Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Den nye Peugeot 308 fås i mange forskellige varianter. Benzin- og dieseludgaver af den franske model lanceres side om side med to plug-in-hybrider, og der er frit valg mellem hatchback og stationcar.
Men der vil være købere, som holder sig tilbage. De venter på den 100 procent elektriske 308, som Peugeot allerede har annonceret. Hører man til den håbefulde skare, så er den dårlige nyhed, at den elektriske e-308 først ventes introduceret i sommeren 2023.
Den gode nyhed er, at vi nu ved meget mere om e-308. Peugeot har frigivet oplysninger om batteristørrelse, rækkevidde og elmotorens ydelse.
Måske den største overraskelse vi finder i informationerne om e-308 fra Peugeot, drejer sig om pladsforholdene. De vil være stort set som i de øvrige 308’ere, fordi batteriet lægges i bunden af bilen. Grunden til at vi nævner pladsen er, at e-308 kommer som både hatchback og den mere rummelige stationcar, SW.
Elektriske stationcars er som enhjørninge, julemanden og den afskyelige snemand: De findes ikke. Når Peugeot sender e-308 SW på markedet i løbet af 2023, vil MG5 EV sandsynligvis være en af de eneste andre elektriske stationcars på markedet (den introduceres i første halvår 2022).
LÆS OGSÅ | FØRSTE TUR: Kan ny Peugeot 308 tage en topplacering i Golf-klassen?
En anden god overraskelse er det faktum, at e-308 kommer med et nyt batteri med større energitæthed og bedre varmestyring. Med 50 kWh (brugbar plads – batteriet er reelt 54 kWh) er batteriet samme størrelse som i modeller som Peugeot e-208 og Citroën ë-C4. Men på grund af det nyere batteri vil e-308-modellerne kunne køre cirka 400 kilometer på en opladning. E-208 med opdateret batteristyring klarer 363 kilometer.
Elmotoren får en ydelse på 154 hk og 269 Nm, som er 18 hk og 9 Nm mere end i e-208. Det forventes, at e-308-modellerne kan lade med op til 100 kW.
(Og for en god ordens skyld: Ingen billeder findes endnu af e-308 – alle billeder her på siden er af PHEV-versioner)
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.