august 25, 2024

Test: Tesla Model 3 Performance er en supersedan til spotpris

At kalde 458.000 kr. for spotpris ville være en lodret løgn, hvis der var tale om den forgangne Tesla Model 3 Performance. Med den nye har Tesla dog gjort sig alvorligt umage.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Den første Tesla Model 3 Performance var hurtig og ikke meget andet. Ved lanceringen i 2018 skulle der i virkeligheden heller ikke mere til at imponere. En acceleration fra 0 til 100 km/t på under fire sekunder i en bil til menneskepenge var ganske uhørt. Det er det ikke længere, og har du oplevet accelerationen i én hurtig elbil, har du oplevet dem allesammen.

Dét ved Tesla heldigvis godt. I den nye Tesla Model 3 Performance har man derfor gjort mere end blot at lægge elastikken dobbelt. Her er adaptiv undervogn, stivere chassis, større bremser og intelligente elektroniske systemer til at kontrollere kræfterne, som der også er kommet flere af. Spørgsmålet er, hvordan umagen fungerer i praksis.

Det har jeg fornøjelsen af at prøve kræfter med, når den nye Tesla Model 3 Performance stiller til test hos Bilbasen.

Ingen er i tvivl

Med forgængeren krævede det en kender at pege Performance-varianten ud i en mængde af almindelige Model 3’ere. Med den nye Tesla Model 3 Performance er der skruet op for sportslig optik, der gør den betragteligt hårdere at se på.

Forkofangeren er en helt anden end den, som Tesla smider på eksempelvis en Long Range-variant. Her er såkaldt læbe (eller splitter) på undersiden af kofangeren, samt opretstående luftindtag under forlygterne, der blev smallere og skarpere med Highland-opdateringen.

Bagenden har også fået en mere markant læbe, som står godt til den påklistrede hækvinge i kulfiber, og som, sammen med et Plaid-lignende emblem, gør alle klar over, at det er den sportslige variant. De optiske tilføjelser sikrer sammen med en lavere undervogn og 20” smedede alufælge en Tesla Model 3 Performance, der ser lavere, bredere og vredere ud end husmandsversionerne.

Kræfterne er sekundære

Selvom det ligner, så er skiltet på bagsmækken ikke et Plaid skilt. Derfor er der heller ikke åndssvage 1.000 hk på hanerne, som der er i Model S og Model X. Faktisk er antallet af kræfter ikke vokset voldsomt. Hvor forgængeren var anslået til at ligge i omegnen af 440 hk, så får man nu 460 hk, og det er fint. For i fortællingen om den nye Tesla Model 3 Performance er kræfterne sekundære.

Vigtigere er først og fremmest fordelingen af kræfterne, som styres af en ny såkaldt Performance 4DU-enhed. Den regulerer konstant hvilke kræfter der skal sendes hvorhen og hvornår med et større bias til baghjulene. En anden elektronisk enhed sørger samtidigt for, at systemer som ABS, stabilitetskontrol og adaptiv undervogn altid er kalibreret med den mængde kræfter, som Performance 4DU fordeler.

Vigtigere end kræfterne er også de mekaniske opgraderinger. Foruden at være adaptiv, er selve konstruktionen af undervognen ganske kompliceret og velsignet med stivere fjedre, tykkere krængingsstabilisatorer og nye bøsninger, der er lavet specifikt til Performance-varianten. Dertil er chassiset stivere og bremserne større.

Indvendigt er det, foruden lidt imiteret kulfibertrim, kun sæderne, der er anderledes fra en almindelig Model 3. Nu får man rent faktisk sportssæder i sportsversionen og de er præcist lige så fede, som de ser ud. Det er oprigtigt gode sæder, som bør kunne tilkøbes til husmandsvarianterne for en merpris. De krammer og holder fast, når man kører friskt, og sikrer samtidigt stor komfort ved hverdagskørsel.

Kan det mærkes?

Ja! Umagen mærkes. Kraftleveringen og -fordelingen er imponerende og gør Tesla Model 3 Performance legende intuitiv at betjene. Det kan næppe gøres meget lettere at håndtere tæt på 500 hk, fordi man via en nøje afstemt speederpedal altid har en klar fornemmelse af, hvor mange kræfter man sender til asfalten. Det er nærmest telepatisk og giver en oplevelse af kontrol, når man kører friskt.

Den adaptive undervogn er dertil den bedste, der er kommet ud af Tesla. Den er kontant men absolut medgørlig ved almindelig kørsel, mens den i sportsligt modus strammer op og står stabilt, selv når man møder ujævnheder midt i sving. Det vidner om en undervogn i balance.

