Test: Omfattende facelift gør Renault Captur tidssvarende
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2025-udgaven af Renault Captur.
Af: Simon Hallenslev / d. 1. august 2019
Rekorder på Nürburgring – der også kendt som det grønne helvede – er ligeså populært, som det er kontroversielt. Hver eneste gang der lanceres en sporty version af en personbil, kan det ikke gå hurtigt nok for producenterne at komme til Nürburgring og sætte ny rekord.
Men hver gang sættes der også spørgsmålstegn ved rekordernes relevans såvel som legitimitet. For mens nogle producenter kører personbilen direkte fra fabrikken til det grønne helvede og tilbage, har andre travlt med at smide slicksdæk og bur i bilen samt pille sæder og infotainmentsystemer ud. Og så kan man diskutere, om det stadig kan betegnes som en gadebil.
SE OGSÅ | Video: Renault Megane RS Trophy – Super GTI’en
Ikke desto mindre er rekorderne underholdende at læse om. For personbiler i dag bliver kun hurtigere, og pludselig ser man forhjulstrækkere med fem døre, der kører hurtigere om Nürburgring end regulære superbiler gjorde for bare en håndfuld år siden.
Netop dét er også tilfældet med Renault Mégane R.S. Trophy-R, som netop har fået titlen som den hurtigste forhjulstrukne personbil om Nürburgring. En bil, der er en mere sporty version af Renault Mégane R.S. Trophy, der er en mere sporty version af Renault Mégane R.S., der er en mere sporty version af en almindelig Renault Mégane…
Den nye og sporty, sporty, sporty, sporty version af Renault Mégane klarede de 20,6 kilometer omkring ’Ringen’ med tiden 7:40,1. En tid, der slår Honda Civic Type R, som siden 2017 har haft titlen som den hurtigste forhjulstrukne personbil med tiden 7:43,8.
Hertil skal det tilføjes, at Honda tilsluttede sig de bilproducenter, som har deres egen fortolkning af ordet ’gadebil’. De hev nemlig både bagsæder og infotainmentsystem ud af bilen, før omgangen blev igangsat. De tilføjede dog også et bur, som måske har gjort op for lidt af vægttabet.
SE OGSÅ | Video: Her er den sjoveste GTI i 2019
Dengang overtog Honda rekorden fra Volkswagen, der dermed i dag har den tredjehurtigste forhjulstrukne personbil i form af VW Golf GTI Clubsport. Den kom rundt om Ringen med tiden 7:47,19 i slutningen af 2016. Også Volkswagen havde et særskilt setup af bilen til omgangen.
Fjerdepladsen holdes af Renault selv med den forrige generation Mégane R.S. 275 Trophy-R. I 2015 kom den Ringen rundt på 7:54,36. Renault har altså skåret hele 14 sekunder af tiden med den seneste toptrimmede Mégane.
Som nævnt er rekorderne om Nürburgring mere underholdende end de er brugbare. Og så er de usædvanligt gode til at illustrere hvor meget hurtigere gadebiler er blevet i dag.
Tiden 7:40,1 sat af Renault Mégane R.S. Trophy-R matcher nemlig omgangstider sat af prominente superbiler for blot en håndfuld år siden. Mégane R.S. Trophy-R er 10 millisekunder langsommere end en Porsche 911 GT3 fra 2009, en Mercedes SLS AMG fra 2010, en Lamborghini Murciélago LP640 fra 2007 og sågar en Bugatti Veyron fra 2005.
LÆS OGSÅ | Tre familiebiler der kan køre mere end 300 km/t
Holder du i køen til ”Touristenfahrten” – der er åben track-day for alle på Nürburgring – så kan du i din Mégane R.S. Trophy-R sagtens fnyse af biler som Porsche Cayman GT4 og Aston Martin V8 Vantage GT8. Franskmanden er nemlig henholdsvis 6,5 og 10 sekunder hurtigere end de to.
Inden du prøver, skal du dog vide, at fabriksrekorderne er sat på tom bane af professionelle racerkørere. Rekorden i Méganen blev eksempelvis sat af franske Laurent Hurgon, der er testkører for Renault med et sidegesjæft i 24-timers løb i GT-biler.
Skulle omgangstider – mod forventning – spille en rolle i din beslutningstagen, når du skal have ny familiebil, kan du herunder se de hurtigste biler på ringen med fire eller fem døre.
På listen finder du således Ringens hurtigste SUV, stationcar og hatchback, som alle har taget turen på under otte minutter. Du kan finde brugte eksemplarer af de hurtige familieslæder på Bilbasen ved at klikke på modelbetegnelserne.
Årgang | Model | Omgangstid |
2018 | Audi RS4 Avant | 07:58,52 |
2011 | Subaru WRX STI | 07:55,0 |
2013 | Mercedes E63 AMG S | 07:55,0 |
2018 | Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio | 07:51,7 |
2017 | Volvo S60 Polestar | 07:51,11 |
2019 | Mercedes GLC63 AMG S | 07:49,37 |
2018 | Mercedes E63 AMG S Stc. | 07:45,19 |
2017 | Honda Civic Type R | 07:43,8 |
2020 | Renault Mégane R.S. Trophy-R | 07:40,1 |
2017 | Porsche Panamera Turbo | 07:38,0 |
2019 | BMW M5 Competition | 07:35,9 |
2017 | Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio | 07:32,0 |
2019 | Mercedes AMG GT 63 S | 07:25,41 |
2018 | Jaguar XE SV Project 8 | 07:21,23 |
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2025-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.