Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det er logisk. Mens ingen forventer, at en stor elektrisk SUV kører som en sportsvogn, så forventer alle, at en elektrisk sportsvogn kører som – netop – en sportsvogn.
Problemet er bare, at udfordringen er enorm. Batteriernes vægt alene kan ødelægge alle håb om dynamik og præcision i en sportsvogn. Derfor har Porsche endnu ikke vovet sig ud i en elektrisk 911, og vi skal heller ikke holde vejret og vente på en elektrisk Mazda MX-5.
Men nogen skal have rollen som pionér. Maserati, som forbindes med vrinskende V8-motorer, tager springet og stiller sig forrest: Den nye Gran Turismo, som kommer til salg i 2023, bliver 100 procent elektrisk.
Maserati præsenterede for få uger siden sin nye SUV Grecale, som skal kapre kunder fra Porsche og Macan. Med Grecale præsenterede Maserati også navnet for sine elbiler: Folgore. Italiensk for lyn.
Grecale kommer primært i udgaver med benzinmotor, med den 100 procent elektriske Grecale Folgore som alternativ. Den nye Gran Turismo, derimod, bliver den første Maserati, som er elektrificeret i alle udgaver.
LÆS OGSÅ | Ny SUV: Grecale er den vigtigste Maserati nogensinde
“Elektrificeret i alle udgaver”. Det lyder kryptisk, og det kommer uden nærmere forklaring. Det er åbenlyst, at Gran Turismo Folgore, den 100 procent elektriske udgave, som Stellantis-chef Carlos Tavares for nylig har kørt en tur i, er en elbil. Elektrificeringen kan også være lig med en eller flere hybrider (med seks cylindre) – eller en plug-in hybrid-drivlinje.
Det eneste vi derudover ved om den nye Gran Turismo er det, vi kan se på billederne fra Tavares’ køretur i Rom. Designet er opdateret, men ikke på nogen måde radikalt anderledes end forgængerens. Gran Turismo bliver igen en elegant grand tourer.
Mange hestekræfter og et stort batteri. Rimelige forventninger at have til en sportslig model fra Maserati. Men den skal også have dynamiske og skarpe køreegenskaber. Som en sportsvogn.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.