bilbase

5 grunde til at købe en SUV. Og 2 til at lade være

SUV og crossover er den hurtigst voksende bilbetegnelse. Det er ikke nogen bestemt klasse, da crossover og SUV findes i mange klasser. Fra de små Opel Mokka, Renault Captur, Honda HR-V med flere til de større Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan over til de store BMW X5, Audi Q7, Volvo XC90 med flere. Listen er næsten uudtømmelig, og der kommer flere til. Ud af fem finalister i Årets Bil 2017 var to suv-typer, nemlig Peugeot 3008 og Seat Ateca – ja, og Peugeot 3008 blev faktisk kåret som årets bil. Så du kan lige så godt vænne dig til suv og crossover – men er de noget for dig?

>>Søg suv til salg og leasing på Bilbasen<<

peugeot_3008

Peugeot 3008 blev kåret til Årets Bil 2017 af de danske motorjournalister

Fem grunde til at købe en suv eller crossover

new-2017-vw-tiguan-7

VW Tiguan 2017-model

Du har godt overblik

Det siger næsten sig selv, men du har et bedre overblik over trafikken, når du kommer op i en suv. Det føles bare mere sikkert, når du kommer op i højden.

audi_rs_q3_interior_seats

Audi RS Q3 – så bliver det ikke meget mere lækkert

Du sætter dig ind– ikke ned

Fordi bilen er højere, så er den nemmere at komme ind i. Det gælder både for dig selv, men også når du skal bakse børn på plads på bagsæderne.

2015-bmw-x5-interior-new-image

BMW X5

Du sidder bedre

Stolene står højere i en suv, og derfor sidder du ikke med så strakte ben. Det er langt mere behageligt for kroppen. Det gælder også for bagsædepassagererne.

volvo-xc90-interior-1-1

Volvo XC90 – vi elsker kabinen i den bil

Der er god plads

Det gælder ikke alle suv, men de fleste har en fornuftig mængde plads i kabinen. I og med at man sidder mere oprejst føles kabinen endda endnu større.

audi-q5-08

Audi Q5

Den er populær og holder prisen godt

Suv-klassen bliver mere og mere populær, og det er godt for afskrivningen, der dermed ikke bliver så stor. En suv taber færre penge.

2 grunde til IKKE at købe en suv eller crossover

suzuki-vitara

Suzuki Vitara – prisstærk suv i den lille ende af suv-skalaen

Den kører ikke helt så stabilt

Højere biler har et højere tyngdepunkt, og det gør at suv og crossover ikke er helt så stabile på vejen som de lavere biler. Den er mere vindfølsom og vil enten krænge mere i sving eller være hård i affjedringen.

benzinmaler

2. Den bruger mere brændstof

En højere bil har et større frontareal, og dermed skal der flyttes mere luft, når en suv eller crossover kører. Desuden er en suv som regel tungere end en tilsvarende bil. Men vægtforskellen i dag er ikke helt så stor som tidligere, da crossovermodellerne ikke er bygget til ægte offroadkørsel, som de var i gamle dage. Det betyder dog også, at mange suv slet ikke dur til terrænkørsel, selvom deres udseende lægger op til det.

 

Læs mere:

3 alternative crossovers

3 prisstærke firehjulstrækkere

 

Af Ebbe Sommerlund

5 Kommentarer til 5 grunde til at købe en SUV. Og 2 til at lade være

  1. Leif Madsen 11/02/2017 at 11:29 #

    Øh…..sjovt at de to “søskende” Qashqai og Kadjar placeres i hver sin størrelse:

    Fra de små Opel Mokka, Renault Kadjar, Honda FR-V med flere til de større Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan……………..

    Faktisk ligger de vel begge i en klasse mellem fx Mokka og Tiguan.

    • Bilbasen Blog 12/02/2017 at 11:56 #

      Det er da også en tanketorsk. Jeg mente Captur. Vh Ebbe

  2. Jóannes í Dali 12/02/2017 at 15:48 #

    Hm….. Jeg kunne nævne mindst et par andre – både for og imod. Og andre, som er mere model- og fabrikat afhængige. Men det største minus er bestemt ustabiliteten ved normal motorvejsfart. Og kan være farlig, hvis man til dagligt kører i f.eks. en Porsche. 🙂

  3. André 12/02/2017 at 23:21 #

    Tja det handler jo langt hen af vejen om smag og præferencer. Det er da rigtigt der som regel er god plads og man sidder højt men det er jo ikke nødvendigvis nogen kvalitet medmindre man er nået en alder hvor man ikke længere kan stige ind og ud eller har fysiske skavanker. Vil det sige en SUV er til gl. og handicappede ? Jeg synes det er et latterligt argument og nej det bliver absolut ikke nemmere at give ungen på bagsædet sele på hvis bilen er for stor og høj. Man får et bedre trafik overblik ja og du rammer ikke så let bilen mod en kantsten. Men den er tung, dyr at købe, kører ikke så sportsligt som andre biler man kunne købe til samme eller billigere penge, kan være mere vindfølsom og brandstofforbrugende, som regel halv sløv og skal man have en som ka noget og ikke er en plastik bil skal man slippe kassen. Kort sagt det er et mode fænomen og hvornår stopper det ? og bilen falder i værdi istedet, det er der ingen der ved men lur mig om ikke det kommer før eller siden. I sidste ende er det meget få der har brug for syv pladser og har man endelig det er der alligevel ikke plads til bagagen og da bilerne sjældent har 4hjulstræk kan det højest blive lidt ekstra frihøjde som bliver et argument. Kort sagt det er den moderne Stationcar som lige nu er mere trendig end netop ja en stationcar.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Luksusbiler med lav afskrivning - Bilbasen blog - 08/01/2017

    […] 5 grunde til at købe en SUV og to grunde til at lade være […]

Skriv et svar