april 7, 2023

Ugens fund: Gul, potent og legendarisk BMW

Det kan godt være, at du mener en letvægtsudgave af denne M-bil er mere legendarisk, men ikke desto mindre er Ugens fund blandt de bedste BMW’er gennem tiden.

Af: Zacharias Lund

M-divisionen i BMW har gennem årene spyttet den ene model ud efter den anden. Nogle er og var mere legendariske end andre. Skal man lave en top fem, er E46 M3 svær at komme udenom med legendariske varianter som CSL og CS.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den hurtigste “rigtige” bil på Bilbasen

De to specielle varianter CSL og CS er stukket helt i vejret prismæssigt og er nærmest kun forbeholdt rige samlere, der vil lade dem stå og samle støv.

Med denne klassiske M3 får man meget bil for pengene. Faktisk får man nærmest to af disse M3’ere for prisen af én M3 CSL. En CSL kører ikke dobbelt så godt, så spar pengene og vælg en standard E46 M3 som denne. Du kan få dette pragteksemplar af en ‘Phoenixgelb’ M3 for 525.000 kr. Oplev den her.

BMW M3 3.2 Coupé

Motor: R6, 3.246 cm3, benzin
Ydelse: 343 hk
0-100 km/t: 5,2 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,4 km/l
Mål (L/B/H): 449/178/137 cm
Køreklar vægt: 1.475 kilo
Bagagerumsvolumen: 
410 liter
Nypris:
 Omkring 1.120.000 kr.


Manuel eller automatisk?

Det er klart, at man får mere føling med bilen, hvis bilen har manuelt gear. På den anden side kan trafik og kørsel i kø være drænende, hvis man hele tiden skal sidde og geare op og ned. Pointen er, at geartype er meget en smagssag, men netop i denne M3 SKAL gearet være manuelt.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: En Oscar-vinders britiske sportsvogn

Og hvorfor skal gearet så manuelt? Simpelthen fordi den SMG-gearkasse, som disse E46 M3’ere kommer med, ikke gør bilen godt. Først og fremmest er det ikke en ægte automatgearkasse, men en sekventiel gearkasse, hvor man fortsat selv skal skifte gear, men blot med shift paddles.

Selve gearkassen fungerer egentligt fint, men når først problemerne starter, er det en endeløs hovedpine. Ugens fund har heldigvis manuelt gear og det sparer mere end blot hovedpinen.

Når bilen har så meget sjæl at byde på, er det næsten ligesom at holde en løve i bur, hvis man vælger automatgear. Gudskelov er der manuelt gear i denne fantastiske køremaskine. Tager du den ud på snoede veje er der lagt op til smil over hele femøren. Samtidigt skal du også holde tungen lige i munden, fordi det manuelle gear kræver noget af føreren.

Små finjusteringer

Denne Ugens fund står yderst flot og stort set alt er originalt fra fabrikken, men der er et par små finjusteringer, der gavner bilen en hel del. Det er blandt andet et nyt udstødningssystem fra Supersprint, der giver bilen mere lyd og vejer mindre. Er man purist, medfølger den originale udstødning også.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Italiensk tyr med racergener

Udover udstødningen er alt originalt bibeholdt og de specialdesignede fælge til M3’eren er selvfølgelig at finde såvel som det lille “M3”-logo bagpå.

Ejeren af denne ‘Phoenixgelb’-bandit har passet og plejet den meget nænsomt, hvorfor man får en M3, der er klar til at indtage asfalten med det samme. Er der noget man har lyst til, så er det netop at indtage asfalten i denne tysker.

En del af historien

Som jeg i starten af denne artikel lagde vægt på, så er E46 M3 en del af en lang liste af M-modeller, men den er ikke blot en lille brik i et stort puslespil. Den er en særdeles vigtig og markant brik i puslespillet. Med M3 kom den famøse CSL-udgave, der betegnes som en af de bedste M-biler nogensinde, med sin optimerede vægt og mere power.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Roadster er grundstenen i Tesla-imperiet

En mere sjælden CS-variant kunne det også blive til, der er gået mere under radaren, men som måske er den rette ejer af titlen som den bedste M-bil nogensinde. Disse to biler udspringer af en vigtig grundsten, nemlig denne E46 M3 Coupé. Skal du have fingrene i en ægte M-bil, er her et rigtigt flot og godt eksemplar. Den kan blive din for 525.000 kr. og du kan opleve den lige her.


Se brugte BMW M3 til salg på Bilbasen.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS