TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 346
Test og anmeldelser
13. december 2025

Test: Skoda Enyaq RS Coupé - skudt over målet

Den er stærk, men det er en af de få grunde til at vælge RS-udgaven af Skoda Enyaq eller Enyaq Coupé. Priser, udstyr og dynamik matcher ikke.

Morten B. Bek

Morten Bek

Skoda Enyaq Coupé RS’ seneste besøg hos Bilbasen var i november 2022, hvor kollega Simon Hallenslev havde en uge i fornøjelse med den dengang 299 hestekræfter stærke elbil fra Tjekkiet. For sammenligningens skyld var Kia EV6 GT-Line med 325 hestekræfter også forbi.

Det var nogle måneder, før Tesla kastede en stor snebold og råbte op mod det sneklædte fjeld og startede en lavine af enorme dimensioner, der har ført til lavere priser overalt. RS-modellen kostede i efteråret 2022 heftige 538.995 kr.

Enyaq Coupé RS er tilbage på en uges besøg hos os, og denne gang er firehjulstrækkeren bevæbnet med nyt design og 41 hestekræfter mere end ved tidligere besøg. Med deflation af priserne på elbiler er der skrællet over 18 procent, eller 99.000 kr., af prisen i forhold til 2022.

I 2022 ville 2025-prisen på 439.995 kr. have vakt opmærksomhed. Her i 2025 giver den ingen udslag på radaren, for den meget hurtigere Tesla Model Y Premium med firehjulstræk koster 399.990 kr. RS-søstermodellen Ford Capri AWD slår dem begge med en en pris fra kun 367.990 kr.

TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 333
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 361
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 328
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 311
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 315
FOTO: Morten B. Bek

Problematisk udstyrsniveau

Gode ting koster mange penge, og Enyaq Coupé er en bedre bil end Model Y og Capri. Derfor er det meget muligt, den er merprisen værd. Det kan sågar være, at Skoda med faceliftet med blandt andet flere heste i stalden denne gang har ramt plet med RS’eren; i sin tid savnede min gode kollega noget nerve og dynamik i køreegenskaberne.

Men den kommer ikke godt fra start, den seneste Enyaq Coupé RS. Jeg ville tro, at prisen på 439.995 kr. ville komme med en overvældende buffet af standardudstyr. Det gør den ikke, for tjekkerne er nogle fedterøve - og så tager de sig rigtig godt betalt for meget vigtigt ekstraudstyr.

Adaptiv undervogn (DCC) er så godt som en betingelse for, at RS’eren kan være sjovere end en helt almindelig Enyaq. Det synes Skoda også selv i forhold til den mindre Elroq RS, der har den elektronisk styrede undervogn som standard. Her har den en fjendtlig pris på 54.681 kr., fordi den er kombineret med andet udstyr (der burde være standard) i Maxx-pakken.

Head-up display burde være standard, og Canton-audio burde være standard. Og helt ærligt, den tid er forbi, hvor 360 graders kamera stod som ekstraudstyr i Enyaq-klassen. Maxx-pakken er, desværre, løsningen for at komme problemerne til livs.

Med metallak og, måske Vinter-pakke med varme i bagsædet og varme i forruden (9.738 kr.), trækkrog (nu med 1.800 kilo - til 22.488 kr.) og RS Suite-interiør, så man undgår nogle heftige neonfarvede syninger på sæder og instrumentbord (13.494 kr.), er regningen på 518.702 kr.

TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 399
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 402
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 395
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 405
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 421
Skoda Enyaq RS Coupé
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 407
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 384
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 417
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 415
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 410
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 412
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 424
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 369
FOTO: Morten B. Bek

Vi skal tale om RS

Skoda har finjusteret køredynamikken i Enyaq RS og Enyaq Coupé RS. Det er sket for at matche tilførelsen af 41 hestekræfter - nu er der i alt 340 hestekræfter - og bilens sportslige karakter. Mest interessant ville det have været at prøve Enyaq Coupé RS med den adaptive DCC-affjedring, for den er sat op specifikt til RS-varianten, og DCC skulle gøre elbilen i stand til både “sportslig agilitet og afslappet komfort,” som Skoda selv siger.

Det lægger op til en sportsvogn, der både kan tygge sig gennem de strammeste kurver og køre uovertruffent på langtur med passagererne i zen. Måske Skoda skulle holde sig til virkeligheden og den uundgåelighed, at elbilen er tung som et stort næsehorn. Uden DCC er der i hvert fald intet til at skjule, at Enyaq Coupé RS er en ordentlig basse, der trænger til at tabe hundredevis af kilo.

