Praktisk, elegant, luksuriøs: Ny Mercedes E-Klasse stationcar
Den praktiske E-Klasse bevarer sin seriøse rummelighed og får et større skud elegance. Den tyske luksus-stationcar kommer fra starten som benzin, diesel og plug-in hybrid.
Der er få biler på markedet så komplette som Mercedes E-Klasse stationcar. Den har rummeligheden og det praktiske helt på plads. Den er komfortabel, sikker og luksuriøs. Den har kraftoverskud og god brændstoføkonomi. Den er dyr, men det er der, med andre ord, rigtig mange grunde til.
Med verdenspremieren på den helt nye E-Klasse sedan for et par måneder siden, var det uundgåeligt, at en stationcar ville være lige om hjørnet. Nu ser den dagens lys, og den tilfører stationcardesignet noget elegance, som ikke har været helt på plads i de seneste generationer af E-Klasse stationcar.
Den er ikke mindre praktisk, den nye stationcar. Det er og blive E-Klassens adelsmærke som stationcar: Rummelighed. Det er meget muligt, det er sidste generation af den klassiske model, før den elektriske EQE helt får overtaget, og det er i så fald en fornem afslutning på årtiers praktisk elegance.
Op til 1.830 liter – men ikke i plug-in hybriden
Der er endnu mere plads til at brede sig på i den nye E-klasse stationcar, end der var i forgængeren. Akselafstanden er blevet 2,2 cm længere til i alt 296,1 cm, og der er ekstra bredde til brede skuldre. Bagagerummet har en standardvolumen på 615 liter, så både klapvogne og hundebure kan være med på samme tid, og skal man kun være en eller to personer i bilen, kan E-Klasse stationcar rumme helt op til 1.830 liter.
Men den bagagevolumen skal tages med forbehold. For de mange danske kunder, som man kan forvente vil købe en plug-in hybrid-version, er tallet markant lavere. Det skyldes, at plug-in hybriden har brug for et meget stort batteri under bagagerummet for at opnå en elektrisk rækkevidde på helt op til 113 kilometer. Bagagerummet er derfor indskrænket til 460-1.675 liter.
Ved introduktionen vil der være en plug-in hybrid, og det er benzinvarianten E 300 e stationcar med en 2-liters benzinmotor med 294 hk og en elmotor med 129 hk. Den samlede systemydelse er 313 hk.
Tre store skærme med MBUX Superscreen
Motorprogrammet er forholdvis smalt ved lanceringen, og som ventet er der ingen motorer med mere end fire cylindre. En benzinudgave, E 200, kommer med en 2-liters turbomotor med 204 hk (samme motor som i plug-in hybriden) og 320 Nm for en fornuftig 0-100-tid på 7,8 sekunder.
En dieseludgave, E 220 d, har en 2-liters motor med 197 hk og 440 Nm, og den har stort set samme 0-100-præstation som benzinversionen: 7,9 sekunder. Brændstoføkonomien er, selvfølgelig, fornuftig med op til 20 km/l. Både benzineren og dieseludgaven har et mildhybrid-system, der kan give et mindre elektrisk boost.
Som allerede set i sedanen er E-Klassen årgang 2023 kommet endnu længere ind i skærm-tidsalderen. Hvis man bestiller bilen med en ekstra touchscreen foran passageren (navigation, musik mv.), har E-Klassen det såkaldte MBUX Superscreen-setup, hvor hele panelet med digital instrumentering, infotainment og den tredje skærm er sat bag et fælles glaspanel.
Standard i E-Klasse stationcar er selvfølgeligheder som el-betjent bagklap og tre-delt bagsæderyglæn, men også luftaffjedring på bagakslen er standard, så tung last ikke får bagenden til at hænge.
Brugte Mercedes E-Klasse stationcar til salg på Bilbasen
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.