Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Af: Simon Hallenslev / d. 12. februar 2021
På med solbriller og sørgebind. Chefingeniøren for Mercedes-Benz C-Klasse, Christian Früh, bekræfter i et interview med bilmediet Car and Driver, at V8’eren er lagt endeligt i graven for C63. Årsagen er naturligvis de intensiverede miljøstramninger som bilproducenterne står overfor i hele verden men i særdeleshed i Europa.
Mercedes-Benz har fundet det nødvendigt ikke blot at fjerne to men hele fire cylindre fra C63’eren. Det understreges nemlig i selvsamme interview, at en V6’er ej heller finder vej til AMG-udgaverne af C-Klassen, herunder hverken C43 eller C63. Begge disse bliver plug-in hybridbiler, mens resten af C-Klasse modelprogrammet som minimum får 48V-mildhybrid.
LÆS OGSÅ | VERDENSPREMIERE: Audi e-tron GT
Det er dog ikke lutter dårlige nyheder. I samme åndedrag slår chefingeniøren nemlig fast, at grundudgangspunktet for den alsidige C-Klasse er baghjulstrukket. Christian Früh udtaler, at det ganske enkelt er umuligt at lave en velkørende personbil i total balance på en forhjulstrukken platform.
Den næste generation C63 AMG, der kommer til at se dagens lys i løbet af 2022, vil stadig spytte over 500 hk ud. Der er derfor ingen tvivl om, at Mercedes-Benz’ historie med en dækrygende C63’er er slut, bare fordi V8-brølet forsvinder. Med hybriddrivlinjer på tegnebrættet betyder det også, at den manuelle gearkasse er fortid i C-Klassen. Den vil fremover kun blive produceret med Mercedes-Benz’ egen 9-trins automatgearkasse.
Mercedes-Benz løfter også sløret for nogle af de andre nye ting, der vil blive implementeret på den kommende generation C-Klasse. Først og fremmest får bilen en stor, digital centerkonsol med touchskærm, lidt á la den nye Mercedes-Benz S-Klasse. Her loves der ekstrem præcision og hurtighed i både infotainmentskærm og -system. Hertil kommer også et nyt og innovativt system til head-up displayet.
Lidt i stil med Tesla vil Mercedes-Benz indføre systemopdateringer, der kan klares fra din indkørsel og dermed eliminere behovet for at smide bilen forbi et værksted. Luftundervognen, der tidligere har kunnet tilkøbes, skrottes til fordel for en ny chassisopsætning med elektronisk justerbar undervogn.
Med den nye type undervogn følger også firehjulsstyring, som betyder, at bagakslen kan dreje. Hermed skabes der mere stabilitet på motorvejen samt bedre manøvrerbarhed i byen. Hvis du før har købt din Mercedes-Benz med stjernen oppe på kølerhjelmen, bliver du skuffet, da den udfases i den vestlige verden og kun kan tilkøbes på kinesiske modeller.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.