Det her er intet mindre end et scoop – verdens ondeste mikrobil er til salg i Jylland. Som du sikkert ved fra Cars 2 fra Disney/Pixar er Professor Zündapp videnskabsmanden, der sammen med skurken Sir Axlerod forsøgte at give bio-brændstof i biler et dårligt ry, så skurkene kunne sælge olien dyrt fra deres oliefelter.
Du behøver nok ikke at se filmen for at gætte, at heltene vinder og skurkene taber, men man kan næsten sige, at det er et karaktermord at bruge en Zündapp Janus som ond videnskabsmand. Man finder ikke mange biler fra 1950’erne, som kan udvise samme nøjsomhed som en Zündapp Janus. Med en etcylindret totakts-motor på bare en kvart liter er der grænser for hvor meget benzin karburatoren kan sende gennem systemet.
Zündapp Janus er i virkeligheden resultatet af motorcykelproducenten Zündapps ønske om at lave vejrsikre motorcykler. Fabrikken undersøgte muligheder for joint-venture med andre fabrikanter og lavede en aftale med flyfabrikanten Claude Dornier, der havde en prototype, men som ikke turde satse på at kunne sælge det volumen, en rentabel produktion ville kræve.
Centermotor
De to fabrikanters ønsker passede som dæk på fælge, og Janus blev en realitet. Klart er det ingen sportsvogn med blot 14 hk, men ser man på data, så er der nogle spændende detaljer, som var de færreste biler i samtiden forundt: Centermotor, uafhængige hjulophæng på alle hjul og hydrauliske bremser på alle fire hjul. Efter sigende er det dog komforten der er i højsædet, og efter sigende ret god – vi har ikke selv prøvet.
Raumwunder
Mens skaberen af den oprindelige Mini, Sir Alec Issigonis, ofte bliver rost for at skabe den rummeligste kabine på mindst mulig plads, så er Zündapp Janus overset, selvom den trumfer Mini og også konkurrenten Isetta 600 i pladsudnyttelse. I Janus sidder passagerer på henholdsvis forsæder og bagsæder nemlig ryg mod ryg. Det ses nærmest også på designet, at kabinen er symmetrisk på nær rat og pedaler – hvis ikke baglygterne var røde, så kunne man nemt tage fejl, når man åbner en af dørene eller skiller man sige lågerne. Det er en hatchback and front.
Det har ejeren af bilen på billederne taget højde for, og har markeret hvad der er forlæns og hvad der er baglæns, og mellem sæderne ligger en plysmodel af forlæns og baglæns fra Bamse Go-nøf.
God stil.
Zündapp Janus blev ikke nogen succes og den er kun produceret i 6902 eksemplarer – helt ulig mikrobilssituationen i Danmark, hvor VW up! blev mest solgte bil med over 7.000 på plader i 2015, men det er en helt anden historie. Janus kostede ca. 3.300 DM i 1957 – i dag er prisen en helt anden – eksemplaret på billederne står til 250.000 kr eller det samme som to VW up! – men ondskab er ikke billig på bilbørsen nu om stunder. Og den eneste anden vi kunne finde i Tyskland koster over 300.000 kr.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.