Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst: Ebbe Sommerlund & Esben Skrumsager
Foto: Esben Skrumsager | Dato: Artikel opdateret 12. april 2019
Strøm er langt fra danskernes foretrukne drivmiddel i bilerne. I hvert fald når man ser på salgstallene. Blot 1.545 nye elbiler blev indregistreret i Danmark i hele 2018. Det svarer til under én procent af det samlede bilsalg i landet.
I år ser det dog ud til, at introduktionen af Tesla Model 3 kommer til at rykke gevaldigt ved danskernes trang og mod til at købe en elbil. Folkemodellen, som Model 3 regnes for i Tesla-sammenhænge, landede hos de første danske kunder i slutningen af februar, og allerede i marts måned lykkedes det den amerikanske bilproducent af lange 306 eksemplarer over disken til de danske forbrugere. Og det er vel at mærke selvom det foreløbigt kun er den dyreste udgave af Tesla Model 3, der leveres til Europa.
Men nu er en billigere udgave på vej til en langt lavere pris…
Den nye og foreløbigt billigste udgave af Tesla Model 3 hedder “Standard Range Plus”. Rækkevidden lyder på 415 kilometer (anslået af WLTP).
Den har baghjulstræk, hvor de dyrere modeller har firehjulstræk, men den kan alligevel nå de første 100 km/t på 5,6 sekunder. Topfarten er angivet til 225 km/t.
Prisen på Tesla Model 3 Standard Range Plus er 376.520 kroner. Med en udbetaling på 30 procent (knap 132.000 kroner) kan du finansiere resten af bilen hos Tesla over otte år med en månedlig ydelse på 2.877 kroner.
Tesla Model 3 Long Range starter fra 464.724 kroner, mens Model 3 Performance fås fra 576.044 kroner.
LÆS OGSÅ | Her er elbilerne med længst rækkevidde 2019
Model 3 Performance kan accelerere fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Den har en vægtfordeling på 50/50 og kommer med et Long Range-batteri med en WLTP-rækkevidde på 530 km. Model 3 Performance øger tophastigheden fra 233 km/t til 250 km/t.
Autopiloten i Tesla’s modeller regnes blandt et af de bedste systemer på markedet.
Alle nye modeller fra Tesla leveres som standard med funktioner til førerassistance såsom automatisk nødbremse, kollisionsadvarsel og overvågning af blinde vinkler. Men vil du have gavn af alle tilgængelige funktioner, skal du betale ekstra. Det koster 41.900 kroner for de fuldt selvkørende funktioner, hvis du køber det samtidig med bilen. Du kan også købe det senere, når du har fået bilen, men så er prisen 59.000 kroner.
LÆS OGSÅ | Nu lander ny Tesla: Første test af Model 3 i Danmark
De fuldt selvkørende funktioner dækker over:
– Automatisk kørsel fra motorvejstilkørsel til motorvejsfrakørsel, inklusive sammenfletninger og overhaling af langsommere biler.
– Automatisk parkering. Både parallel og vinkelret parkering.
– Bestil din bil. Din parkerede bil kommer og finder dig på parkeringspladsen.
Senere i år skulle en opdatering af systemet desuden gøre det muligt for Tesla Model 3 at genkende og overholde trafiklys og stopskilte og således køre af sig selv i byen.
Der endnu ingen informationer om, hvornår du kan få leveret en Tesla Model 3 Standard Range Plus. Men hvis du ikke vil vente, er der er masser af brugte alternativer. Der er eksempelvis lige over 50 Tesla Model S til salg på Bilbasen, mens der er en lille håndfuld af den store Tesla Model X at vælge imellem.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.