Ugens fund: Jaguar XE SV Project 8 er rendyrket vildskab
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Af: Esben Skrumsager / d. 31. oktober 2018
Dækstørrelsen på nye biler har de senere år haft vokseværk, hvor moden har dikteret større hjul. Det betyder, at biler som tidligere blev leveret med 16-tommer dæk, i dag ofte ruller ud fra forhandleren på 18-tommer dæk.
Skal man have nye vinterdæk til bilen, kan der imidlertid være god grund til at gå ned i størrelse. Der er nemlig ikke bare penge at spare. Mindre dækstørrelser står også bedre fast i vinterføret, viser en ny test, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber.
Det samme vinterdæk er testet i fem forskellige størrelser, fra 15 til 18 tommer, for at se, om størrelsen har betydning for dækkets egenskaber.
Især i sne og på våd vej klarer de små dæk sig bedre end de større og bredere dæk, som omvendt står bedre fast på tør vej.
– Vi nærmer os sæsonen for vinterdæk, og mange er måske tilbøjelige til at vælge den samme størrelse, som allerede sidder på bilen. Men som vores test viser, kan man med fordel gå ned i størrelse og dermed få et bedre vejgreb. De små og smallere dæk står nemlig bedre fast i sne og på våd vej, end de større størrelser, og det er nu en gang vigtige egenskaber for et vinterdæk, siger bilteknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen.
Foruden at bidrage til højere sikkerhed er de mindre størrelser ofte også billigere. Faktisk viser et hurtigt pristjek ifølge FDM, at der er 1.800 kroners forskel på testens største og mindste dækstørrelser, hvilket næsten er halv pris. Hertil kommer, at mindre fælge også er billigere.
– Men inden man går op eller ned i dækstørrelse, er det vigtigt, at man i bilens instruktionsbog undersøger, hvilke dækstørrelser ens bil er godkendt til. Det er nemlig ikke ligegyldigt, lyder det fra Søren W. Rasmussen i en pressemeddelelse.
Det testede vinterdæk er fra Dunlop og valgt, fordi de har den præcis samme mønstertype i de forskellige størrelser, der desuden er opbygget ens. Det er ikke altid tilfældet, idet både mønstret og opbygningen kan ændre sig i takt med, at dækstørrelsen stiger.
Derfor kan man heller ikke bare overføre testresultatet til alle andre dæk.
– Det vigtigste er, at man kører på dæk, der passer til årstiden. Hvad enten vinterdækket er 15 eller 18 tommer, er bremselængden i typisk dansk vintervejr nemlig markant kortere end et sommerdæks, siger Søren W. Rasmussen.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.