maj 13, 2023

Test: Det bevingede bæst fra Tesla

Tesla Model X Plaid er lige ved at lette, når de 1.020 hk får fuld skrue, og den store SUV med vingedøre rykker fra 0-100 km/t på 2,6 sekunder.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Man skulle tro, at et så tech-baseret og fremadskuende firma som Tesla ville opdatere designet på deres biler lige så ofte, som amerikanernes modeller kører længe uden at blive skiftet ud. Den første Tesla i større produktion, Model S, er 11 år gammel og kører videre med kun et par facelifts bag sig.

Den store Model X, som er baseret på Model S, har været i produktion siden 2015, og seneste facelift har da heller ikke gjort meget andet end at give SUV’en et par minimale justeringer og et opdateret interiør.

LÆS OGSÅ | Test: Mening er ikke noget, man finder i Tesla Model S Plaid

Tesla bruger hverken store ressourcer på design eller på produktionen (jeg har aldrig prøvet en Tesla uden skæve paneler, mislyde eller variationer i lakken, som ikke skulle være der). Pengene går til teknologi og software. Så Model X er ikke den samme bil, som den var i 2015, selv om den ser sådan ud.

Med Plaid-modellen har Tesla sat et SUV-bæst på vejen. Plaid er den ultimative Model X, der viser, hvor vanvittig en SUV kan blive hos en producent, som ikke kender grænser.

Fold vingerne ud

Bildøre har altid været noget, designerne har brugt til at få folk til at spærre øjnene op. 99 procent af bilerne, sådan cirka, har almindelige sidedøre, som er hængslet foran og åbner ud fra bilen. Men den sidste sjat biler har døre, som gør noget andet og ekstraordinært.

Der er saksedøre, som på en Lamborghini eller den nye MG Cyberster, og der er bagudvendte døre som på Opel Meriva. Der skydedøre som på Peugeot 1007, Ford B-Max og Volkswagen Sharan.

Og så er der vingedøre som på Model X. Falkevinge-døre, fordi Tesla synes at spurvevinge-døre eller duevinge-døre nok lyder brystsvagt og ikke særlig amerikansk.

LÆS OGSÅ | Tesla sætter priserne ned igen igen

Jeg forstår idéen med dørene, og jeg forstår den ikke. De fylder og føjer sikkert 100 kilo til bilens vægt, fordi de har motorer og sensorer, så de selv åbner, men ikke åbner over i andre biler eller op i garagens tag. Man kan næsten gå ind til de to enkeltsæder på midterrækken (der er to mindre sæder bagest), men en stor SUV som Model X har aldrig fejlet noget med almindelige døre. Utallige problemer har plaget vingerne siden Model X kom ud, så mens de kan imponere en hel børnehave, er de ikke uden minusser.

Et stilrent mareridt

Model X og Model S deler interiørdesign med visse forskelle. Den meget luftige kabine i Model X kommer med højt til loftet og en forrude på størrelse med den, du ser i en bybus. Der er frit udsyn til skyerne, men når solen står på, er solskærmene på en opgave, de ikke altid kan løse.

LÆS OGSÅ | Biler fra Tesla kan også stige i pris: Model Y er nu dyrere

Med delvist hvidt interiør (18.800 kr. – fås også helt sort eller delvist beige) som skarp kontrast er illusionen om et stilrent, lækkert interiør komplet. Det er en illusion, for nok er det stilrent, men det er også et betjeningsmareridt, hvor alt foregår på skærmen. I testbilen er der kun en enkelt knirkelyd, et skævt interiørpanel og en høj forreste siderude, som lever sit eget liv. Ikke voldsomt, men virkelig ufedt i en SUV til 1,4 mio. kr.

Og yoke-rattet uden øvre ratkrans? Det er, heldigvis, blevet ekstraudstyr til 1.900 kr. i Model X og samtidig i Model S. Jeg har ikke lært at blinke og dreje fra i en rundkørsel på samme tid, og jeg tror ikke, jeg kunne lære det.

Det er bare voldsomt. Meget voldsomt

Hvis ikke det allerede er udbredt viden, så er Model X Plaid her for at ridse klart op, hvad Tesla fokuserer på som bilproducent. Samlekvalitet står, som sagt, langt uden for fokusfeltet, og det er heller ikke køreegenskaber eller komfort, der står meget højt. Det er maksimal motorydelse, lang rækkevidde og software, Tesla elsker.

LÆS OGSÅ | Er dette den nye Tesla Model 3?