Det progressive styretøj, standard i RS’erne, ændrer udveksling efter styreudslaget, og det giver illusionen af nogle mere adrætte bevægelser end i en standard-Enyaq. Det er ikke agilitet, der præger Enyaq-topmodellen, og jeg ville ønske, at RS-betegnelsen blev droppet. Hellere i går end i dag.

Enyaq Sportline har også progressiv styring, sportsundervogn og 20” hjul. Den opfører sig ikke spor anderledes, og det betyder, at hjulene føles en tomme for store til at give en rigtig smidig affjedring.

Så har RS-modellen sine 340 hestekræfter, som er udslagsgivende for en hurtig sprint, men forholdet mellem en almindelig Enyaq og en RS er mere skævt, end det var i 2022. Dengang havde den almindelige en mild indstilling med 204 hestekræfter, og så kunne 299 hestekræfter i den grad gøre en forskel. Nu hedder det 286 hestekræfter mod 340 hestekræfter, og forskellen er bare ikke stor og god nok.

TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 308
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 339
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 377
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 367
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 329
FOTO: Morten B. Bek
TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 312
FOTO: Morten B. Bek

Større batteri til RS

Skoda har flottet sig ved at give Enyaq RS’erne et batteri med to kWh mere end i en almindelig Enyaq, og det udligner det meste af den reduktion i rækkevidden, der kommer med RS’ernes højere forbrug.

Med 84 kWh er rækkevidden i Coupé RS 565 kilometer, og det er kun 10 kilometer mindre end i baghjulstrækkeren med 286 hestekræfter. Der er også betydeligt hurtigere opladning med op til 185 kW, men det er mest til at udstille de kun 135 kW, baghjulstrækkeren kan komme op på.

Jeg har ikke meget at tilføje omkring interiøret, som ikke er sagt tusind gange før af både mig selv og kolleger. Fremragende pladsforhold, men vælg en almindelig Enyaq/Enyaq RS, der har et lidt større bagagerum og en mere praktisk form - og ikke det irriterende panoramatag uden solgardin.

Enyaq har et mere lækkert interiør end VW ID.4, og den har rigtige knapper til en masse ting, som hverken ID.4 eller Tesla Model Y. Men det redder ikke Enyaq Coupé RS fra ligegyldighedens holdeplads; skal det være Enyaq, så skal jeg bare bede om den almindelige Enyaq 85.

Den skal også have et skud ekstraudstyr for at være, som den skal være, men den er trods alt endnu bedre, end den var i 2022. Der kan jeg ikke sige det samme om RS-udgaven.

TEST Skoda Enyaq RS Coupé MBB 323
FOTO: Morten B. Bek

DEN ENDELIGE DOM

Enyaq RS-modellerne har fået et ekstra skud kræfter, og selv om 340 hestekræfter måske ikke lyder alverden af en elbil, der med lidt ekstraudstyr vejer 2,3 tons (uden passagerer), så er der god fart på. Men vægten og konsekvenserne af så mange kilo mærkes i tunge køreegenskaber, hvor dynamik mest er noget, der ligger i overfladen. Det her har intet med en klassisk RS-model fra Skoda at gøre, og det er en skam, at tjekkerne på den måde misbruger navnet til en model, der ikke er værdig til det.

Og så er priserne virkelig et problem, selv om Enyaq RS og Enyaq Coupé RS er 99.000 kr. billigere, end da den i 2022 kom til Danmark. 2025-prisen er høj uden ekstraudstyr, og hvis bilen skal være komplet udstyret, ligger den pludselig et stykke over 500.000 kr.

Man bør virkelig nøjes med mindre, når det kommer til Enyaq. Alternativt, hvis man er så forhippet på at få en RS fra Skoda, så spar 50.000 kr. og vælg den mindre Elroq RS - den, der endda har DCC-undervogn som standard.

Skoda Enyaq RS Coupé

Motor: Elmotorer (for og bag) Ydelse: 340 hk/290 Nm 0-100 km/t: 5,4 sekunder Tophastighed: 180 km/t Forbrug: 15,7 kWh/100 kilometer Rækkevidde: 565 kilometer Batteristørrelse: 84 kWh Ladekapacitet: 185 kW Mål (L/B/H): 466/188/161 cm Køreklar vægt: 2.241 kilo Trækvægt: 1.800 kilo Bagagerumsvolumen: 570-1.610 liter Pris: 439.995 kr. (Enyaq Coupé fås fra 314.995 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant