oktober 13, 2016

Ny BMW 5-serie bliver også ‘selvkørende’

BMW har haltet lidt efter konkurrenterne fra Tesla, Mercedes-Benz, Audi og Volvo, når det gælder automom kørsel. Det ændres til februar, når den nye BMW 5-serie sætter dækkene på asfalten. Op til 210 km/t kan bilen selv styre, bremse og accelerere. Den overholder også fartgrænserne, men det kunne den gamle nu også.

bmw-5-serie-2017-5

Kan køre ved hjælp af nøglen

Head-up-displayet er blev 70 pct. større og giver nu også plads til færdselsskilte, telefonnumre, radiostationer, musiknumre, navigationsanvisninger og advarselsmeddelelser fra de forskellige assistentsystemer.

Som det kendes fra 7-serien kan 5-serien nu også styres ind i garage eller parkeringsbås fra nøglen. Nyt er også Apple Carplay.

bmw-5-serie-2017

Interiøret har fået et løft. Det kan være at denne model endelig får BMW til at matche Audi i interiør-lækkerhed

 

Naturligvis har bilen LED-forlygter. Active Matrix er tilvalg – her er der blandt andet blændfrit fjernlys med en rækkevidde på op til en halv kilometer.

 

Mens komfortudstyret er opgraderet har BMW sænket vægten med 100 kg til glæde for køreegenskaber og brændstofforbrug.

bmw-5-serie-2017-4

Et hurtigt kig og du ser en 4-serie, men det er en femmer

Priserne kendes ikke endnu.

>>Søg BMW 5-serie på Bilbasen<<

 

Varianter 2017

BMW 530i Sedan: 4-cylindret benzinmotor med 8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 1.998 ccm. Ydelse: 252 hk ved 5.200-6.500 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 350 Nm ved 1.450-4.800 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 6,2 sek. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 18,5 km/liter. CO2-udledning: 126 g/km.

BMW 540i Sedan: 6-cylindret benzinmotor med 8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 2.998 ccm. Ydelse: 340 hk ved 5.500-6.500 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 450 Nm ved 1.380-5.200 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 5,1 sek. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 15,4 km/liter. CO2-udledning: 150 g/km.

BMW 520d Sedan: 4-cylindret dieselmotor med manuel 6-trins-gearkasse/8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 1.995 ccm. Ydelse: 190 hk ved 4.000 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 400 Nm ved 1.750-2.500 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 7,7 sek./7,6 sek. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 24,4 km/liter/25,0 km/liter. CO2-udledning: 108 g/km/107 g/km.

BMW 530d Sedan: 6-cylindret dieselmotor med 8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 2.993 ccm. Ydelse: 265 hk ved 4.000 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 620 Nm ved 2.000-2.500 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 5,7 sek. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 22,2 km/liter. CO2-udledning: 118 g/km.

Alle motorvarianter fås med enten baghjulstræk eller BMW’s intelligente firehjulstræk xDrive.

Modelvarianter, der kan fås fra og med marts 2017

BMW 530e Sedan iPerformance (plug-in-hybrid): 4-cylindret benzinmotor plus BMW eDrive-eldriftssystem og 8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 1.998 ccm. Samlet ydelse: 252 hk ved 4.460-6.500 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 420 Nm ved 1.450-4.000 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 6,2 sek. Rækkevidde ved eldrift: 45 km. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 50 km/liter. CO2-udledning: 46 g/km.

BMW 520d Sedan EfficientDynamics Edition: 4-cylindret dieselmotor med 8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 1.995 ccm. Ydelse: 190 hk ved 4.000 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 400 Nm fra 1.750 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 7,5 sek. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 25,6 km/liter. CO2-udledning: 102 g/km.

BMW M550i xDrive Sedan: 8-cylindret benzinmotor med 8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 4.395 ccm. Ydelse: 462 hk ved 5.500 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 650 Nm fra 1.800 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 4,0 sek. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 11,2 km/liter. CO2-udledning: 204 g/km.

Priser vil blive offentliggjort snarest

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS