Mercedes-AMG S 63 E Performance er voldsom luksus med 802 hk
Den længe ventede AMG-udgave af den nyeste S-Klasse kører med hybridsystemet fra GT 63 S E Performance. AMG S 63 E Performance er en luksus-plug-in hybrid med 802 hk.
Der er gået tæt på to et halvt år, siden Mercedes-Benz for første gang viste os sit flagskib, S-Klasse, i den nye udgave. Typisk følger en AMG-version året efter, men først nu er AMG klar til at vise sin muskuløse S-Klasse.
Har man brugt to et halvt år på bare at vente i spænding på at se resultatet af AMG-arbejdet, bliver man næppe skuffet. Ingen S-Klasse har nogensinde været tilnærmelsesvis så brutal og stærk som den nye S 63 E Performance.
Med en ydelse på 802 hestekræfter og et drejningsmoment på op til 1.430 Nm – og det er ingen slåfejl – kører den store luksusbil lige op med nogle af de hurtigere sportsvogne, når det går lige ud: Blot 3,3 sekunder skal der til, for at den 533 cm lange limousine, som i øvrigt vejer 2,6 tons, når 100 km/t fra stilstand. Topfarten er 250 km/t, men bilen kan bestilles til at køre 290 km/t.
Plug-in hybrid med plads til flere kræfter
For første gang er S-Klassen fra AMG en hybrid. En kombination af en benzinmotor med 612 hk og en elmotor ved bagakslen, som smider 190 hk ind i spillet. Hybridsystemet, som debuterede i den sportslig orienterede GT 63 S E Performance, kommer med et batteri med en kapacitet på 13,1 kWh – et eksternt opladeligt batteri, som gør den store S 63 E Performance til en plug-in hybrid.
I forhold til GT’eren er batteriet mere end fordoblet i størrelse, så hvor den 843 hk stærke GT 63 S E Performance lover 12 kilometer på strøm på en opladning, lover S 63 E Performance 33 kilometer.
Og hvorfor så en samlet ydelse, der i S-Klasse er 41 hk lavere end i GT? Vi mistænker, at forskellen ligger i S’et, der findes i GT’erens modelnavn. Det fortæller os, at AMG på et tidspunkt vil lave en S 63 S E Performance, som nok skal overgå GT’erens 843 hk. Der skal altid være plads til mere hos AMG.
Den ubehagelige farvet på interiørlyset kan heldigvis ændres. Eller helt slukkes. Plads til at strække sig ud i bagsædet, men den bedste plads er bag rattet
V8’eren går ingen steder
E Performance-hybridsystemet er et skridt mod fuld elektrificering, som også på et tidspunkt vil overgå AMG. Men der er ingen grund til at frygte for, at den kommende fremtid ikke byder på masser af benzin hos AMG, selv om den også byder på strøm.
AMG har ingen planer om at skrotte deres benzinmotorer i det indeværende årti, heller ikke selv om moderselskabet Mercedes-Benz ikke længere udvikler helt nye forbrændingsmotorer.
V8’eren i mange AMG-modeller, som også ligger i maskinrummet i den nye S 63 E Performance, på 4 liter med turbo, fortsætter længe endnu. AMG skal nok sørge for at holde den frisk.
En lang sag, som også er en meget hurtig sag. 0-100 km/t på 3,3 sekunder er meget respektabelt for en stor limousine, som vejer 2,6 tons
Adaptiv undervogn og aktive stabilisatorer
Mens S-Klassen altid først og fremmest handler om luksus og komfort, skal den som AMG også byde på drama. V8’eren og systemydelsen på 802 hk gør deres del, mens meget anden teknik sørger for skarpere køreegenskaber.
S 63 E Performance har som standard adaptiv luftaffjedring med justerbare støddæmpere, og aktive krængningsstabilisatorer modvirker, at den store S-model læner sig for meget i svingene. Baghjulsstyring (baghjulene drejer med eller mod forhjulene, alt efter hastighed), fuldt variabelt firehjulstræk, aktive motorophæng og bremser i kompositmateriale er standard.
S 63 E Performance er selvfølgelig indrettet, så bagsædepassagererne kan komme udhvilede frem til destinationen. Hvis altså chaufføren synes, de skal have lov – med 802 hk og 1.430 Nm er det nok svært at falde i søvn.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.