Jeg vil ikke af med mit kørekort, og jeg vil slet ikke af med livet. Det kan godt være, Model X Plaid er formet som et æg, og den er stor og tung, men den vil rykke fra en Porsche 911 GT3 RS uden ret meget palaver. Den gør det bare. Tre elmotorer med en let støjende karakter giver ubrugeligt mange kræfter.

Jeg prøver fuld skrue en eller to gange, hvor 1.020 hk og et drejningsmoment med samme fire cifre åbner sig, for jeg magter ikke at gøre det flere gange. Min krop råber NEJ!, for jeg skal både nå at kigge på vejen, holde fast i rattet og nå at reagere. Og det er meget svært.

Kræfterne løber af med den

Model X Plaid-kræfterne bliver derfor en styrke, der er bizar i en familiebil bil seks personer. For det første er Danmark for lille til, at du bare lige finder en vej, hvor 1.020 hk er sikre og sjove. For det andet er Model X Plaid stiv, tung og lige så langt fra en 911 GT3 RS, som et æg er fra at være en høne.

Model X Plaid har luftaffjedring og et virkelig hurtigt styretøj. Luftaffjedringen fungerer egentlig bedre end i Model S Plaid (ekstra vægt hjælper nok), men affjedringskomforten i en Mercedes EQE SUV er bare meget bedre. Model X er en gammel bil, og det kan topmoderne elmotorer og lovning om selvkørende egenskaber aldrig ændre ved.

LÆS OGSÅ | Solidt salg af brugte elbiler fortsætter

Der findes ikke en Tesla med et styretøj, som ikke er hurtigt og skarpt, men hvor det passer fint til en lavere hatchback, er det for aktivt til en stor SUV. Model X Plaid ligger plantet godt på vejen, så den kunne have godt af et mere nedtonet styretøj.

Med et batteri på 100 kWh er den lovede rækkevidde rigtig pæne 543 kilometer. Jeg kan ikke komme i tanke om en anden stor SUV med rigtig mange hestekræfter, der lover det samme. Og igen beviser Tesla, at firmaet batteriteknologisk og forbrugsoptimerende bare kan deres kram. Jeg kan uden problemer ramme et snit på omkring 18 kWh for hver 100 kilometer ved landevejskørsel med 70-90 km/t. Det er et vink med en vognstang til andre bilproducenter.

Endnu flere opladningsmuligheder

Model X, og i endnu højere grad Model X Plaid, er et hovedbrud af en bil. Meget lidt af det, man ser eller oplever i bilen er, som det er i elbiler fra andre mærker. Noget af det er positivt, men andet er bare ikke godt nok.

Hvis jeg nogensinde skulle betale 1,4 millioner kroner for en elektrisk SUV (Model X Dual Motor med to elmotorer fra 1,27 mio. kr.), skulle den være samlet, så det virker som om, den kan holde i 50 år. Den skulle være komfortabel og afslappet i køreegenskaber – det er en SUV, ikke en sportsvogn.

Jeg kan godt se, at man får en bil, der til trods for en alder på 8 år som model, har rigtig mange fede teknologier. I 2015 var Model X enestående på den måde. I 2023 kan du få biler i samme klasse – BMW iX, Mercedes EQS SUV – som også virker som rullende udstillinger for de seneste nye teknologier. De har langt færre kræfter, men de har luksus og komfort, som man ikke kan købe for penge hos Tesla.

LÆS OGSÅ | Test: Mercedes EQS SUV er suveræn

Det bedste ved Tesla, udover priserne på Model 3 og Model Y, er ladenetværket. Det er netop blevet udvidet med en ny Supercharger-station i Nykøbing Mors. Det er den 20. station, så der nu er flere end 300 lynladere hos Tesla i Danmark. Det er så nemt at bruge, at alt andet virker uafprøvet ved siden af Tesla-netværket. Men eftersom elbilister med biler fra andre mærker kan lade ved 16 af de 20 stationer (ved nogle stationer, hvor man bakker ind, kan det være meget svært at lade andre elbiler, fordi ladekablet er meget kort), er den styrke også formindsket


SPECIFIKATIONER

Tesla Model X Plaid 

Motor: Tre el-motorer
Ydelse: 1.020 hk/1.020 Nm
0-100 km/t: 2,6 sekunder
Tophastighed: 262 km/t
Forbrug: 17,5 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 100 kWh
Rækkevidde: 543 kilometer
Ladekapacitet: 250 kW
Mål (L/B/H): 505/200/168 cm
Køreklar vægt: 2.530 kilo
Trækvægt: 2.250 kilo
Bagagerumsvolumen: Ikke oplyst

Pris: 1.416.336 kr. (Model X fås fra 1.269.296)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst


Brugte Tesla Model X til salg på Bilbasen

Se flere brugte Tesla Model X til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS