der var tale om et banejern. Det eneste Bugatti selv ville ud med, var projektnavnet ’0.67’.
Da præsentationen skulle gå live klokken 12, brød Bugattis hjemmeside ned på grund af overvældende interesse. Nu er de officielle tal dog klar, hvorfor vi kender til de vilde tal, samt til betydningen bag det kryptiske projektnavn. Vi kigger nærmere på ’Ildkuglen’ fra Bugatti.
Den nye vanvidsmaskine fra Bugatti er særdeles let på tå. Den vejer sølle 1.239 kg. Det er bare 136 kg mere end den seneste Mazda MX5. Bolide har dog lidt flere hk, end den lille Mazda har. Rundt regnet 10 gange så mange.
Bugatti Bolide får nemlig 1.825 hk, til at skubbe rundt på vægten af en MX-5 med en tung passager. Kræfterne hentes fra Bugattis signaturmotor; den 8-liters W16-motor, der også findes i Bugatti Chiron.
SE OGSÅ | Ny Bugatti snuser til 500 km/t
Det er også fordelingen af kræfter og kilo, der ligger bag det kryptiske projektnavn, som Bugatti senest afslørede, efter bilen blev spottet på Paul Ricard. Navnet 0.67 kommer sig af bilens vægt-til-kaft-ratio, hvor Bolide har 0,67 kg pr. hk.
Selv kalder Bugatti deres Bolide for den mest utrolige bil, de nogensinde har lagt navn til. Men det kræver jo først og fremmest, at bilen bliver til virkelighed. Hvis den skal det, vil det kræve, at franskmændene holder tungen lige i munden.
For udover de vanvittige accelerationstider, lover Bugatti, at Bolide kommer til at kunne køre “langt over” 500 km/t. De siger også, at bilen kan tage turen om Nürburgring på 5 minutter og 31 sekunder, hvilket er på niveau med den legendariske banes all-time rekord.
De siger også, at Bolide kan tage turen om Le Mans-banen på 3 minutter og 7 sekunder, hvor den hurtigste LMP1 Le Mans-racer til sammenligning har gjort det på 3 minutter og 14 sekunder. Det er vilde løfter, som vi er spændte på at se, om Bugatti kan leve op til.
0-100 km/t: 2,17 sekunder
0-200 km/t: 4,36 sekunder
0-300 km/t: 7,37 sekunder
0-400 km/t: 12,08 sekunder
0-500 km/t: 20,16 sekunder
0-400-0 km/t: 24,64 sekunder
0-500-0 km/t: 33,62 sekunder
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.