april 10, 2021

TEST: Kia Sorento plug-in hybrid giver fuld tilfredshed for få penge

En SUV med 7 sæder som plug-in hybrid? Mulighederne er få og dyre, men Kia kommer med en prisbillig redning: Sorento Plug-in hybrid.

Af: Morten Bek / d. 10. april 2021

Her kan du trykke, hvis du vil læse, hvordan en plug-in hybrid IKKE skal strikkes sammen. Men hvis du vil læse, hvordan en god plug-in hybrid hænger sammen, så skal du læse videre her på siden, hvor det hele handler om den seneste PHEV fra Kia. Den største og stærkeste PHEV fra Kia til dato.

Rigtig, rigtig go’ pris

Hvorfor den store Kia (som virker større end de 481 centimeter den måler i længden) er en rigtig god plug-in hybrid – og bare helt generelt er en god bil – vender jeg tilbage til.

SE OGSÅ | Nye registreringsafgifter gør BMW billigere end Ford

Først og fremmest er der nemlig prisen for hele herligheden. Du kan godt finde en 7-personers SUV med PHEV-drivlinje på markedet, men du får lov at betale for den med din livsopsparing, friværdi og børnenes lommepenge. Volvo tager eksempelvis 1,2 mio. kr. for XC90 Recharge. Kia er ikke nået op i de prismæssige højder, og Sorento PHEV ligger meget langt fra XC90’erens pris. Du kan næsten nøjes med at tømme ungernes sparegrise. Kia sælger sin 7-sæders SUV med god plads og masser af udstyr til kun 429.000 kr.

Specifikationer

Kia Sorento Plug-in hybrid

Premium

Motor: R4, 1.591 ccm + elmotor

Ydelse: 265 hk / 350 Nm

0-100 km/t: 8,7 sek.

Tophastighed: 193 km/t

CO2-udledning: 38 gram/km

Rækkevidde på el: 57 km

Startpris: 539.000 kr.

(Sorento PHEV fås fra 429.000 kr.)

Så er der vel et aber dabei, som man si’r?

Nein, som man si’r. Den nye Sorento er en mellemstor-til-stor SUV med syv anvendelige sæder (de to bageste til kortere ture eller ikke-klaustofobiske børn), alt i moderne udstyr, lækker indretning, rigtig gode køreegenskaber og et pænt, kantet design.

Problemet med den nye Sorento i Danmark, for ikke at sige den tidligere generation af SUV’en, er prisen. Med dieselmotor koster den mindst 556.000 kr., som hybrid lander du på mindst 608.000 kr. Jeg vil ikke kalde det dyrt i forhold til, hvad du får for pengene. Men du ved… Det er stadig dyrt for en Kia, der hvor mærket er i dag. Det problem elimineres med den nye PHEV-variant. Vi kan takke både Kia og den danske stat for den meget fristende indstigningspris på 429.000 kr. – tak til Kia for at forhandle en god pris på plads og få CO2-udledningen ned på 38 gram/km, så vi også kan sige tak til staten for en lav afgift.

LÆS OGSÅ | Ford Kuga, Opel Grandland X og Peugeot 3008 i tæt kamp om PHEV-guldet

Hvis du alligevel måtte tænke, at 429.000 kr. slet ikke er billigt, fordi du jo kan få en VW Tiguan som PHEV for 370.000 kr., eller en Ford Kuga PHEV for 290.000 kr., så bid mærke i, at Sorento er en markant større, mere rummelig, har syv sæder, mere luksuriøs og bedre udstyret PHEV.

Den har sågar firehjulstræk som standard for ikke at forglemme 19” hjul, LED-lygter, adaptiv fartpilot, digital instrumentering, bakkamera og ISOFIX til barnesæder på både række to og række tre. Hvis det skal være mere lækkert endnu, så er Upgrade-versionen til 469.000 kr. med el-bagklap, større touchscreen, varme i de midterste bagsæder og meget andet et godt bud, mens Premium-versionen til 539.000 kr. med læder, Bose-anlæg og head-up-display er komplet udstyret, men også forholdsvis dyr.

Slet intet negativt?

Jo, det er jo ikke en reklame, du sidder med her. Kia har arbejdet med plug-in hybrider i en del år efterhånden, men kun mindre og lettere biler med langt færre kræfter. En bil som Kia Ceed SW PHEV med 136 hk har man bare lavere forventninger til end en stor SUV. Så jeg lægger mærke til, at benzinmotoren i Sorento PHEV kunne trænge til ekstra muskler. Muskler i form af mere slagvolumen end 1.598 cm3 eller flere end de 180 hk. Måske de forholdsvis få gear (der er seks fremadgående trin) også har lidt at sige, men at kalde den sprælsk ville være at overdrive.

LÆS OGSÅ | Kia Ceed SW som plug-in hybrid er den første af sin art 

Det er ikke et egentlig problem. Ikke mere end at den gode rødvin ikke er på tilbud i denne uge. Så jeg har mere fokus på, at benzinmotoren støjer lidt for meget efter min smag. Ikke gennemtrængende, men tydeligt nok, fordi Sorento grundlæggende er en støjsvag oplevelse.

Og så har Kia (og søster Hyundai) har opfundet et blind-vinkel-kamera, som viser et billede af bilen, set ned langs siden og et stykke ud i den side, man blinker til. Så man slet ikke behøver dreje hovedet. I det virkelige liv, hvor det ofte bliver mørkt, og det tit regner, er kameraopløsningen – eller visningen i instrumenteringen – så dårlig, at funktionen bliver ubrugelig.

I mørke kan du stort set intet se, og når det regner danser dråberne bare rundt på linsen, så du begynder at ønske, at Sorento ikke havde det “smarte” system. Godt det kun er standard i den dyre topmodel (30.000 kr. i pakke til Upgrade).

LÆS OGSÅ | Ny Mercedes C-Klasse kører 100 km på el 

Og sidst men ikke mindst, så savner jeg flere indstillinger for den elektriske del af bilen. Der er ingen mulighed for hverken at bruge benzinmotoren til at oplade batteriet under kørsel (fy, skamme) eller for at holde på strømmen til senere brug. Lidt i samme dur kan man ikke sætte Sorento i en køreindstilling (for eksempel Smart eller Sport), som er permanent. Hver gang bilen slukkes, ryger den tilbage i Eco.

Kan den noget, når der er tanket strøm?

Kia har valgt et batteri med en kapacitet på 13,8 kWh, som er lille til gennemsnitligt i størrelse, men det er lykkedes koreanerne at holde vægten nogenlunde nede. Køreklar vægt på 2.057 kg gør ikke Sorento til en let SUV, men den noget kortere Audi Q5 (med fem sæder) vejer som plug-in hybrid cirka 100 kg mere.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Hummer H1 kendt fra Netflix

Sorento PHEV sælges derfor med en absolut godkendt WLTP-rækkevidde på el, der hedder 57 km. Hvor langt du kommer i virkeligheden afhænger af vaner for kørsel, opvarmning og opladning, Men Sorento virker til at være god til at administrere, hvornår og hvor strømmen bruges, så den ikke går til spilde, når du kører 130 km/t på motorvejen – for der forsvinder den ellers meget hurtigt.

Elmotoren med 90 hk gør også i sig selv et godt stykke arbejde. Kræfter nok til at komme op i fart, med en vis tyngde i højre fod, uden at benzinmotoren vækkes. Så som plug-in hybrid fungerer den store Kia, med andre ord, rigtig fint.

Og når det hele IKKE skal handle om el?

Sorento imponerede allerede i den tidligere generation med sit høje niveau af komfort, plads og design. Sidste år kom så den helt nye Sorento, og mens designet har fået en masse kanter og fronten et mere aggressivt udtryk, så er også den nye Sorento stærk i forhold til komforten og plads.

LÆS OGSÅ | Første test: Kias nye flagskib er en cool kolos

Jeg har tidligere testet både hybriden med 230 hk og dieselvarianten med 202 hk. Og selv om plug-in hybriden er tungere end de to, så er køreegenskaberne de samme. De samme gode køreegenskaber med lineært styretøj, som mange ejere af andre store SUV’er kan være misundelige på. Hverken de mange kilo eller højden overrasker ved pludselig at melde sig, når jeg kører friskt gennem en række sving, for balancen er bare i orden og krængningen let.

Der er mange knapper omkring førerpladsen – og der er mange luftdyser. Fører og forsædepassager har hver fire luftudtag, som alle kan justeres (en del nye biler har tre til deling oppe foran). Selvom det bare er en lille detalje, så giver det mig indtrykket af en detaljeorienteret producent. Det samme gør de mange knapper, som hverken er forvirrende eller for mange. Tag endelig ved lære, Volkswagen. Sådan nogle rigtige knapper er guld værd.

LÆS OGSÅ | Opdateret VW Tiguan er den dyre dreng i klassen

Endnu engang forbløffer Kia mig med en samlekvalitet, som der intet er at udsætte på. Hvis bare en Ford Explorer til 2-3 gange så mange penge virkede så solid, så ville den måske have en chance. – Det er Kia, der viser vejen, og det er Kia, der har 7 års fabriksgaranti.

Ser man bort fra den testede Premium-version af den nye Sorento PHEV, som med rimelighed kan klassificeres som dyr, så er den koreanske SUV med lademulighed i de billigere versioner en luksusfamiliebil til få kroner.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS