august 11, 2024

Test: Billigere Toyota-teknik i den opdaterede Mazda 2 Hybrid

Der er nærmest ingen forskel på Mazda 2 Hybrid og Toyota Yaris Hybrid. Et nyt facelift giver dog mulighed for at få Toyota-teknik billigere i en Mazda.

TEKST & FOTO Jacob Dalby

Vi kender efterhånden historien om Mazda 2 Hybrid, der egentlig er en Toyota Yaris Hybrid med Mazda-logoer på. Mazda 2 Hybrid er bygget af Toyota og er en Toyota fra inderste til yderste.

Nu har Mazda 2 Hybrid og Toyota Yaris Hybrid fået et lille facelift, og med dét adskiller de to biler sig mere fra hinanden – ikke mindst prismæssigt.

Hvad er nyt?

Mazda 2 Hybrid er selvfølgelig stadig bygget af Toyota og al teknik og mekanik er identisk. Med små designændringer adskiller de to sig nu mere visuelt.

Grillen på fronten af Mazda 2 Hybrid er nu lukket i bunden og minder mere om resten af Mazda-modelprogrammet. Bagpå adskiller de to biler sig nu også mere, da Mazda 2 Hybrid har to adskilte baglygter, hvor Toyota Yaris Hybrid har forbundet baglygterne med en sort bjælke.

Det betyder, at der nu faktisk er en grund til at vælge Mazdaen, fordi designet differentierer sig mellem de to modeller – og hvis du vel at mærke bedre kan lide designet på Mazdaen.

Det er dog prislisterne, der nu adskiller de to modeller allermest.

Hvad koster Mazda 2 Hybrid?

Prisen for den billigste version starter ved 217.000 kr. og det er lige knap 17.000 kroner billigere end den billigste Yaris Hybrid.

De er naturligvis forskelligt udstyrede med en del mere udstyr i Yaris’en, men de meget fine køreegenskaber er identiske og brændstoføkonomien er faktisk en smule bedre i Mazdaen med sine 23,6 km/l.

Med besparelsen på de 17.000 kr. går du dog glip af blandt andet klimaanlæg og alufælge, hvor basisversionen af Mazda 2 Hybrid er udstyret med aircondition og stålfælge. Med aircondition kan man ikke indstille en bestemt temperatur, men blot vælge om det skal være varmere eller koldere.

Det samme gælder varme i sæder og i rattet, som er standard i Yaris Hybrid men ekstraudstyr i Mazda 2 Hybrid. Til gengæld er trådløs Apple Carplay og Android Auto heldigvis med i de billigste versioner i begge modeller.

Kører den stadig godt?

Det er helt sikkert. Særligt i byen er Mazda 2 en fryd med let styretøj og en undervogn, der tager godt imod bump og ujævnheder. Ude på landevejene er der tilmed rigtig fint med greb og den snoede rute er klart at foretrække.

For på motorvejen er særligt motoren mere udfordret. Den eneste mulighed her er den lille 3-cylindrede benzinmotor med 116 hk og CVT-gear. Ved 130 km/t tager motoren mange omdrejninger og støjen bliver lige høj nok fra både motor, vind og vej. De mange omdrejninger går også ud over brændstoføkonomien. Og de er svære at undgå, for selv lette speedertryk får omdrejningerne til at fare i vejret.

På landevejene og særligt i byen er der dog fint med overskud og særligt fra stilstand hjælper hybridteknologien på accelerationen. Den føles hurtigere end de 9,7 sekunder til 100 km/t den er opgivet til.

Nyt udstyr lokker

Testbilen her er den absolut dyreste med udstyrsniveauet Homura Plus. 315.000 kr starter den i. Wow…

Med Homura Plus vokser den digitale instrumentering fra 7 til 12,3 tommer og infotainmentskærmen fra 9 til 10,5 tommer. Den 9 tommer infotainmentskærm er standard i alle udstyrsniveauer, men vil du have digital instrumentering, skal du som minimum vælge Homura med en startpris på 287.500 kr.

Du skal også som minimum vælge Homura, hvis du vil have klimaanlæg i stedet for aircondition og digital instrumentering.

Uanset hvad: Hvis du vil have den billigste Toyota Yaris overhovedet muligt, skal du vælge Mazda 2 Hybrid.


SPECIFIKATIONER

Mazda 2 Hybrid
Homura Plus

Motor: Benzin, R3, 1.490 ccm
Ydelse: 116 hk / 141 Nm
0-100 km/t: 9,7 sekunder
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 23,3 km/l
Mål (L/B/H): 394/175/150 cm
Køreklar vægt: 1.150 kilo
Trækvægt: 450 kilo
Bagagerumsvolumen: 286 liter

Pris: 315.000 kr. (Mazda 2 Hybrid fås fra 217.000 kr.)
Privatleasing 12 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): N/A
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte Mazda 2 Hybrid til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS