Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Tekst: Bilbasen Blog / Foto: PR / Dato: 17. november 2021
12 cylindre i en Golf? Jeps, det findes. Og det var faktisk Volkswagen selv, som præsenterede det rullende koncept for et hav af måbende fans på den årlige GTI Treffen i Wörthersee i Østrig i 2007. Den ret voldsomt ombyggede Golf GTI var kommet til verden på blot otte uger og var udstyret med det bedste fra hylderne i Volkswagen-koncernen.
LÆS OGSÅ | En legendarisk Porsche ingen vil købe: Narkobaronens racerbil
Det gjaldt blandt andet W12-motoren fra en Bentley Continental GT, forbremserne fra en Audi RS4 og bagbremserne fra en Lamborghini Gallardo. Ståltaget var byttet ud med en top i kulfiber, og bagsæderne strippet for at give plads til den 650 hk motor, som var koblet til baghjulene via en sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse. Var det blot en endnu hurtigere Golf GTI? Nej. Det var et sandt monster.
Det var i 1999, at BMW vandt 24-timersløbet på Le Mans. Det var også i 1999, at mærket introducerede den første generation af X5. Én eller anden fra marketingafdelingen må have set sit snit til at lave den perfekte hyldest til begge bedrifter. Således endte den 6-liters V12 fra Le Mans-raceren i motorrummet på den nye SUV.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Alfa Romeo GTV6 er en sand italiensk legende
Det var naturligvis en prototype, skabt til at booste interessen for den nye X5. Men BMW ville gerne understrege, at det brutale monster med 700 hk rent faktisk kunne køre. Og det kunne racerkøreren Hans-Joachim Stuck bevise ved at køre en omgang på den berygtede Nürburgring Nordschleife på syv minutter og 49 sekunder. Til sammenligning var en Porsche 911 GT3 omkring ni sekunder langsommere.
I 1930’erne var Cadillac kendt for deres prægtige 16-cylindrede motorer, og i begyndelsen af nullerne ønskede amerikanerne at rive lidt op i rødderne. En Caddy var ikke længere noget, som begejstrede de superrige, men det skulle der laves om på. Så i 2003 præsenterede mærket den næsten seks meter lange Cadillac Sixteen som under sin lange motorhjelm gemte på en – og hold nu lige fast – 13,6-liters V16.
LÆS OGSÅ | TEST: Ny Porsche 911 GT3 får os til at savne på forhånd
De motorjournalister, som fik mulighed for at køre den, berettede om et prægtigt køretøj. Den var ikke tyst som en Bentley, men voldsom og brølende, som en ægte amerikaner skulle være. Cadillac Sixteen skulle give et hint om, hvor mærket var på vej hen designmæssigt. Men fabrikken overvejede faktisk at sætte bilen i produktion. Dét satte den senere finanskrise desværre en stopper for.
En Renault Clio gør ikke meget væsen af sig på en almindelig dansk ringvej. Men når den hedder V6 til efternavn er den alt andet en regulær. Det brede udseende røber, at den er væsentligt hurtigere end dén, som din lokale sosu-assistent kører rundt i. Og dér, hvor bagsæderne plejer at være, er der da også blevet plads til en 3-liters V6 med noget, der ligner 230 hk.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sidste sindssyge Lamborghini Gallardo
Altsammen koblet til en 6-trins gearkasse med direkte forbindelse til baghjulene. Kreationen blev naturligvis udviklet til motorsport, men der blev faktisk bygget lidt over 1.500 gadeversioner, som uden tvivl har været efterspurgt blandt hjemmehjælpere med et ekstra travlt program.
I dag er det ikke unormalt med voldsomme motorer i ganske almindelige firmabiler. Men det var det i firserne, hvor en Mercedes E-Klasse på danske breddegrader oftest var en hyrevogn med dieselmotor. Tyskerne ønskede imidlertid at peppe deres bundsolide, men også ret konservative sedan lidt op. Opgaven blev givet til ingen ringere end Porsche, som udviklede en state-of-the-art undervogn og pressede den kæmpestore 5-liters V8 fra luksus-roadsteren SL ned i taxaens motorrum.
LÆS OGSÅ | Verdensberømt Youtube-stjerne køber dansk superbil
Glem dog alt om kulfiber og spoilere og andet nymodens lir, for kun de bredere skærme, de læderbetrukne Recaro-sæder og en sagte buldren fra udstødningen afslørede, at her var tale om en E 500 med hele 326 hk. Aldrig havde en E-Klasse været så kvik. Og hvad der startede som en skør idé endte faktisk med en produktion af mere end 10.000 eksemplarer.
