januar 7, 2023

Test: Friskt blod på vej til Volvo C40 Recharge

Den nye Volvo C40 er allerede forældet. Senere i år skifter basisudgaverne fra forhjulstræk til baghjulstræk og får større batteri – til stort set samme pris.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Hvis man er typen, der ser et årsskifte som mulighed for at starte på en frisk og være mere åben og tilgivende, så vil jeg gerne have lov at hægte mig på og udnytte det. Den grå Volvo C40 Recharge, som jeg tester her i første uge af det nye år (godt nytår!), kræver nemlig en grad af tilgivelse.

C40 Recharge er en ny model, og meget mere end 1 år har den ikke været på markedet. Udgaven i denne test, kørende med forhjulstræk og 231 hk, som i hidsighed indfinder sig langt under Twin Engine-versionen med 408 hk og firehjulstræk, kom endda først til i løbet af 2022. Og alligevel er den forældet. Meget forældet. Håbløst forældet, hvis jeg skal være helt ærlig.

LÆS OGSÅ | Volvo skruer op: C40 Recharge kører nu 532 km på en opladning

Volvo har fuldstændig ommøbleret i den elektriske C40 Recharge og søstermodellen XC40 Recharge. For bestiller man her og nu en ny C40 Single Engine, der, som navnet skærer ud i pap, har en elmotor, så trækker den ikke længere på forhjulene – og batteriet har taget kraftigt på i kilowatt-timer.

Så tilgiv mig for at teste en forældet bil. Det er ikke prototypen på Årets Bedste Biltest, men det giver mig chancen for at fortælle, hvad C40 Recharge gør godt, når det handler om indretning, infotainment, køreegenskaber og meget mere – og hvor den kan blive bedre. Måske den bliver bedre efter ommøbleringen, men det vender jeg tilbage med nyt om sidst på foråret.

Hvorfor laver Volvo så store ændringer?

De gale svenskere rykker voldsomt rundt i C40 Recharge for at gøre grin med alle de kunder, som har købt den nye model i den tro, at den ville være ny og moderne i fire-fem år. Hvis jeg havde købt en C40 Recharge, ville jeg føle mig til grin.

Jeg tager det stille og roligt med det, der i manges øjne nok er den største nyhed: At C40 Recharge nu fås med baghjulstræk. Volvo kan vise sig som mønsterbryder, så den første baghjulstrækker fra det Volvo siden 1998 kan blive en bil med god balance og god vægtfordeling; elmotoren flyttes fra under frontklappen til bagagerummet – hvor der i forvejen var plads, fordi C40 Recharge Twin Engine allerede har en motor deromme. Men jeg vil mærke det, før jeg tror på, at baghjulstræk ændrer meget ved bilen.

LÆS OGSÅ | En Volvo EX90 med det hele? – 1.164.000 kr.

Rækkevidden i de første årgange af C40 Recharge er til et træk på skulderen. Fint nok, men det får ingen til virkelig at planlægge en køreferie til Italien, at et batteri på 69 kWh giver, med nogen optimisme, strøm til 441 kilometer.

Det er samme historie i den helt nye BMW iX1, som er lige så lidt imponerende, så nu kan Volvo give baghjul til BMW. Med batteri på 82 kWh kan C40 Recharge Extended Range køre med strømmen op til 532 kilometer. Med baghjulstræk, BMW, og ikke forhjulstræk som i jeres iX1.

Vælger man en C40 Recharge over en XC40 Recharge, får man et mindre bagagerum, men ellers samme gode pladsforhold – og mere unikt design

Hvordan kører C40 Recharge?

Jeg håber, baghjulstrækket kommer med et forbedret styretøj, for det er en problemzone i den “gamle” forhjulstrukne udgave af C40 Recharge. Der er ingen konsistens i det styretøj, og landevejskørsel med den mere end 2 tons tunge kampvogn af en crossover er en både urolig og unuanceret affære.

