Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Af: Simon Hallenslev / d. 15. oktober 2021
Hvis du lukker øjnene og forestiller dig den typiske Jaguar-kunde, hvad ser du så? Chancen er, at du enten ser en britisk godsejer med gummistøvler, oilskinjakke og jagtriffel eller en dansk, cigarrygende direktør med adresse i det nordsjællandske.
Denne Ugens fund er ganske vidst en Jaguar, men i den du kan godt pakke både gummirøjserne og tobakshørmen væk. Det er nemlig en Jaguar XKR-S, der er udviklet til at gå skarpt ind og komme sidelæns ud af sving på lukkede baneanlæg.
Jeg ser nærmere på denne Ugens fund, en Jaguar XKR-S, samt på historien og præstationerne. Skal den blive din, kan du se den her hos forhandleren Selected Car Group i Køge, der har den til salg for 195.000 kr. uden afgift.
Motor: V8 benzin, 4.196 ccm
Ydelse: 420 hk / 560 Nm
0-100 km/t: 4,8 sek.
Tophastighed: 280 km/t
Forbrug: 8 km/l
Vægt: 1.770 kg
Pris: 195.000 kr. u.afg.
Det er ikke fordi, at Jaguar kun har bygget bløde luksussedenaner og gumpetunge Grand Tourers, når man ser på historikken. De britiske bilbyggere har slået deres folder i såvel Le Mans som Formel 1, ligesom de også har lagt navn til ikoniske og milliondyre superbiler som Jaguar XJR-15 og Jaguar XJ220.
Kigger man på de serieproducerede biler derimod, ser det noget anderledes ud. Her er det de smukke, benzinslubrende sedaner og coupéer, der er bygget med kompromisløs langfart for øje, som fylder i historien. Altså, lige indtil bilmessen i Geneve i 2008, hvor Jaguar til alles overraskelse præsenterede en banefokuseret bil på et tidspunkt, hvor deres fremtid var uvis.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sygeste Mercedes C-Klasse nogensinde
Præsentationen af Jaguar XKR-S gav en lettelsens suk i bilverdenen. På tidspunktet for præsentationen havde Jaguar netop skiftet ejer fra Ford til indiske Tata, og op til ejerskiftet havde mærket været i store økonomiske problemer. Med noget så simpelt som en psykopatisk version af den serieproducerede Grand Tourer Jaguar XK, slog Jaguar sin fremtidige eksistens fast.
Jaguar XKR-S er den første ekstreme version af en serieproduceret model for Jaguar, og bilverdenen vidste, det var seriøst, med en ydelse på 420 hk fra 8-cylindrede kompressormotor. Jaguar XKR-S var ved lancering den hurtigste Jaguar siden superbilen Jaguar XJ220 med en accelerationstid fra 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder.
Ordet ‘serieproduceret’ er dog gradbøjet lidt til lejligheden. For hvor Jaguar XKR, som XKR-S tager udgangspunkt i, selvfølgelig er en masseproduceret bil, er denne Ugens fund kun produceret i 200 eksemplarer.
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Meget ulig de ekstreme versioner af produktionsbiler der bygges i dag, var den udvendige overhaling af Jaguar XKR-S ret diskret. Her er ikke gæller og kulfiber overalt, der skriger performance, men i stedet et begrænset udpluk af små detaljer som kun kendere får øje på.
Først og fremmest blev Jaguar XKR-S kun leveret i sort, men det siger jo ikke så meget. Designet af forkofangeren er anderledes fra en XKR med andre luftindtag og en lille læbe af kulfiber til aerodynamik. Ligeledes har bagenden fået en aerodynamisk diffuser af kulfiber, mens hækvingen af kulfiber også er unikt for XKR-S. Og det er dét.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Vildt eftertragtet BMW M3 fra 1989
Det store arbejde er gjort under det sorte, elegante ydre. Aluminiumsplatformen er den samme som i Jaguar XKR. På denne platform er der dog proppet en helt ny undervogn på, der er 28 procent stivere og 10 mm lavere. Styretøjet er herudover 10 procent hurtigere end på en XKR. Motoren blev der ikke pillet særlig meget ved, men den blev trods alt udstyret med en aktiv udstødning, der får V8’eren til at brøle på himmelsk facon.
Bremsesystemet på XKR-S er leveret af Alcon og er er markant større end på XKR. Jaguar XKR-S kører med 400mm skiver og 6-stemplede kalibre foran samt 350mm skiver og 4-stemplede kalibre bagved. På herligheden blev der også monteret bredere dæk på Vortex-letvægtsfælge.
Ja. Der blev produceret 200 eksemplarer af Jaguar XKR-S, men 50 af dem blev leveret til det britiske marked og var derfor højrestyret. Det efterlader 150 eksemplarer som denne Ugens fund med rattet i den rigtige side. Hvor mange der er sat i hegnet i tidernes løb, er ikke til at sige, men faktum er, at Ugens fund er en sjældenhed med investeringspotentiale.
Hvis den britiske brøleabe skal blive din, må du hoste op med 195.000 kr. Uden afgift til Selected Car Group i Køge. Den kan også leases til den nette sum á 3.271 kr. Om måneden i privatleasing. Se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Er den solgt, har vi Gudhjælpemig endnu en af de 150 Jaguar XKR-S, der er produceret, til salg på Bilbasen. Den kan du se lige her.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.