Klumme: Polestar 3 er amerikansk og IKKE kinesisk, og det er vigtigt
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det går meget stærkt hos Polestar, den svenske elbilsproducent. For kun et par uger siden offentliggjorde svenskerne første billede af konkurrenten til Tesla Model Y, Polestar 3, og nyheden blev hurtigt fulgt op af endnu en nyhed: En crossover-coupé med navnet Polestar 4 er også på vej.
LÆS OGSÅ | Polestar 3 afsløret – crossover kører 600 km på en opladning
Og så den nyeste nyhed. Efter Polestar-modeller med navnene 1, 2, 3 og 4 kommer nummer 5. Den naturlige rækkefølge, og med det højeste tal følger også den største bil – og den stærkeste.
Polestar 5 bliver en stor firedørs coupé, stærkt inspireret af konceptbilen Precept fra 2020.
Polestar 5 er sat til at gå i produktion i 2024, og mens det lige nu kan ligne en fjern fremtid, så er der allerede informationer om teknik og teknologier i bilen.
Den store Polestar står på en ny platform med 800 volt-teknologi, og karrosseriet bliver gjort så let som muligt ved hjælp af aluminium. Med 800 volt, som findes i et fåtal af bilmodeller (bl.a. Audi E-Tron GT og Kia EV6), kan ladehastigheden sættes op.
LÆS OGSÅ | Test: Tak for dansen, Polestar 1
To eller flere elektriske motorer er et must, når vi snakker elbiler med rigtig mange hestekræfter. Og Polestar 5 får rigtig, rigtig mange kræfter. Polestar sætter forventningerne højt: 884 hk og 900 Nm. Ydelsen kommer fra en el-motor ved baghjulene med “overlegen” styrke og en el-motor foran med, sandsynligvis, noget lavere ydelse.
Hvor meget rækkevidde man skal regne med, har Polestar til gengæld endnu intet at sige om. Men der er også tid til at regne på det, når produktionen tidligst begynder om halvandet år.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.