Når jeg tænker på balance i en bil, så tænker jeg smidighed, stabilitet og en rolig undervogn. En balance som kommer til udtryk, ved at man ikke lægger mærke til, at den er der. Når balancen mangler, som den gør i C40 Recharge, bliver det irriterende. Jeg er sikker på, at ingeniørerne ikke var klar over, at platformen skulle bære hundredevis af kilo ekstra fra et batteri, da de lavede den til XC40.

Men sådan er det blevet; C40 Recharge vejer 400 kilo mere, cirka en fjerdedel, mere end XC40 med benzinmotor. Den er egentlig komfortabel nok, men selv de små huller i asfalten får passagerne til at tumle ukontrollabelt rundt.

LÆS OGSÅ | Duel: Mazda CX-60 vs. Volvo XC60 – stor forskel i klasse og penge

Med tanke på vægten, der hviler på de fire hjul, er det flot, hvad C40 Recharge får ud af elmotorens 231 hestekræfter og 330 Nm. Svenskeren er kun en ubetydelighed lettere end den noget større VW ID.4 med 204 hk, men den tordner mod horisonten og føles næsten så stærk som ID.4 GTX med 299 hk.

Så der er ingen grund til, at C40 Recharge skal have flere kræfter. Men det får den altså. Den nye Extended Range-udgave med baghjulstræk, som i Danmark bliver basisudgave, har 252 hk og 420 Nm. Et stort hop for drejningsmomentet. Det lyder faktisk meget sjovt.

Hvad med rækkevidden og forbruget?

Med mindre der står brugt bil på din indkøbsseddel, er der ingen grund til at snakke om rækkevidde og forbrug i testbilen. Jo, i sammenligningens tjeneste, for den nye baghjulstrækker skulle blive 6-8 procent mere sparsommelig og den får meget mere rækkevidde.

Jeg er heller ikke udpræget tilfreds med, at testbilen i vintervejret siger 320 kilometer ved blandet kørsel, som bliver reduceret til 210 kilometer efter cirka 90 kilometers kørsel.

LÆS OGSÅ | Vælg hellere den mildere elektriske Volvo XC40

Officielt er/var tallet for den nu forældede testbil 441 kilometer, mens Volvo med det nye batteri lover 532 kilometer på en opladning. Med lidt mildere vejr, som det vi alle længes efter, kan den fornyede C40 Recharge Extended Range med 82 kWh i batteripakken måske svinge sig et godt stykke over 400 kilometer på en opladning ved blandet kørsel.

Hvordan er C40 Recharge i kabinen?

C40 Recharge er både familievenlig og rummelig, selv om den måske ikke ser sådan ud med taget, der skråner voldsomt bagtil. I kabinen er der plads til fire voksne, og indstiller jeg førersædet til min egen perfekte position, er der fin plads til benene på bagsædet.

Bagagerummet er 39 liter mindre end i den mere rummelige XC40, mens skellet bliver større og rammer 123 liter mindre med bagsæderyglænene foldet ned. Det er ingen høj pris for et frækkere design. Ude i motorrummet, som i den nye baghjulstrækker bliver lænset for materiel, er der et lille rum på 31 liter til et kabel og måske en pose sprinklervæske.

Sæderne er typiske Volvo-sæder. De er spektakulært gode, hvis man kommer fra de fleste andre biler. Kommer man fra en Volvo, kender og elsker man dem allerede. De fås ikke med læder – C40 Recharge er helt læderfri – men en varm anbefaling herfra til at vælge RZ80 på ekstraudstyrslisten til 15.401 kr. Tailored Woolblend – uld og genbrugspolyester i en skøn blanding, som er så lækkert, at ingen nogensinde igen vil efterspørge læder. Og så vil det pynte, fordi standardbetrækket er både kedeligt og virker kunstigt.

