Kategorier
Elektrisk Nyheder

6 fede SUV’er, som er på vej i elektriske varianter

Bare rolig. Hvis du er vild med klassikere som Geländewagen, Hummer og Land Rover Defender, så frygt ej fremtiden. Ikonerne bliver nemlig elektriske!

TEKST Bilbasen Blog / FOTO PR

Mercedes G-Klasse

Mercedes har sat fuld skrue på udviklingen af elbiler og skyder om sig med nye modeller, som på sigt skal erstatte de kendte fossilbiler. Men de har heldigvis ikke glemt deres historie. Fans af den ikoniske G-Klasse – eller Geländewagen, som feinschmeckere kalder den – kan tage det roligt. Det vil ganske vist snart være slut med V8-motoriserede varianter, men med en fuldt elektrisk drivlinje er fremtiden sikret for den klassiske offroader fra 1979.

Frygt ej den elektriske revolution. Selv bundtradtionelle SUV-modeller som Mercedes G-Klasse er på vej i strømførende udgaver. Du må undvære lyden af en V8 – men forvent masser af el-power. Og uændret design.

LÆS OGSÅ | De 10 mest geniale klassikere på strøm

Mærket fra Stuttgart præsenterede i foråret konceptbilen EQG, og selv om vi ikke kender til tekniske detaljer og lanceringstidspunkt, kan vi forvente en lige så hårdfør Geländewagen som altid. Og designet vil ikke ændre sig.

GMC Hummer

Den pjattede Hummer døde med finanskrisen i slutnullerne, og det er vel fint nok. Ingen synes at savne en gul H2 med papegøjeplader, kromfælge og en overgearet ejendomsspekulant bag rattet. Men konceptet bliver nu genoplivet, og den elektriske variant af fortidens krigskøretøj virker ligefrem cool. Den er stadig en tung sag med sine over fire tons dødvægt, men du får til gengæld også et bizart stort batteri på godt 250 kWh, som kan lades med helt op til 350 kW.

Kør lydløst gennem junglen i den elektriske udgave af fortidens Hummer. Med et kæmpe batteri og retro-design er det amerikanske ikon blevet cool igen. Om den kommer til Europa er dog uvist. Men det er værd at håbe.

LÆS OGSÅ | Træt af elbiler? Syntetisk benzin fra Porsche er din redning

Den elektriske Hummer, som blev lanceret i USA i år, fås både som traditionel SUV og som pickup med aftageligt tag. En særligt fed feature er de medstyrende baghjul, som gør det muligt for bilen at køre i krabbegang. Om den kommer til Europa, er dog uvist.

Range Rover

Land Rover vil frem mod 2026 lancere seks nye fuldt elektriske modeller, deriblandt en fuldt elektrisk udgave af den kongeligt luksuriøse Range Rover. Foretrækker du imidlertid den originale model fra halvfjerdserne, er der hjælp at hente hos Lunaz Design. Det Silverstone-baserede firma er kendt for deres velbyggede, elektriske varianter af klassiske britiske luksusbiler, og deriblandt en samvittighedsfuld udgave af Range Rover Classic.

Inden for de næste par år vil den nuværende Range Rover blive lanceret i en fuldt elektrisk version. Men er du mere til den klassiske udgave, kan britiske Lunaz Design hjælpe med en smart konvertering af en original version.

LÆS OGSÅ | Ford på vej med Volkswagen-baserede elbiler

Konverteringen tager udgangspunkt i en original Range Rover, som strippes helt ind til metallet. Herefter genopbygges bilen med moderne teknologi, blandt andet en fuldt elektrisk drivlinje med specifikationer efter kundens ønsker. Mens kabinen udstyres med vores dages fornødenheder som klimaanlæg og LED-skærme, bevares bilens karakteristiske ydre design. Eneste visuelle forskel er faktisk stikket til ladestanderen.

Ford Bronco

Den er mest kendt i hjemlandet, hvor den blev verdensberømt som flugtbil for den tidligere NBA-stjerne O.J. Simpson i en TV-transmitteret politijagt. Men nu kommer Ford Bronco også til Europa i en genopstået udgave med retro-look á la originalen fra tresserne. Fabrikken har naturligvis allerede varslet en elektrisk variant – men kan du ikke vente, er det blot at bestille en klassisk model med elmotor.

Den ligner noget, som har en V8 under hjelmen. Men denne moderniserede version af den legendariske Ford Bronco fra tresserne er faktisk udstyret med en elmotor kombineret med et Tesla-batteri.

LÆS OGSÅ | Video: Så meget kortere kører elbiler om vinteren

Hos det amerikanske firma Zero Labs piller de simpelthen karrosseriet af en original Bronco og monterer den på en topmoderne drivlinje med batteri, elmotor, affjedring og bremser. I kabinen kredses der for detaljerne, og resultatet er en ret fed oldschool SUV, som oser af genbrug og grøn samvittighed.

Jeep Wrangler

Amerikanerne har efterhånden fået elektrificeret flere af deres legendariske ikoner, og nu er det Jeep Wrangler, som står for tur. Du kan allerede få den som plug-in hybrid, og en fuldt elektrisk konceptmodel, kaldet Magneto, blev præsenteret sidste år.

Yeeeeeha! De fleste bilelskere ku’ godt hoppe på en Jeep Wrangler, og nu er fremtiden sikret for den amerikanske klassiker. Konceptbilen Magneto er nemlig et bud på den elektriske version, som formentlig præsenteres i 2024.

LÆS OGSÅ | Vildt: Her er 1.300 ladestandere på ét sted

Den færdige udgave vil imidlertid blive bygget på Stellantis-koncernens nye STLA-platform, og ifølge amerikanske medier vil den blive udstyret med en række smarte features. Blandt andet muligheden for at kunne oplade andre elektriske biler. Da Jeep Wrangler i forvejen bliver markedsført i Europa, kan vi godt forvente at se den elektriske variant på vores kanter, når den efter sigende bliver præsenteret i 2024.

Land Rover Defender

Ligesom Range Rover er også Land Rover Defender undervejs i en elektrisk variant. Men hvad nu, hvis du elsker designet af den klassiske Defender? Og samtidig har en drøm at sprinte hen over marken uden at trække en sky af dieselrøg efter dig? Så er løsningen en konverteret variant, hvor den olieslugende drivlinje er erstattet med en elmotor og et Tesla-batteri. Præcis, som det amerikanske makkerpar Ryan Tillman og Joseph Comiskey har tænkt det.

I kabinen ligner den elektriske Ford F-150 næsten sig selv. Sæderne i politiversionen er dog fladere end normalt for at gøre det nemmere at hoppe ind og ud af bilen – og desuden betrukket i ekstra slidstærkt stof.

LÆS OGSÅ | Benzinhovedets dilemma: Elektrisk Ford GT40 med V8-lyd

De to tidligere militærfolk står bag firmaet Raglan, hvor missionen er at restaurere, elektrificere og fremtidssikre klassiske Defender-modeller. Rækkevidden for sådan en firkantet basse er nok ikke imponerende. Men de 600 elektriske heste sender dig til gengæld fra 0-100 km/t på fem sekunder. Helt uden røg.