Da hjulene rullede hurtigst lige før det store finanskrak i 2008, kunne intet blive for voldsomt. De tyske bilproducenter spyttede SUV-modeller ud i hobetal, og Audi havde samtidig taget magten på Le Mans med en dieseldrevet racerbil. Og hvad der muligvis startede som en idé under en julefrokost i afdelingen for vanvittige påfund endte med en Q7 udstyret med en 12-cylindret dieselmotor. Altså akkurat som Le Mans-raceren.
LÆS OGSÅ | Vanvidskørsel: Politiet beslaglægger 3 biler om dagen
Et bomstærkt monstrum, som repræsenterede det gode, søde liv fra før finanskrisen gjorde netop dén slags biler til skamme. Det ændrer dog ikke på, at den 2,7-tons tunge luksusliner med 500 hk og et absurd drejningsmoment på 1.000 Nm fra forceret tomgang stadig er et imponerende køretøj. Og med anhængertræk kan den trække hvad som helst.
Opel Astra var især i halvfemserne og nullerne en af de mest solgte modeller i dét, som aldrig har heddet andet end Golf-klassen. Bortset fra nogle ganske underholdende GSI- og OPC-varianter har den tyske Hr. og Fru Danmark-hatchback dog aldrig været klassens vilde frækkert. Altså lige bortset fra Astra OPC X-Treme, som blev præsenteret i 2001.
LÆS OGSÅ | De 5 fedeste James Bond-biler (og de værste)
Under silhuetten af en umiddelbart ganske almindelig Astra Coupé havde ingeniørerne fra Opel Performance Centre – som stod for udviklingen af Opels racerbiler til det tyske DTM-mesterskab – nemlig pakket en fuldblods V8 med 444 hk. Med en vægt på lidt over 1.100 kg betød det en 0-100-tid på fire sekunder og en topfart på over 300 km/t. Læg dertil de spektakulære mågevingedøre, og du havde en Astra, som for evigt havde mistet sin uskyld.
BMW igen? Ja, for vi kan ikke tale om almindelige biler med vilde motorer uden også at nævne den såkaldte Goldfisch fra 1987. Den er fra dengang, hvor CO2-emissioner betød mindre, end at vise, hvor meget power man kunne hive ud af en benzinmotor. Således skabte fabrikkens ingeniører en gigantisk V16 ved at putte fire ekstra cylindre på deres eksisterende V12. Udfordringen blev så at få plads til den i motorrummet på datidens 7-serie, som godt nok var en stor vogn – men dog ikke bygget til 16 cylindre.
LÆS OGSÅ | BMW X5 45e sætter plug-in-konkurrenterne fra Audi og Mercedes-Benz til vægs
Løsningen blev at flytte hele kølesystemet om i limousinens bagagerum, hvorfor der blev behov for nogle grandiose luftindtag bag bagdørene.Den 6,7-liter store kværn leverede 408 hk. En god portion mere end de 300 hk, som en almindelig 750i kunne præstere dengang. Med sin 6-trins manuelle gearkasse må guldfisken (navngivet efter dens særlige guld-brune kulør) nærmere hav føltes som en hval i brunst – og der blev ganske vist også kun bygget ét eksemplar.
Pickups er for mange amerikanere en lige så naturlig del af garagen, som en fejekost er for os danskere. Derfor skabte det vild begejstring, da Chrysler i 1996 præsenterede den populære trækhest, Dodge Ram, med V10-motoren fra den eksotiske supersportsvogn Viper. Der skulle dog gå en del år, før fabrikken endelig lancerede en køreklar gadeversion af det syrede projekt. Dodge Ram SRT-10 blev nemlig først lanceret i 2004, men imidlertid uden at have tabt mælet.
SE OGSÅ | Drømmen om en pickup
Under den store kølerhjelm lå nemlig den 8,3-liters V10 fra tredje generation af Viper. Og med mere end 500 hk og et moment som et krydstogtsskib kunne den sprinte fra 0-100 km/t på under fem sekunder. Samme år, som modellen blev lanceret, skrev den sig ind i Guinesss Rekordbog som verdens hurtigste serieproducerede full-size pickup truck, da den amerikanske NASCAR-racerkører Brendan Gaughan nåede en topfart på 248,784 km/t.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.