Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
For bare et par år siden kunne en bilproducent let og elegant snige sig uden om elbiler, hvis mærket ligesom ikke passede til den fulde elektrificering. Men nu er elbilerne ikke et hvis for 99 procent af alle bilmærker – men et når. Rolls-Royce er i gang med at lægge sidste hånd på deres første elbil. Så ved man, at elbilen virkelig er blevet stueren.
Hos Mercedes-AMG har fokus altid været på benzin og mange hestekræfter, og den legendariske 6,2-liters V8 fra bl.a. tidligere generationer AMG C 63 står som toppen af udviklingen af benzinmotorer for mange af os. Springet til elbiler bliver derfor ikke nemt for Mercedes-AMG.
LÆS OGSÅ | Første C-Klasse AMG med fire cylindre
Springet skal tages, og AMG-folkene i Affalterbach lover, at en elbil kommer på gaden i 2025. Det er godt og vel 3 år, og AMG starter helt fra bunden. På trods af platformen i de nye EQ-modeller fra Mercedes (EQS, EQE, EQS SUV), laver AMG sin helt egen platform til elbiler. Med fokus på ydelse og masser af den.
De færreste ved, at AMG allerede en gang har lavet en elbil. I 2012 elektrificerede tyskerne deres sportsvogn, SLS AMG. Fire elmotorer og et batteri på 60 kWh. SLS AMG Electric Drive havde en rækkevidde, målt efter en gammel norm, på 250 kilometer, og langt over 700 hk. Færre end 100 SLS AMG Electric Drive blev produceret.
Den første af de nye elbiler på den kommende AMG.EA-platform, bliver ingen modificeret udgave af nogen eksisterende model. Karrosseriet, hvis det kommer til at få form efter den nye konceptbil, bliver vindglat, lavt og langt. Vision AMG minder meget om en anden ny konceptbil fra fætrene hos Mercedes-EQ: Vision EQXX.
LÆS OGSÅ | En vision med en mission – Mercedes-Benz Vision EQXX
Alt til platformen er nyt og udviklet internt. Teknologien, elmotorerne og batteriet udvikles hos AMG.
2025 er endnu langt ude i fremtiden, men AMG lover allerede nu, at elbilerne på den nye platform kommer med samme spænding og køredynamik som de AMG-modeller, vi allerede kender. Kombiner det med lang rækkevidde og fedt design, og AMG er godt på vej ind i en lys fremtid.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.