Det hjælper selvfølgelig også, at Model 3 Performance er en letvægter i elbilregi med en kampvægt på 1.851 kg. Med stor overbevisning håndterer undervognen hurtige retningsskift og den vægtforskydning, der følger med. De mange elektroniske systemer er konstant på arbejde for at sikre balancen uden at blive for påtrængende. I stedet sørger de for, at bilen suger sig selv til jorden og at al udskridning udebliver fra de nu bredere bagdæk – med mindre man vil have det anderledes.

For med det nye Track Mode V3 åbner sig en helt ny verden for Tesla. Her er flere informationer og justeringsmuligheder, end Tesla nogensinde har givet adgang til. Hold øje med motor- og bremsetemperatur, juster mængden af kræfter på for- og bagaksel eller skru ned for stabilitetsassistancen. Selv rekuperationen kan justeres.

Slår man assistancen fra og sender så mange kræfter til baghjulene, som den bagerste Performance-elmotor tillader, overlader Tesla skæbnen til dig i de skarpe sving. Peger forhjulene ligeud, vil systemet sikre, at forhjulene hjælper til under accelerationen, mens de slår fra under styreudslag. Drejer man ind og går på gassen med maksimal kraft på baghjulene, så overhaler bagenden chaufføren, hvis ikke man er påpasselig.

Sætter den BMW M3 skakmat?

Uanede kræfter. Balance. Kontrol. Legesyge. Hjulspin. Det lyder sjovt, fordi det er det. Så sjovt at man får lyst til at genåbne den strid, som Elon Musk fejlagtigt kastede sig ud i ved at sammenligne den første Tesla Model 3 Performance med en BMW M3 i forbindelse med lanceringen for seks år siden. En strid, som Model 3 Performance aldrig var gearet til.

Den nye Tesla Model 3 Performance kommer tættere på uden dog at kunne køre sig helt op på siden af den bayerske bølle. Også hvis man undlader at inddrage det følelsesmæssige element af skønsang og vibrationer, som BMWs pumpede rækkesekser leverer. Tesla har nemlig til stadighed ikke knækket koden til et fedt og sportsligt styretøj.

Styretøjet i Model 3 Performance er ganske vist tungt vægtet, men det er kunstigt, og det er uden føling med forhjulene. Reaktionen på styreinputs er både skarpe og præcise, så er det altid med fornemmelsen af, at det er et Logitech-rat forbundet til computeren, man betjener. Det er klart bedre end det i forgængeren og strammere end det, som man får i almindelige Model 3-varianter. Til M3 er det dog intet match.

Selvom bremserne kun er en anelse mindre end dem i BMW M3, og vægten kun er en anelse højere, så har de opdaterede bremser i Tesla Model 3 Performance heller ikke samme pondus. I virkeligheden er bremselængden sikkert omtrent den samme, men bremsetrykket er sværere at læse såvel som dosere. Det er en ridse i lakken på den ellers fornemme dynamik på snoede bagveje.

Spotpris

Nok Tesla Model 3 Performance er mindre hårdkogt og gennemført end en BMW M3. Til gengæld koster den også en fjerdedel af en M3, hvilket bringer mig videre til den føromtalte spotpris. For selvom 458.000 kr. er mange penge, så er det billigt, når man tager arbejdet og umagen i betragtning. Den lette løsning havde været 1.000 hk og launch control. I stedet er Tesla gået dynamikkens vej.

For 458.000 kr. får man en regulær supersedan, hvor der er tænkt over tingene. Der er tænkt over at give chaufføren mulighed for at finjustere køreoplevelsen uden at drukne vedkommende i muligheder som Hyundai Ioniq 5 N. Der er tænkt over at give en sportslig køreoplevelse uden at sætte hverdagsvenlighed og komfort over styr, og uden at lade prisen stikke af.

Tesla Model 3 Performance er ingen M3-dræber, og det er ingen skam. For tyskeren er ikke kun den bedste sedan af sin slags – den er også fire gange dyrere. Tesla Model 3 Performance er ikke fire gange mindre sjov end M3, og til pengene fås det ikke meget bedre.


SPECIFIKATIONER

Tesla Model 3 Performance

Motor: Elmotor for og bag
Ydelse: 520 hk / 660 Nm (anslået)
0-100 km/t: 3,1 sekunder
Tophastighed: 262 km/t
Forbrug: 16,7 kWh/100 km
Batterikapacitet: 78,1 kWh
Ladekapacitet: 250 kW
Rækkevidde: 528 kilometer
Mål (L/B/H): 472/185/145 cm
Køreklar vægt: 1.851 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 682 liter

Pris: 458.802 kr. (Model 3 fås fra 311.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS