Test: MG3 Hybrid+ er tæt på at være en rigtig god minibil
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Salgsbilleder / Dato: 17. februar 2022
Historien om forholdet mellem tuningsfirmaet AMG og mastodonterne fra Mercedes-Benz går langt tilbage. Helt fra 70’erne udbyder tuningsfirmaet fra Affalterbach forskellige hårdkogte versioner af Mercedes-Benz’ modeller.
Det er dog først i løbet af 90’erne, at Mercedes-Benz får øjnene op for AMG. Efter at have prøvet kræfter med både Porsche og Cosworth som tuningsfirma, landede Mercedes-Benz en eksklusiv aftale med AMG i 1993, og en af de første modeller, der kom herefter, var denne Ugens fund.
Jeg ser nærmere på Mercedes-Benz E50 AMG, der kun er produceret i 2.870 eksemplarer, og som sælges privat for 225.000 kr. lige her på Bilbasen.
Motor: V8 benzin, 4.973 ccm
Ydelse: 347 hk / 480 Nm
0-100 km/t: 6,2 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Vægt: 1.650 kg
Nypris i ’96: Ca. 1.700.000 kr.
Det er ikke første gang, jeg har udvalgt en benhård Mercedes-Benz som Ugens fund. Jeg har tidligere skrevet om Mercedes-Benz 190E 2,5-16V, der er tunet af Cosworth samt om Mercedes-Benz 500E, der er tunet af Porsche.
Netop Mercedes-Benz 500E bliver den sidste Mercer, der er tunet af andre end AMG, og dens direkte arvtager er denne Ugens fund: Mercedes-Benz E50 AMG.
LÆS OGSÅ : Ugens fund: Boss Mercedes-Benz bygget af Porsche
Grundopskriften er den samme i de to modeller. Ligesom 500E har denne Ugens fund et bankende V8-hjerte, der er lånt fra direktørcoupéen Mercedes-Benz SL500. Til lejligheden iførte AMG dog V8-sugemotoren med en andet topstykke og udstødningssystem.
Derfor yder Mercedes-Benz E50 AMG 347 hk, hvilket er 27 hk mere end SL500. Omdrejningsbegrænseren er også rykket højere op, hvorfor man kan snige sig helt op på 6.000 brølende omdrejninger, før et nyt gear melder sig på banen.
Den opkvikkede direktørvognsmotor sikrer en acceleration fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder, hvilket er på niveau BMW E34 M5, som var storkonkurrenten i midten af 90’erne.
LÆS OGSÅ : Ugens fund: Hårdkogt Mercedes fra før AMG tog over
Med sine 340 hk fra en 3,8-liters rækkesekser besad BMW M5 tronen som lynhurtig familiesedan ganske alene i midten af 90’erne. Det yndede Mercedes-Benz at lave om på med E50 AMG, og med en buldrende V8’er samt tilsvarende acceleration, må man sige, at de lykkedes.
Fordi Mercedes-Benz E50 AMG er blandt de første modeller, som Mercedes-Benz tog ind som deres egen, gav det AMG en helt ny mulighed for at kigge i ‘rodekassen’.
I denne Ugens fund er det ikke kun motoren, der er lånt fra direktørvognen Mercedes-Benz SL500. Det er også hele drivlinjen såvel bremserne, mens udstødningssystemet er hentet fra Mercedes-Benz S500 (W140-generationen).
LÆS OGSÅ : Ugens fund: Sjælden sølvpil fra Mercedes er over 1,5 mio. kr. billigere end fra ny
Udadtil er der også gjort ændringer på Mercedes-Benz E50 AMG for at skelne den fra en almindelig Mercedes-Benz E-Klasse. For- og bagskærme er gjort bredere, ligesom sideskørterne også er anderledes og afslører AMG’s indblanding.
Den største visuelle ændring udadtil er dog de kendte AMG Monoblock alufælge, som AMG smed på den lidt anonyme familiesedan. AMG Monoblock fælgene er blevet smidt på en håndfuld af de mest legendariske Mercedes-modeller som AMG Hammer og den førnævnte Mercedes-Benz 500E.
Indvendigt er det den to-tonede læderkombination samt mørkfarvet trim af ahorntræ, der adskiller denne Ugens fund fra en almindelig E-Klasse.
Denne Ugens fund er uhyre sjælden og er én ud af blot 2.870 eksemplarer. Den begrænsede produktion betyder, at modellen er godt på vej til at blive en eftertragtet investeringsbil. Orienterer man sig mod det tyske nabomarked, finder man også kun en håndfuld til salg.
LÆS OGSÅ : Ugens fund: Mercedes-AMG SLS er den første rigtige AMG
Præcist hvorfor Mercedes-Benz E50 AMG ikke produceret i flere eksemplarer, er der ingen klar forklaring på. Mercedes havde kun modellen i produktion fra 1996 til 1997, før den blev erstattet af Mercedes-Benz E55 AMG, der på specifikationerne minder meget om E50 AMG.
Mercedes-Benz E55 AMG blev produceret i en længere årrække og i langt flere eksemplarer, hvorfor den ikke er lige så eftertragtet som denne Ugens fund.
En af forklaringerne på, at E50 hurtigt blev erstattet af E55 kan muligvis findes under kølerhjelmen. For hvor E50 AMG, som nævnt, havde et direktørvognshjerte fra SL500, blev E55 udstyret med Mercedes’ M113 V8-motor, som blev brugt i en bred vifte af andre modeller både før og efter.
Det er billigere, og E50 blev derfor muligvis skrottet som en spareøvelse.
I dag betyder spareøvelsen blot, at denne Mercedes-Benz E50 AMG er en eftertragtet samlerbil. Du skal af med 225.000 kr. til privatsælgeren Majid, der sælger bilen på Bilbasen. Se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
MG skruer prisen på ZS EV ned med 100.000 kr. og gør den dermed til den billigste elbil i kongeriget.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.