På Bilbasen gør vi ikke meget i at teste varebiler, og for langt de fleste danskere som køber bil til privat brug, er kasserne på gule plader stort set ligegyldige. Men for mange tusinde håndværkere, virksomhedsejere og leverandører er varebiler en livsnødvendighed.
Varebilerne er alt andet end ligegyldige. Danmarks mest solgte bil er hverken Peugeot 208, Ford Kuga eller Citroën C3. På førstepladsen i 2022 blandt alle biler stod Ford Transit Custom med 4.271 styk. Gule plader dominerer.
Denne uges testbil er noget af det hotteste på varebilsmarkedet lige nu, og en stor kunde med grøn profil som Vestas har allerede kastet sig over den. VW ID Buzz Cargo er varebilsudgaven af den nye elektriske minibus, og den lokker ikke bare med god rækkevidde og fornuftige priser – den har også et specielt design, der får mange til at spærre øjnene op.
Hvordan står ID Buzz Cargo overfor konkurrenterne?
Der er efterhånden en række elektriske varevogne på markedet, og i samme klasse som ID Buzz Cargo, som er mellemstore varebiler, finder man Maxus E-Deliver3, Peugeot E-Expert (den har elektriske søskende hos Citroën, Fiat og Opel) og Mercedes EQV. Det er vidt forskellige varebiler, som ligger meget forskelligt i pris og rækkevidde.
ID Buzz Cargo er mest sammenlignelig med E-Expert i L2-længde med batteri på 75 kWh, som giver den franske kassevogn en rækkevidde på 318 kilometer. Inklusive moms og levering koster E-Expert i den konfiguration fra 456.218 kr.
Volkswagen står meget stærkt i den sammenligning. Med sit batteri på 82 kWh, kører den op til 415 kilometer på en opladning, og den lader langt hurtigere ved en lynlader (170 vs 100 kW). ID Buzz Cargo er også langt stærkere med sine 204 hk mod franskmandens 136 hk, og så er den billigere i indkøb: Fra 412.495 kr. inkl. moms og levering.
Men nu er pris jo ikke alt?
Slet ikke. Pris er ikke nødvendigvis blandt de vigtigste ting, når det kommer til varebiler. De skal have en god totaløkonomi og være i stand til at løfte tunge opgaver.
ID Buzz Cargo og E-Expert må begge køre med en trailer på 1.000 kilo, som nok skal gøre rigtig meget for at tappe elektroner fra batteriet. E-Expert L2 er markant længere end ID Buzz Cargo, som først senere kommer i en lang udgave, så hvor tyskeren har et varerum på 3,9 kubikmeter, har franskmanden et rum på 5,3 kubikmeter. Der er dog stadig plads til to Europaller i Cargo-varerummet, men rummet er ikke uendeligt langt.
ID Buzz Cargo har en noget ringere nyttelast end sin franske konkurrent. Den må, kort fortalt, køre med mindre vægt i varerummet, og 619-627 kilo er langt fra E-Experts 837 kilo. Fragter man pakker eller blomster, er 600 kilo plus det løse rigeligt, men skal ID Buzz Cargo slæbe tungt udstyr, kan den hurtigt nå grænsen.
Batteristørrelsen er der ikke stor forskel på, og ID Buzz’ er kun lidt større end E-Experts. Men ID Buzz Cargo har en mere effektiv elektrisk drivlinje og et klart lavere forbrug, som er 21,1 kWh mod E-Experts 26,5 kWh. På den måde kommer man længere i ID Buzz Cargo, skal bruge mindre tid på at lade, og man sparer penge.
En hård, ny konkurrent er på vej. Ford lancerer senere i år Transit Custom i en fuldelektrisk udgave med rækkevidde op til 380 kilometer og mulighed for at trække 2 tons på trækkrogen.
Kører ID Buzz Cargo som en varevogn?
Det er et rigtig værdiladet spørgsmål. Jeg har kørt både Peugeot Expert og Ford Transit Custom, og de kører ikke, som varebiler engang gjorde. De støjer ikke vildt og voldsomt, de er nemme at køre, og de har en god affjedring.
ID Buzz Cargo gør det endnu bedre. Volkswagen Nutzfahrzeuge i Hanover har udviklet ID Buzz og varevognsudgaven på samme platform, som den MEB, der bruges i ID.3 og ID.4. En platform lavet til personbilsbrug, som på den ene side kan forklare den begrænsede nyttelast, på den anden side nogle virkelig gode, stabile køreegenskaber.
