Brændstoføkonomi betyder rigtig meget for de samlede udgifter på en bil. Jo flere kilometer du kører, jo mere betyder det, hvor mange kilometer du kan klemme ud af en liter benzin eller diesel.
Kører du 20.000 km om året vil en forskel på 2 km/l give dig ca. 2.000 kr. mere eller mindre på lommen.
Efterhånden ved de fleste at opgivelserne fra fabrikkerne ikke svarer overens med virkeligheden eller i hvert fald kun under de allermest gunstige hastigheder – og i medvind med solen i ryggen.
Danskerbilen VW up! skyder, som mange andre, langt over mål på brændstofforbrug
Bedste brændstoføkonomi i gammel bil
Faktisk er de reelle forbedringer i brændstoføkonomi gennem de sidste 20 år ikke vildt imponerende, mens testresultaterne er blevet langt bedre. Faktisk er de mest brændstoføkonomiske biler fra forrige årtusinde – det er nemlig stadig VW Lupo 3L og Audi A2 3L, der er mest effektive ifølge spritmonitor.de, der indsamler data fra tyske bilejere. Lupo og A2 kører 27,7 km/l og det er der altså ingen, der har slået endnu.
Det skyldes flere ting. Dels at bilerne er blevet tungere af sikkerhedshensyn og dels at emissionskrav ikke altid gør bilen mere effektiv. Oveni er testcyklussen som bruges i EU (NEDC) ikke særlig tidssvarende, da accelerationerne er langsomme og tomgangskørsel udgør en relativt stor andel. Det er derfor start-stop overhovedet giver en forskel, for i virkeligheden er forskellen minimal.
Forbruget måles i laboratorie, og ikke på vejen. Foto: MikeDotta / Shutterstock, Inc
Ny test gør tingene (lidt) mere realistiske
New European Driving Cycle står overfor en ændring, så der fremover testes efter opdateret cyklus kaldet WLTC, der som NEDC foregår i et laboratorie. Samtidig indføres Real Driving Emission (RDE), som skal afgøres hvorvidt emissionskravene overholdes under kørsel.
Selv om WLTC er mere realistisk end NEDC, så ventes det ikke at tallene bliver realistiske. Realistiske tal findes primært på spritmonitor.de, men resultaterne kan være lidt omstændige at søge frem. De er i hvert fald vigtigt, at du indsnævrer søgningen så meget som muligt og ser bort fra de mest optimistiske/fejlopgivne resultater, der viser 300 km/l.
Du kan også søge i EQUA-databasen, der har realistiske tal for stort set alle biler på det europæiske marked. Den finder du her
Som du kan se på listen over de mest solgte biler i Danmark sidste år, så er der langt fra opgivne tal til de realiserede:
Model
Opgivet til
Kører i virkeligheden
Peugeot 208 1,0 68 hk
22,7 km/l
14,8 km/l
Volkswagen Up 1,0 60 hk
24,4 km/l
14,8 km/l
Peugeot 308 1,2 82 hk
20,0 km/l
17,0 km/l
Volkswagen Polo 1,2 90 hk
21,3 km/l
15,3 km/l
Toyota Aygo 1,0 69 hk
26,3 km/l
17,5 km/l
Toyota Yaris 1,3 99 hk
20,4 km/l
14,6 km/l
RFord Fiesta 1,0 100 hk
23,3 km/l
14,3 km/l
Peugeot 108 1,2 82 hk
R23,3 km/l
15,2 km/l
Opel Astra 1,0 105 hk
23,3 km/l
15,2 km/l
Volkswagen Golf 1,0 115 hk
23,3 km/l
14,4 km/l3
KILDE: EQUA INDEX/EMISSION ANALYTICS/
Det der er overraskende er, at de små biler faktisk ikke klarer sig bedre end de lidt større. Det der desværre ikke er så overraskende er, at forskellen på realiseret forbrug til opgivet forbrug er så stort. Det sætter et stort spørgsmålstegn ved om de grønne afgifter på biler er rimelige – men den diskussion ser vi lige på en anden gang.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.