Bare rolig. Hvis du er vild med klassikere som Geländewagen, Hummer og Land Rover Defender, så frygt ej fremtiden. Ikonerne bliver nemlig elektriske!
TEKST Bilbasen Blog / FOTO PR
Mercedes G-Klasse
Mercedes har sat fuld skrue på udviklingen af elbiler og skyder om sig med nye modeller, som på sigt skal erstatte de kendte fossilbiler. Men de har heldigvis ikke glemt deres historie. Fans af den ikoniske G-Klasse – eller Geländewagen, som feinschmeckere kalder den – kan tage det roligt. Det vil ganske vist snart være slut med V8-motoriserede varianter, men med en fuldt elektrisk drivlinje er fremtiden sikret for den klassiske offroader fra 1979.

Læs også: De 10 mest geniale klassikere på strøm
Mærket fra Stuttgart præsenterede i foråret konceptbilen EQG, og selv om vi ikke kender til tekniske detaljer og lanceringstidspunkt, kan vi forvente en lige så hårdfør Geländewagen som altid. Og designet vil ikke ændre sig.


GMC Hummer
Den pjattede Hummer døde med finanskrisen i slutnullerne, og det er vel fint nok. Ingen synes at savne en gul H2 med papegøjeplader, kromfælge og en overgearet ejendomsspekulant bag rattet. Men konceptet bliver nu genoplivet, og den elektriske variant af fortidens krigskøretøj virker ligefrem cool. Den er stadig en tung sag med sine over fire tons dødvægt, men du får til gengæld også et bizart stort batteri på godt 250 kWh, som kan lades med helt op til 350 kW.

LÆS OGSÅ | Træt af elbiler? Syntetisk benzin fra Porsche er din redning
Den elektriske Hummer, som blev lanceret i USA i år, fås både som traditionel SUV og som pickup med aftageligt tag. En særligt fed feature er de medstyrende baghjul, som gør det muligt for bilen at køre i krabbegang. Om den kommer til Europa, er dog uvist.


Range Rover
Land Rover vil frem mod 2026 lancere seks nye fuldt elektriske modeller, deriblandt en fuldt elektrisk udgave af den kongeligt luksuriøse Range Rover. Foretrækker du imidlertid den originale model fra halvfjerdserne, er der hjælp at hente hos Lunaz Design. Det Silverstone-baserede firma er kendt for deres velbyggede, elektriske varianter af klassiske britiske luksusbiler, og deriblandt en samvittighedsfuld udgave af Range Rover Classic.

LÆS OGSÅ | Ford på vej med Volkswagen-baserede elbiler
Konverteringen tager udgangspunkt i en original Range Rover, som strippes helt ind til metallet. Herefter genopbygges bilen med moderne teknologi, blandt andet en fuldt elektrisk drivlinje med specifikationer efter kundens ønsker. Mens kabinen udstyres med vores dages fornødenheder som klimaanlæg og LED-skærme, bevares bilens karakteristiske ydre design. Eneste visuelle forskel er faktisk stikket til ladestanderen.
Ford Bronco
Den er mest kendt i hjemlandet, hvor den blev verdensberømt som flugtbil for den tidligere NBA-stjerne O.J. Simpson i en TV-transmitteret politijagt. Men nu kommer Ford Bronco også til Europa i en genopstået udgave med retro-look á la originalen fra tresserne. Fabrikken har naturligvis allerede varslet en elektrisk variant – men kan du ikke vente, er det blot at bestille en klassisk model med elmotor.

LÆS OGSÅ | Video: Så meget kortere kører elbiler om vinteren
Hos det amerikanske firma Zero Labs piller de simpelthen karrosseriet af en original Bronco og monterer den på en topmoderne drivlinje med batteri, elmotor, affjedring og bremser. I kabinen kredses der for detaljerne, og resultatet er en ret fed oldschool SUV, som oser af genbrug og grøn samvittighed.


Jeep Wrangler
Amerikanerne har efterhånden fået elektrificeret flere af deres legendariske ikoner, og nu er det Jeep Wrangler, som står for tur. Du kan allerede få den som plug-in hybrid, og en fuldt elektrisk konceptmodel, kaldet Magneto, blev præsenteret sidste år.

LÆS OGSÅ | Vildt: Her er 1.300 ladestandere på ét sted
Den færdige udgave vil imidlertid blive bygget på Stellantis-koncernens nye STLA-platform, og ifølge amerikanske medier vil den blive udstyret med en række smarte features. Blandt andet muligheden for at kunne oplade andre elektriske biler. Da Jeep Wrangler i forvejen bliver markedsført i Europa, kan vi godt forvente at se den elektriske variant på vores kanter, når den efter sigende bliver præsenteret i 2024.


Land Rover Defender
Ligesom Range Rover er også Land Rover Defender undervejs i en elektrisk variant. Men hvad nu, hvis du elsker designet af den klassiske Defender? Og samtidig har en drøm at sprinte hen over marken uden at trække en sky af dieselrøg efter dig? Så er løsningen en konverteret variant, hvor den olieslugende drivlinje er erstattet med en elmotor og et Tesla-batteri. Præcis, som det amerikanske makkerpar Ryan Tillman og Joseph Comiskey har tænkt det.

LÆS OGSÅ | Benzinhovedets dilemma: Elektrisk Ford GT40 med V8-lyd
De to tidligere militærfolk står bag firmaet Raglan, hvor missionen er at restaurere, elektrificere og fremtidssikre klassiske Defender-modeller. Rækkevidden for sådan en firkantet basse er nok ikke imponerende. Men de 600 elektriske heste sender dig til gengæld fra 0-100 km/t på fem sekunder. Helt uden røg.