Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Simon Hallenslev / Kilde: Autobild / d. 26. juni 2019
Det er alment kendt, at tyskere er notorisk grundige i deres arbejde. Så når tyskere siger, at de vil lave en altomfattende markedsundersøgelse af bilers værditab, så er det det, de gør – og de gør det grundigt!
Analysevirksomheden Schwacke har analyseret brugtbilspriser på omkring 50.000 forskellige bilmodeller i Tyskland på grundlag af mere end 1,7 millioner månedlige markedsobservationer. Derudover er der også inddraget statistiske data om nye registreringer, ejeroverførsler, lagernumre og liggetid.
LÆS OGSÅ | 5 gode råd: Sådan sænker du udgifterne til din bil
Undersøgelsen Wertmeister 2019 – som på dansk betyder “værdimester” – er af Autobild kogt ned til 13 forskellige bilklasser fra mikrobilssegmentet til luksus- og SUV-segmentet.
Vinderen af Wertmeister 2019 skal noget overraskende findes i kompakt SUV-segmentet. Det er nemlig en højbenet brite, der i dag er den bil, der af alle biler holder prisen bedst. En titel der stjæles ud af hænderne på Porsche 911, der ellers har siddet tungt på magten som samlet vinder de sidste tre år.
Vinderen af dette års undersøgelse er Range Rover Evoque, som efter fire års ejerskab har tabt blot 34 procent af sin værdi. Bilen har med andre ord 66 procent af sin værdi i behold – og det er faktisk ganske imponerende.
For Evoque, der er segmenteret som en kompakt SUV, kan også kategoriseres som en premiumbil. De nærmeste premium-konkurrenter i undersøgelsen – Audi A6 og Porsche Panamera – taber godt halvdelen af deres værdi i løbet af de samme fire år.
LÆS OGSÅ | Pristjek i nabolande: Så meget dyrere er bilerne i Danmark
Men forklaringen på dette skal findes i kompakt SUV-segmentet, snarere end det skal findes blandt premiummærkerne. På Bilbasen er tendensen nemlig, at de kompakte SUV’er står i generelt høj kurs som brugte. Det bekræfter Bilbasens markedsanalytiker Jan Lang.
– Billedet i Danmark er det samme, som vi ser i Tyskland. Biler i kompakt SUV-segmentet har en afskrivning på omkring 40 procent over fire år. Det gælder overraskende nok også for premiummærkerne – og hermed altså også Range Rover Evoque. Det interessante er, at den store efterspørgsel holder priserne oppe, selv om der netop er introduceret en helt ny Range Rover Evoque, siger Jan Lang, der har gennemgået 200 brugte Range Rover Evoque på Bilbasen fra 2015-2017.
Måler man værditabet i kroner og ører i stedet for procent, har undersøgelsen endnu en overraskelse i ærmet. Her er den bil, som taber mindst værdi af alle nemlig en rumæner.
Den famøse Dacia Sandero taber på fire år kun 2.440 euro, hvilket svarer til lige over 18.000 danske kroner. At den rumænske priskriger ikke vinder i procent, har naturligvis noget at gøre med nyprisen, der i første omgang er ganske lav.
LÆS OGSÅ | Stor test: Hvilken elbil har den bedste rækkevidde i virkeligheden?
De øvrige højdespringere på listen, som du finder lige herunder, skal findes i klasserne “lille bil” og “mellem bil”. Her følger Audi A1 og Mazda 3 tæt efter Evoque, som begge fastholder 63 procent af deres værdi efter fire års ejerskab.
Er du med på den elektriske bølge, skal du rette øjnene mod Audis seneste skud på den CO2-neutrale stamme. Audi e-Tron holder nemlig 58 procent af dens værdi, når du i fire år har cruiset lydløst rundt på de danske landeveje.
Og her tænker du sikkert: ”Jamen e-Tron er jo ikke fire år gammel”. Det har du helt ret i! Med e-Tron er værditabet udregnet som en prognose, hvor faktorer som listepriser, udstyrsniveauer, driftsomkostninger, kvalitet og produktionsvolumen inddrages. Det er derfor en nøje udregnet forventning, at e-Tron kommer til at tabe mindst værdi over fire år af alle elbiler.
Se de biler, der taber mindst værdi lige her.
Værdimester 2019 – Alle kategorier |
||
Kategori | Model | Fastholdelse af værdi |
Elbiler | Audi e-tron 55 quattro | 58.65% |
Mikrobiler | VW Up 1.0 TSI | 57.07% |
Lille bil | Audi A1 40 TFSI Sportback S tronic | 63,31% |
Mellem bil | Mazda3 Skyactiv-G 2.0 M-Hybrid | 63,53% |
Stor bil | BMW 3-serie 320i Aut. | 54.67% |
Premium bil | Audi A6 Avant 35 TDI S tronic | 49,77% |
Luksusbil | Porsche Panamera 4 | 48,34% |
Sportsvogn | Porsche 911 Carrera S PDK | 60,43% |
Lille varevogn | Mercedes B 250 | 53.43% |
Varevogn | Mercedes V 250 d lang 9G-Tr. | 55,58% |
Lille SUV | Audi Q2 40 TFSI quattro | 58.58% |
Kompakt SUV | Range Rover Evoque P250 | 65.88% |
SUV | BMW X5 xDrive30d | 60,54% |
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.