Den elektriske VW-varevogn er yderst støjsvag, og affjedringen er selv med helt tomt varerum stabil og uden hoppen og dansen. Varebiler kan ofte føles stive og urolige i affjedringen uden last, fordi bagakslen ikke har vægt til at hjælpe med dæmpningen. ID Buzz Cargo er helt ligeglad med ujævnheder.
Med sit forholdsvis kompakte karrosseri, et let og godt styretøj og den stærke elmotor med 204 hk, er man udelukkende begrænset af rækkevidden. At dømme ud fra forbruget i testugen, med temperaturer fra 2-7 grader, ligger den reelle rækkevidde omkring 300 kilometer. Det er pænt for en elektrisk varebil.
Har ID Buzz Cargo nogle gode og praktiske løsninger?
Indretningen af førerpladsen er stort set som i personbilsudgaven af ID Buzz, men der er sparet på materialerne og farverne for at gøre Cargo-modellen nem at rengøre og mere holdbar. Til gengæld er der så utrolig meget aflæggeplads mellem instrumentbræt og forrude, og der er mindst fem USB-C-stik fordelt i kabinen, hvor der er plads til tre personer.
Den testede Pro-udgave er den dyreste Cargo-udgave, og den er 36.500 kr. dyrere end basismodellen Comfort. Den har mere beklædning i varerummet, men også nøglefri betjening, trådløs smartphoneopladning, læderrat med varme og matrix-LED-forlygter gør den til en luksusvarebil. Det ses ikke, fordi kabinen er dyster i farverne, men det mærkes altså på andre måder.
Jeg savner armlæn ved førerpladsen og til yderste passagerplads, når midtersædet ikke er i brug. Den centralt placerede kopholder, langt nede i midterkonsollen, er bøvlet at bruge og ikke videre stor i det. Som i enhver anden ID-model er der kun få klassiske knapper i kabinen, og det lille panel foran infotainmentskærmen til klimaanlæg og lyd er uden lys. Det er desværre først i den nye ID.7, der bliver lavet om på det.
Til at starte med kunne jeg ikke finde ladekablet, men det viser sig at have en perfekt placering; det ligger i et rum under gulvet, som man nemt kommer til ved højre skydedør. Apropos døre, så er testbilen udstyret med stor bagklap, der åbner opad. Foretrækker man to sidehængslede døre, som giver hurtigere adgang, fås ID Buzz Cargo også med det setup – samme pris.
Anhængertrækket, som er delvist elektrisk, hopper ned fra sit skjul, når man trykker på knappen på væggen i højre side af varerummet, og det er nemt at klikke på plads eller skubbe op igen. Prisen er 7.625 kr. inkl. moms.
Hvorfor ID Buzz Cargo og ikke Transporter?
For mange virksomheder er det uundgåeligt, at alle biler – personbiler som varebiler – med benzin- eller dieselmotor skiftes ud med elbiler. Det er en politik, som hurtigt breder sig, fordi en “grøn” profil er uhyre vigtig for mange virksomheder.
Med en Transporter med dieselmotor får brugeren en mere rummelig varebil, som kan slæbe langt flere kilo i varerummet og på krogen. Den kan tankes på få minutter, og den har en indretning med nemmere betjening med rigtige knapper.
ID Buzz Cargo har bedre køreegenskaber, højere komfortniveau og den sublime acceleration og “luksus” fra elmotoren. Elbiler har lavere servicebehov og færre ting, som kan gå i stykker, og med en mulig rækkevidde på mere end 300 kilometer vil den kunne bruges af rigtig mange håndværkere og virksomheder.
Om man køber ID Buzz Cargo for det grønne image, fordi virksomheden har en politik om kun at købe elbiler eller fordi den er fed, gør ingen forskel. ID Buzz Cargo er en meget vellykket kassevogn på strøm. Den vækker glæde både for den der kører, og for dem, der ser den køre forbi.
SPECIFIKATIONER
Volkswagen ID Buzz Cargo Pro
Motor: Elmotor (bagtil) Ydelse: 204 hk/310 Nm 0-100 km/t: 10,2 sekunder Tophastighed: 145 km/t Batteristørrelse: 82 kWh Rækkevidde: 414 kilometer Ladekapacitet: 170 kW Forbrug: 21,1 kWh/100 km Mål (L/B/H): 471/199/194 cm Køreklar vægt: 2.373 kilo Trækvægt: 1.000 kilo Varerumsvolumen: 3,9 kubikmeter
Pris på gule plader inkl. moms: 449.995 kr. (ID Buzz Cargo fås fra 412.495 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Trods den fornemme titel som Årets Bil er Hyundai Ioniq 5 aldrig rigtig slået igennem herhjemme, og koreaneren er blevet løbet over ende af billigere konkurrenter. Kan et omfattende facelift ændre på det?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.