Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
AF: Zacharias Lund FOTO: Salgsbilleder
Denne ugens fund er guld for samleren, drømmen for Aston Martin-elskeren og guf for motorlydsentusiasterne. Den har de seneste år stået i en samling, og har nærmest stået stille siden den blev købt og hentet hjem fra Monaco i 2015. Derfor er der ikke mere end 300 km på tælleren.
Det er helt ekstraordinært for en bil, der i forvejen er sjælden som nummer 79 ud af i alt 100. Hvis du mangler en Aston Martin Vantage GT12 i din Aston Martin-samling, eller bare godt kan lide en vellydende V12’er, så er det nu, du skal slå til.
Denne Ugens fund er en gadeversion af endurance-raceren Aston Martin Vantage GT3. Og hvorfor hedder gadebilen så ikke GT3? Det er der en rigtig god grund til.
Aston Martin har i mange år deltaget i endurance-klassen GT3, hvor biler kører i 12 eller 24 timer på alverdens baner rundt om i verden såsom Spa, Circuit de la Sarthe og Estoril. Men det har en anden stor bilfabrikant også: Selvfølgelig Porsche!
Porsche har siden 1999 brugt navnet GT3 til deres modeller, når det var gadeversioner af deres racerbiler. Det betød også, at de i 2011 fik rettighederne til varemærket “GT3” så de ene og alene kunne kalde deres biler det.
Så da Aston Martin tilbage i 2014-2015 var i slutfasen af produktionen, satte Porsche foden ned. Den britiske gaderacer måtte ikke hedde GT3. Aston Martin vurderede, at det ville blive svært at vinde kampen om navnet mod Porsche. Derfor ændrede de navnet til GT12, der altså endte med at blive navnet på de 100 eksemplarer.
Motor: V12, 5.953 cm3, Benzin
Ydelse: 600 hk / 625 nm
0-100 km/t: 3,5 sek.
Tophastighed: 297 km/t
Forbrug: 8,1 km/l
Vægt: 1.565 kg
Mål (L/B/H): 453/191/124 cm
Denne Ugens fund er som nævnt en ret unik Aston Martin. GT12 er bygget af et helt specielt team, der tidligere har haft fingrene i flere unikke biler fra Aston Martin, heriblandt de gudesmukke One-77 og V12 Zagato. Biler, der blev lavet i henholdsvis 77 og 150 eksemplarer. Britiske sjældenheder er med andre ord deres spidskompetence.
GT12 blev bygget for at hylde Aston Martins banebedrifter i nyere tid. Det skulle selvfølgelig gøres med manér og i form af en bil til gaden. Derfor satte man det specielle team på projektet, så man for alvor fik lavet en særlig bil med fokus på hver eneste detalje.
Teamet har især arbejdet meget med vægten, hvilket er en udfordring fra starten, når der ligger en stor 6.0-liters V12-motor under kølerhjelmen. De gæve folk fra Gaydon lykkedes dog med at skære lidt over 100 kg af vægten.
Aston Martin har bygget vellydende og -kørende biler siden ruder konge var knægt, men GT12 anses for at være lige niveauet over det, der plejer at blive produceret i Warwickshire.
Komforten er der sparet lidt på, men det er kun til fordel for køreegenskaberne, der giver trefoldigt tilbage. Dermed ikke sagt, at GT12 er skrællet for interiør. Faktisk er der mere infotainment og alcantara end kulfiber og bur. Man kunne endda også få sin GT12 med B&O anlæg, hvilket nærmest er blasfemi, da der bør være nok lyd til de fleste fra det 12-cylindrede klaver.
0 til 100 km/t klares på 3,5 sekunder og topfarten ligger lige under 300 km/t, hvilket faktisk er 20 km/t langsommere end en ‘standard’ Vantage S. Det skyldes naturligvis den massive hækvinge, der suger bilen ned i asfalten.
Tager man den ud på en bane, vil man for alvor se, hvilke færdigheder den er i besiddelse af. Det er her den virkelig folder sig ud og køber man denne Ugens fund, bør man gøre sig selv den tjeneste at køre ud til en nærliggende racerbane og sætte et par omgange i den hvide GT12’er.
De 100 eksemplarer af GT12 gik som varmt brød. Inden de overhovedet havde ramt de første forhandlere, var de udsolgt. Det er virkelig en eftertragtet bil, man skal være heldig for at have holdende i sin garage. Det har man mulighed for nu. Den koster lige knap 2.7 millioner kroner og er med garanti en bil, der stiger i værdi.
Med de få antal kilometer på tælleren er den et vaskeægte samleobjekt, der passer ind i alverdens samlinger. Hvad end det er en ren Aston Martin samling eller bare en samling af sjældne biler, så står en Aston Martin Vantage GT12 i farven ‘Speedway White’ bare ud i mængden.
Skal du være den heldige næste ejer af denne, skal du ud til C.C CARS, der har den vilde Aston Martin til salg og du kan opleve den lige her.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.