Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Af: Simon Hallenslev / d. 3. august 2019
En Boeing 747 skal op på 290 km/t før hjulene løfter sig, og de mere end 360 tons stiger til vejrs. Med den sammenligning i betragtning er det mildest talt vanvittigt, at Bugatti forleden nåede 490 km/t i en sær-udgave af Chiron, der ifølge Bugatti selv præsenteres som gadeklar inden længe.
Denne sær-udgave er 25 centimeter længere og væsentligt ondere at se på. Særligt når den flyver afsted med mere end 400 km/t.
LÆS OGSÅ: Til salg: Tre “famliebiler” der kan køre mere end 300 km/t
Ved fuld Rebekka — altså 490 km/t — kører Bugattien 134 meter per sekund. Ved den hastighed løb testkøreren Andy Wallace hurtigt tør for langside, som ellers er lige over to kilometer lang.
Derfor skulle alt sidde i skabet, før Wallace smækkede klampen i bund. Hertil er det ikke kun Bugattis ingeniører, der har været på overarbejde, men også folkene bag de helt specielle Michelin-dæk, som bilen kørte på til forsøget. Forgængeren Bugatti Veyron Super Sport åd sig nemlig igennem sine dæk på under 15 minutter ved topfarten på 431 km/t.
Det, som jeg personligt finder mest vanvittigt, er den fortsatte acceleration efter bilen har passeret 350 km/t. Den får jo næææsten en Bugatti Veyron til at se langsom ud.
Det eneste ærgerlige er, at rekordforsøget ikke blev officielt registreret af Guinness Rekordbog. Deres regler foreskriver nemlig, at bilen skal opnå rekordhastigheden to gange i hver sin retning på samme bane umiddelbart efter hinanden. Men mon ikke at Bugatti giver dét et skud, når bilen officielt lanceres og udbydes til et meget snævert og velhavende klientel.
Du kan se den officielle video fra Bugatti lige herunder.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.