Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Af: Simon Hallenslev / d. 23. september 2020
Thing, Camat, Safari, Trekker, Pescaccia, Jagdwagen, Kurierwagen. Kært barn har mange navne, og herhjemme blev det altså ’Jagtvogn’, selvom den helt korrekte modelbetegnelse er 181.
Ugens fund: Vild Mercedes-AMG G-Klasse med 12 cylindre
Fuldstændig som med Mercedes G-Klasse blev VW 181 udviklet til militært brug og senere solgt som personbil – dog uden helt samme succes. Denne uges fund er ikke alene udviklet som militært køretøj. Den er også brugt som militært køretøj, da første ejer var den danske hær.
Vi kigger nærmere på denne uges fund og den militære historie bag.
Motor: 4-cyl. Boxer, benzin, 1,584 ccm
Ydelse: 45 hk / 98 Nm
0-100 km/t: Måske
Tophastighed: 110 km/t
Vægt: 900 kg
Pris i dag: 119.900 kr.
Det er ikke alene de kantede former, der giver Lego-associationer. VW 181 er nemlig lidt af en Lego-bil sat sammen af dele fra VWs rodeskuffe i 60’erne. Motor og gearkasse er fra VW Type 1 (den første ’Bobbel’), gulvet er fra en VW Karmann Ghia og bagakslen er fra VW T1 (Rugbrødet).
I 1973 kommer Porsche på banen og leverer en ny og opdateret bagaksel til Jagtvognen, som også blev brugt til VW 1303-boblen. Det betyder, at denne uges fund fra 1975 har den opdaterede ’Porsche’ bagaksel.
LÆS OGSÅ | Boss Mercedes-Benz bygget af Porsche
Selvom det i bedste fald lyder tvivlsomt, at bilen er skruet sammen af forskellige bildele, giver det historisk god mening. VW 181 skulle nemlig blot være et midlertidigt militærkøretøj på budget for den vesttyske hær, mens de ventede på ’Europa Jeep’, der var under udvikling.
Europa Jeep var et multinationalt samarbejde om et militært køretøj, der skulle bruges af NATO og på tværs af de europæiske hære. Men samarbejdet brast, og Vesttyskland satsede i stedet på deres egen, billige VW 181, som også den danske hær senere købte i manglen på Europa Jeep.
På papiret lyder en spareøvelse som VW 181, med dele fra skrøbelige VW Bobler og Rugbrød, ikke som et fordelagtigt valg af militært køretøj. Men faktisk er den ikke så ringe endda.
Motor og gearkasse er nemlig uhyre simple at skrue på. Med en hammer og en skruetrækker som eneste værktøj kunne soldater fikse det meste selv. Det helt åbne karosseri gør også, at der er plads til geværbeslag hele vejen rundt. En kasse med geværbeslag og andet militært udstyr følger desuden med, oplyser forhandleren Dit Autohus i Vamdrup.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Sjælden svensk charmør sælges til turbo-entusiaster
Baghjulene på Jagtvognen har spær, hvilket gør den 900 kg lette bil til et letgående terrænkøretøj. Og selvom folkevognsmotoren kun yder 44 hk, kan bilen trække rundt på godt 400 kg militært personel og udstyr.
Den simple og hårdføre konstruktion gjorde i løbet af 70’erne og 80’erne, at den billige Jagtvogn blev et langt større hit, end hvad VW havde turde håbe på. Militæret i Østrig, Belgien, Danmark, Frankrig, Marokko, Holland og USA købte alle stort ind af Jagtvognen, ligesom også Tyrkiet og Grækenland fik et større antal doneret. Præcise salgstal er svære at opdrive, men det anslås, at omkring 140.000 Jagtvogne blev solgt i alt – både militært og privat.
Forhandleren Dit Autohus sælger Jagtvognen på vegne af en privatperson, som selv har købt og restaureret bilen til sin nuværende pomp og pragt. Forhandleren udtaler selv, at de aldrig før har set en så velrestaureret Jagtvogn.
Set alene på den røde lakering, er bilens tidligere tjeneste som militært køretøj da også ganske svært at forestille sig. Det restaurerede vidunder er fra 1975 og kommer til at koste dig 119.900 kroner i dag.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens mest eftertragtede BMW?
Da den private ejer købte Jagtvognen for cirka fire år siden, var det meningen, at han ville bruge den til konfirmationskørsel, når hans datter skulle konfirmeres. Restaurationen trak dog ud og endte med at tage tre år – og konfirmationskørsel nåede den aldrig at blive brugt til.
Hvis du har en konfirmand, du vil overraske med et helt specielt stykke vogntøj, kan du med denne uges fund altså springe restaurationen over og køre den direkte til kirken. Hvis ikke den er solgt, kan du se den her.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.