Første tur: Ny Mini Cooper Electric – karakter, køreglæde og flere kilowatttimer
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Hvornår har du sidst set en spritny Smart i Danmark. Ja, måske for 10 eller 15 år siden, da Mercedes-Benz’ smarte mærke med de små biler til to personer stadig var et friskt indslag.
Smart er blevet nulstillet, for det oprindelige og originale, spøjse og smarte, som rigtig mange kunder i alverdens byer tog til sig i 1998 og årene efter, havde brug for en ny start. I dag er Smart ejet af både Mercedes-Benz og kinesiske Geely, som har en finger med i spillet hos fx Volvo og Polestar.
Stregen i sandet sætter Smart i dag. Med de topersoners Smart EQ ForTwo og cabrioletudgaven af samme er den oprindelige tanke stadig kørende, men det er den nye model #1, der virkelig er starten på den nye tid.
Smart #1, som i talesprog kan være Hashtag 1 eller Nummer 1, rammer i hjertet af markedet. Den er 100 procent elektrisk, og den er en mini-SUV. Det er noget, der vækker kundernes interesse. Ikke bare i Danmark, men rigtig mange steder i Europa og Asien.
Den lille SUV er 427 cm lang, så nogen lille bil er der ikke tale om: Den er længere end VW T-Roc. Smart lover rummelighed og praktiske detaljer. Bagagerum bagtil 273-411 liter med bagsæderne i brug, 15 liter under “motorhjelmen” foran. Grunden til den store forskel i liter med bagsæderne ikke foldet ned er det længdejusterbare bagsæde (to-delt).
LÆS OGSÅ | Nissan Ariya i forsalg fra 366.990 kr.
Den nye Smart kører med baghjulstræk og en elektrisk motor med en, for bilens størrelse, høj ydelse: 272 hk og 343 Nm. Batteriet i #1 er på 66 kWh, og det giver en rækkevidde på 420-440 kilometer. Der kan lades med op til 150 kW ved en DC-hurtiglader.
Smart har altid stået for noget lidt skævt, som samtidig er friskt og ungdommeligt. Den nye models design er en blanding af stilarter, men stadig genkendelig som en Smart.
Interiøret er farverigt og luftigt, og den store midterkonsol tjener både til aflægningsplads og til at dele pladsen mellem forsæderne op. En stor touchscreen på 9,2″ står højt over midterkonsollen, mens et aflangt display tjener som digital instrumentering. Et 10″ head-up-display (i forruden) fås også.
LÆS OGSÅ | Audi tryller en smuk elektrisk stationcar frem
Smart #1 kommer med mulighed for OTA-opdateringer, altså internetbaserede opdateringsmuligheder. Mere end 75 procent af elbilens system kan løbende opdateres og fornyes.
Hvornår den nye Smart #1 kommer på markedet, er endnu åbent. Det samme er spørgsmålet, om der kommer andre og svagere versioner end lanceringsversionen med 272 hk.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.