Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Af: Simon Hallenslev / d. 14. juli 2021
Fra 2035 skal det være forbudt at sælge nye benzin- og dieselbiler i EU. Sådan lyder et af de forslag, som EU-kommissionen netop har præsenteret. Sammen med mere vedvarende energi foreslås et salgsforbud af benzin- og dieselbiler for at minimere medlemslandenes CO2-udslip.
Det er ikke en nyhed, at medlemslandene i EU skal reducere deres CO2-udslip markant. Nyheden ligger i, hvor CO2-besparelserne skal findes, og at det kommer til at påvirke bilindustrien i så udstrakt grad, som det foreslås.
Selvom der er flere elementer i forslaget, som rækker ud over bilindustrien, har benzin- og dieselbiler en bærende rolle i EU-kommissionens forslag. Fra 2030 skal medlemslandenes CO2-udslip fra personbiler reduceres med 55 procent versus det samlede udslip i 2021. Dette er noget højere end den nuværende målsætning, der er 37,5 procents reduktion i 2030.
Derudover skal salget af benzin- og dieselbiler altså helt sløjfes fra 2035, hvis det står til EU-kommissionen. Heldigvis er infrastrukturen også indtænkt i forslaget. Derfor planlægger EU-kommissionen i samme ombæring , at der inden 2030 skal etableres 3,5 millioner ladestandere langs de vigtigste Europæiske veje. Allerede fra 2025 er det jf. forslaget målsætningen, at der maksimalt er 60 kilometer mellem hver ladestander på Europas største veje.
LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
EU-kommissionen anderkender således, at infrastrukturen af ladestandere skal forbedres markant, hvis forslaget skal blive til virkelighed. I videre udstrækning foreslås det, at der i 2050 skal være mere end 16 millioner ladestandere i Europa, for at imødekomme det store antal elbiler, der naturligt vil følge et salgsforbud af benzin- og dieselbiler. Det er landene selv, der skal sørge for etableringen af ladestandere.
Forslaget fra Bruxelles taler godt ind i den linde strøm af nyheder om bilproducenter, der vil satse 100 procent på produktion af elbiler inden for en overskuelig årrække. Senest har VW offentliggjort, at de stopper produktionen af biler med forbrændingsmotor fra 2035 og Audi fra 2033. Det nye bilkonglomerat Stellantis, der omfatter mærker som Citroën, Alfa Romeo, Peugeot og Opel, præsenterede i sidste uge deres planer om at investere mere end 30 milliarder Euro i elektrificering.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.