Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Tekst: Zacharias Lund
Foto: Salgsbilleder
Det er efterhånden svært at komme udenom Tesla, og siden introduktionen af Tesla Roadster, der er denne Ugens fund, er det kun gået en retning for Tesla. Noget der også er stukket i vejret, er prisen på Teslas første elbil.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Elon Musk-signeret Tesla Model Y til den helt store fan
De hårde Tesla-fans kender den måske som Dark Star eller modellen, der blev sendt ud i rummet. Og prisen er tæt på at nå rummet. Fra ny kostede den omtrent 799.000 kroner, men nu skal man på den gode side af 1 million kroner.
Det hænger dog sammen med, at Roadsteren kun blev lavet i 2.500 eksemplarer, og denne Signature Edition blev kun lavet i 250 eksemplarer, hvor denne er nummer 121. Den udbydes lige nu ved CORE-Leasing til 1.175.000 kr.
Motor: Elmotor monteret bagtil
Ydelse: 288 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 3,9 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: Ikke oplyst
Mål (L/B/H): 395/173/112 cm
Køreklar vægt: 1.240 kilo
Bagagerumsvolumen:
Pris: 1.175.000 kr.
De mange tusinde danske Tesla-ejere kan takke denne lille roadster for, at de i dag kan køre deres Model S, 3, X eller Y. Uden det lille elektriske startskud havde Tesla ikke været det, som det er i dag.
Da Tesla tilbage i 00’erne startede eventyret om elbiler, var det ikke med den tunge pengepung, som det ellers kræver at være stor på markedet. Det medførte, at Tesla producerede denne lille roadster, prissatte den en smule højt og producerede den i begrænset antal.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Er Alfa Romeo 8C Competizione verdens smukkeste?
Selvom det kun blev til 2.500 roadstere på verdensplan, blev den lille elektriske Tesla den første masseproducerede elbil med et lithium-ion-batteri og den første elbil til at krydse 200 miles (320 kilometer) på en opladning. Den revolutionerede med andre ord elbilen og gav Tesla en god start på eventyret.
Det kan nok være svært at se for sig, men Tesla Roadster deler mange komponenter med Lotus Elise. Faktisk er den amerikanske elbil en sammensætning af mange forskellige dele fra hele verden. Blandt andet kommer bremserne fra Siemens og panelerne fra franske Sotira, mens hele chassiset blev samlet af Lotus i Herthel, England.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: En Oscar-vinders britiske sportsvogn
Faktisk deler Tesla Roadster seks procent af dens komponenter med Lotus Elise, og gennem de fire år, hvor Tesla Roadster blev produceret, var det Lotus, der stod for at bygge chassiset.
Da Lotus i 2011 ophævede kontrakten, blev det enden af produktionen, og i 2012 rullede den sidste Tesla Roadster ud fra fabrikken.
Den lille plade består af signaturer fra medarbejdere fra Tesla og nummeret indikerer hvilken af de 250 biler, du har fået. Signature Edition betyder også at man får sportspakken med ekstra power, sportsundervogn og kulfiberpakke i eksteriøret og interiøret.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens hurtigste SUV er til salg på Bilbasen
Den ekstra power giver bilen en heftig acceleration på 3,9 sekunder til 100 km/t, og tilbage i 2009 rakte det altså til at køre om kap med Lamborghini Gallardo, Mercedes McLaren SLR og Pagani Zonda Roadster.
Når man har kørt dørtræk med de ovenstående superbiler, og batteriet så småt er ved at være afladet, kræver det 3-4 timer at lade den lille roadster op igen under optimale omstændigheder.
Og nu når vi er ved afladte batterier, så har Tesla Roadster været en del i vælten efter, hvad der lignede en uheldig situation i Top Gear.
Tilbage i 2008 havde Top Gear og de tre famøse bilanmeldere Teslas første elbil med i programmet. Undervejs i programmet filmes Roadsteren, mens den bliver skubbet ind i en garagen, da den angiveligt er løbet tør for strøm. Jeremy Clarkson konstaterer herefter, at Tesla Roadster kun kan køre 55 miles/88 kilometer på en opladning, og at den nu skal lade i 16 timer. Noget Tesla var dybt uenige i.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens grimmeste bil fortjener lidt kærlighed
Tesla sagsøgte på baggrund af episoden Top Gear for at lyve om bilens ladetid og lave falske scenarier, da Tesla påpegede at bilen aldrig var under 20% og dermed ikke skulle skubbes på noget tidspunkt.
Det blev dog vurderet, at Teslas omdømme ikke var blevet beskadiget på baggrund af episoden.
Her får man altså en af grundstenene i det store elektriske imperium, vi i dag kender som Tesla. Det er dog også en spændende investering, der siden introduktionen kun er skudt i vejret i pris. Den er desuden også den eneste til salg i Danmark.
I virkeligheden er Tesla Roadster nok mere end bare en grundsten for Tesla. Den er grundstenen i elbilernes udvikling, og uden den havde det nok set anderledes ud med elbilerne i dag.
Med denne Ugens fund køber man altså starten på den moderne elbil, som vi kender den, og samtidigt en af grundstenene i et Musks eimperium. Du kan opleve denne Ugens fund lige her.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.