LÆS OGSÅ | Duel: Kampen er tæt mellem Audi Q4 e-tron og Volvo XC40 Recharge

Ergonomien er der tænkt meget over med de sublime sæder og mulighed for at justere rattet i stor stil. Men det nye Google-infotainment er både en forbedring og en forværring. Skærmen på omtrent 9” er simpelthen for lille til at ikonerne i hovedmenuen og alle de tunge undermenuer er til at overskue. Bittesmå symboler til sæde- og ratvarme og kabinetemperatur i bunden af skærmen virker som noget, ingen hos Volvo vidste, hvad de skulle gøre af. C40 Recharge er næsten ny, men det er kabinen ikke.

Volvo har pakket basisudgaven Plus (Core-varianten er udgået) med udstyr, og 19″ alufælge, panoramaglastag, el-justerbart førersæde og meget mere er standard

Hvad koster den elektriske Volvo?

C40 Recharge og søstermodellen XC40 Recharge er de hidtil eneste Volvo-modeller, som er “tilgængelige online.” Det vil sige, i hvert fald i princippet, at du kan købe dem på Volvo-hjemmesiden. Men køb er så meget sagt, for du skal i kontakt med forhandleren for at snakke levering og underskrive kontrakten.

Om du møder op eller gør mest muligt online, er prisen for den nye C40 Recharge Extended Range i billigste udgave, Plus-versionen, 428.291 kr. En prisstigning på kun cirka 10.000 kr. i forhold til testbilen med 231 hk og 441 kilometer rækkevidde, som du får 22 hk og cirka 91 ekstra kilometer for. Hvis din kommende C40 Recharge skal være en voldsom Volvo, har også Twin-versionen med to elmotorer og 408 hk fået nyt batteri, så den kører 507 kilometer på en opladning. Sådan en stærk sag koster cirka 40.000 kr. mere – fra 468.770 kr.

LÆS OGSÅ | Duel: Skandinaviske Volvo XC60 plug-in udfordrer tyske Audi Q5 plug-in

C40 Recharge Extended Range er som Plus-variant specificeret med mange gode ting som standard. Panoramaglastag, adaptiv fartpilot, blind vinkel-system, bakkamera, p-sensorer for og bag, el-betjent bagklap, el-justerbart førersæde, nøglefri betjening, digital instrumentering og 19” alufælge.

For 21.000 kr. stiger man op i Ultimate-udgaven med Harman Kardon-lydanlæg, el-justerbart passagersæde, luftfiltreringssystem, 360 graders kamera og p-sensorer ved siderne. Den opgradering kan man roligt lave, for det er en meget fornuftig merpris.

En konkurrent, som på næsten alle måder ligger tæt på, er Mercedes EQA. Med 190 hk og 530 kilometer rækkevidde koster den 449.300 kr., men den sakker alvorligt bagud på kræfter, ligesom den mangler panorama-glastag, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening og andre goder, som Volvo giver med i C40 Recharge Extended Range til 428.291 hk. EQA er mere komfortabel, men hvis Volvo med baghjulstræk kan forbedre balancen i sin elbil, står den for alvor stærkt.

LÆS OGSÅ | 2022 gav laveste salg af nye biler siden 2009

Under alle omstændigheder er det ærgerligt for kunder som har skyndt sig at købe en C40 Recharge, at Volvo allerede kommer med så store ændringer. Det er selvfølgelig spillets regler. Men det er også et spil, der burde være udtænkt på en bedre måde.


SPECIFIKATIONER

Volvo C40 Recharge Extended Range 

Motor: Elmotor (bagtil)
Ydelse: 252 hk/420 Nm
0-100 km/t: 7,4 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 18,9-19,6 km/l
Batterikapacitet: 82 kWh
Rækkevidde: 532 kilometer
Forbrug: 16,9 kWh/100 kilometer
Ladekapacitet: 200 kW
Mål (L/B/H): 440/187/159 cm
Køreklar vægt: 2.096 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 413-1.205 liter (+ 31 liter foran)

Pris: 428.291 kr. (C40 Recharge fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke fastlagt
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke fastlagt (den gamle variant startede på 370.100 kr.)


Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS