Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Nogle gange er det bare federe at mindes en glorværdig fortid en at sidde fast i nutiden. For de mest inkarnerede Porsche 911-fans er der nutidige modeller med stærk inspiration fra fortiden i Heritage Design-serien.
Den vil bestå af fire forskellige 911-modeller – 911 Targa 4S Heritage Design Edition fra 2022 var den første, den nye 911 Sport Classic den anden i rækken.
Den retro-designede 911 Sport Classic er den stærkeste 911 med manuel gearkasse (en Porsche-specialitet med 7 trin) og det ekstra bredde karrosseri fra Turbo-versionerne.
911 Sport Classic skal lede tankerne direkte hen på både den oprindelige 911 fra 1964, men også mere specifikt på den i dag ekstremt eftertragtede 911 RS 2.7 fra 1972.
Den klassiske Porsche 911 med manuel gearkasse er en truet art, men hos specialisterne hos Porsche Exklusive Manufaktur (som opfylder alle personlige ønsker), lever den i bedste velgående.
Den 550 hk stærke 911 Sport Classic er altså den stærkeste 911, man kan købe med manuel gearkasse – næststærkest er 911 GT3 med 510 hk. Motoren i den. nye 911 er 3,7-liters boxermotoren med turbo – og Sport Classic har, som dengang 911 var ung, valgt baghjulstræk.
LÆS OGSÅ | Porsche Macan T – mens vi venter på den elektriske
Farver og design, ude som inde, har mere eller mindre subtile spor af fortiden. En af de ydre er den fastmonterede bagspoiler – “anderumpen”.
Kun 1.250 eksemplarer af 911 Sport Classic kommer ud fra specialisterne hos Exklusive Manufaktur – og et matchende Sport Classic Chronograph fås også. Men kun for de kunder, som samtidig køber bilen.
Prisen for herligheden og eksklusiviteten er over typisk 911-niveau: 5.364.900 kr. En 911 Turbo S med 580 hk fås fra 4.399.900 kr.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.