Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Den er meget langsommere, men til gengæld helt sikkert billigere og mere økonomisk: BMW iX1 kommer nu i basisudgave eDrive20 med 204 hk og rækkevidde op til 475 kilometer.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Mere end mange har brug for? Elbilen BMW iX1 eDrive30 har 313 hk og firehjulstræk. Det er mange kræfter, og kræfterne fra to motorer koster både rækkevidde, øger vægten og gør den mindste elektriske BMW forholdsvis dyr.
Scenen er sat for den nye basismodel. Den nye iX1 eDrive20 er født til mere mådeholdenhed end iX1 eDrive30. Der er skåret en elmotor ud af ligningen, så basismodellen trækker på forhjulene i stedet for på alle fire, og der er selvfølgelig en stor nedgang i hestekræfter og 0-100-tiden, men det går til et godt formål: Lavere forbrug, længere rækkevidde og lavere pris.
Vi kender intet til den danske pris, så det bliver gæt ud fra den tyske pris og ud fra de danske priser på den 313 hk stærke storebror.
I Tyskland er prisen på den nye basisudgave af iX1 sat til 49.900 euro, som svarer til cirka 359.000 danske kroner. Hos vores venner i syd fås den 313 hk stærke variant til 55.000 euro, som er cirka 412.000 kr. Den er dyrere her på vores breddegrader, hvor den lige nu starter på 464.157 kr.
Det er nok for meget at håbe på, at iX1 eDrive20 kommer under 400.000 kr., men det ville være et godt boost for iX1 i Danmark, hvis det bliver tilfældet.
LÆS OGSÅ | Test: BMW X1 er bedst, hurtigst og dyrest
Hvad vi allerede nu ved, er at iX1 eDrive20 har samme batteri som iX1 eDrive30. Det er på 64,7 kWh, og opladningen ved en lynlader sker ikke voldsomt hurtigt med op til 130 kW. Men det er mere effektivt med kun en elmotor, som eDrive20 har, og med 204 hk kommer den nok ikke til at føles sløv. Den er 2,9 sekunder længere om at nå 100 km/t, så det tager 8,6 sekunder. Men i mellemaccelerationer vil den føles hurtig nok. Topfarten ligger på 170 km/t – 10 km/t mindre end i den stærkere iX1.
Gevinsten ved at dæmpe kræfterne i iX1 får man i både forbrug og rækkevidde. Med forbrug fra 15,4 kWh/100 kilometer gør basismodellen det bedre end udgaven med 313 hk, som står fra 16,8 kWh. Det giver en WLTP-rækkevidde i iX1 eDrive20, som skulle være op til 475 kilometer (foreløbigt tal) – en forbedring over de 438 kilometer, den stærke iX1 eDrive30 kan klare.
I forhold til den netop præsenterede Renault Scenic E-Tech, som med batteri på 87 kWh kan køre over 620 kilometer på en opladning, ser selv den mere økonomiske af de to iX1-versioner stækket ud.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.