juli 19, 2023

Prischock: Ny Honda CR-V PHEV koster 553.900 kr.

Et risikabelt træk fra Honda: Den nye CR-V introduceres i Danmark kun som plug-in hybrid og med alt i udstyr. Det gør den dyrere end Kia Sorento PHEV og næsten så dyr som Audi Q5.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Honda CR-V er blevet større, og der er kommet udstyr til, som aldrig før har været tilgængeligt i den japanske SUV. Den fås også for første gang som plug-in hybrid – den første PHEV fra Honda i større serieproduktion.

Med vokseværket (11 centimeter mere i længden) er CR-V nu samme størrelse som BMW X3, og dermed er den rykket væk fra Toyota RAV4 og Kia Sportage – den er 11 cm længere end RAV4 og 20 cm længere end Sportage.

I Danmark lanceres kun en enkelt motorvariant og kun et enkelt udstyrsniveau, hvor så godt som alt er standard. Honda mener tilsyneladende, at CR-V nu hører til i en ny klasse, for prismæssigt er den nye udgave rykket op mod Audi Q5 og Kia Sorento: 553.990 kr. for CR-V som plug-in hybrid med Advance Tech-udstyr. Den gamle CR-V Hybrid, som i modsætning til den nye PHEV ikke fik nogen rabat på registreringsafgiften, kostede senest fra 402.900 kr.

En stor plug-in hybrid med en lav ydelse

For det samlede europæiske marked er plug-in hybriden en af to muligheder. Den anden er den almindelige hybrid, E:HEV, som svarer til hybridudgaven af den gamle CR-V. Den har en 2-liters benzinmotor og to elmotorer – og en ydelse på 184 hk.

Det lyder skævt, men den nye plug-in hybrid, som altså er den vi kan købe i Danmark, har også 184 hk. I andre plug-in hybrider lægges benzinmotorens ydelse løseligt sammen med elmotoren eller elmotorernes ydelse. Ikke hos Honda. Hos Honda drives bilen, uanset om det er hybriden eller den nye plug-in hybrid, nemlig ikke frem af benzinmotoren. Det er elmotorerne, der driver bilen – benzinmotoren fungerer som generator, der laver strøm, når hybridbatteriet er tømt.

Derfor yder CR-V plug-in hybrid 184 hk, om der så er 100 procent strøm på batteriet (17,7 kWh), som giver 82 kilometer elektrisk kørsel UDEN benzinmotorens indblanden, eller når benzinmotoren laver kræfterne.

184 hk gør det svært at se, hvordan CR-V E:PHEV vil trække de 1.500 kilo efter sig, den er typegodkendt til, og 0-100 km/t-rutinen tager meget afslappede 9,8 sekunder. Kia Sportage PHEV med 265 hk, der ikke er blandt de hurtigste, spurter fra CR-V med sine 8,2 sekunder, og Toyota RAV4 med 306 hk gør det på 6 sekunder rent.

Hvis CR-V plug-in hybrid viser sig at være meget økonomisk eller have et helt sublimt hybridsystem, er 184 hk måske ikke jordens undergang? Vi får se, når vi får lov at komme bag rattet.

Soltag, head-up-display, læderindtræk og meget andet

Det er ikke sådan, at CR-V til Europa kun produceres i en variant, hvor udstyret er overdådigt. I andre lande, som hos vores svenske naboer, fås mere beskedne udstyrsvarianter end den danske Advance Tech.

For 553.900 kr. skal CR-V E:PHEV være stoppet til bristepunktet med udstyr, og den skuffer da heller ikke. Adaptive LED-forlygter, panoramaglastag, læderindtræk, head-up-display, køling i forsæderne, varme i rattet, varme i bagsædet, adaptiv fartpilot, el-betjent bagklap med mulighed for automatisk lukning, når man går fra bilen, 360 graders kamera, Bose-lyd med 12 højttalere og 10,2″ digital instrumentering. Infotainmentsystemets touchscreen er på 9″, som ikke er prangende i en ny SUV.

Veludstyret, stor og med et specielt hybridsystem. Den nye Honda CR-V virker spændende. Men den er dyrere end den større Kia Sorento PHEV med 265 hk (fra 519.900 kr.) og meget tæt på Audi Q5 50 TFSI E med 299 hk (fra 589.990 kr.).


Brugt Honda CR-V til salg på Bilbasen

Se flere brugte Honda CR-V til salg på Bilbasen lige her

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS