Klaplygter er en 80’er trend, som mange forbinder med dyre superbiler fra Ferrari og Lamborghini. Men hvad kan man få med klaplygter på et stramt budget? Mærkelige biler, viser det sig…
Klaplygter, pop-up lygter, skjulte lygter. Uanset hvad du ynder at kalde dem, er lygterne, der dukker op fra bilens flade forende, forbundet med 70’erne og 80’ernes allerstørste bilikoner.
Ferrari var glade for klaplygterne, hvorfor de blev monteret på legendariske modeller som Ferrari 288 GTO og Ferrari F40. Også Lamborghini tog lygtedesignet i brug i modellerne Lamborghini Countach og Lamborghini Diablo, som de fleste bilelskere kender og elsker.
På et tidspunkt gik der også inflation i klaplygterne, som blev puttet på alverdens underfundige og mere budgetvenlige modeller. Det illustrerer de 3 biler, som vi har fundet her, ganske tydeligt. De har alle klaplygter, er alle ganske særegne og koster alle under 70.000 kroner.
Vi sagde jo, at det ville blive lidt mærkeligt. Her er en Ferrari-rød hatchback med klaplygter, der er svensk af navn men hollandsk i sin oprindelse. Volvo 480 er både designet af en hollænder og bygget i Holland.
Volvo 480 er ikke alene den første og sidste model fra Volvo med klaplygter. Den var også den første Volvo nogensinde til at få forhjulstræk, da svenskerne op til 1986, hvor 480 blev lanceret, havde holdt godt fast i baghjulstrækket.
480-modellen er ikke som Volvo’er er flest. Den var nemlig både kvik og kompakt, hvilket stod i skærende kontrast til de store, kantede biler, Volvo ellers lagde navn til. Denne røde Volvo 480 har den største turbomotor, der blev lagt i modellen, som yder 120 hk til de 1.025 kg, bilen vejer.
Det er nok til, at den kan gå fra 0 til 100 km/t på 9 sekunder, hvorefter den først topper ud ved 200 km/t. Skal den røde svensker med klaplygter blive din? Så kan du se den til salg her for 69.000 kr., hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Når du ser denne Subaru XT forfra, ligner det en typisk 80’er bil med klaplygterne. Den ligner måske lidt en Honda Prelude fra de rigtige vinkler, og det er ikke fordi, der er noget der springer kraftigt i øjnene.
Alt dét ændrer sig, når man ser bilen bagfra. Her er det svært at sætte ord på, hvad den rigtigt ligner. Et rumskib måske. I virkeligheden er bilen dog inspireret af flyindustrien. Det ses særligt i kabinen, der er udviklet som et flycockpit, hvorfor gearstangen ligner et joystick. Knapperne til langt lys, sprinker og lignende findes på to store konsoller bag rattet med masser af knapper.
Også bilens udformning trækker tråde til flyindustrien, da Subaru brugte meget tid i en vindtunnel for at sikre, at aerodynamikken var i top. Ved lanceringen i 1985 var Subaru XT derfor en af de mest aerodynamiske produktionsbiler overhovedet.
Subaru valgte også at proppe modellen med teknik, hvorfor bilen kommer med computerstyret motor og gearkasse, elektronisk kørecomputer og justerbar luftundervogn. Alt sammen var ganske uhørt i 80’erne. Hvis det teknologiske rumskib fra Japan skal blive dit, kan du se den til salg her for 69.900 kr., hvis ikke den er solgt.
Det var ikke kun de smarte europæiske og japanske bilmærker, der kastede sig ud i klaplygter. I 1987 valgte Chrysler nemlig at tilføje klaplygter til deres tredje generation LeBaron, selvom det var dyrere betragteligt dyrere at producere.
I Chrysler LeBaron er det første gang, vi kan diskutere, om ordet klaplygter er det rigtige at bruge. Her er der nemlig ikke noget der ’klapper op’, som man normalt ser det. I stedet er der i Chrysler LeBaron en metalplade, der forskydes nedad, hvor forlygterne gemmer sig bag.
Uanset om der er tale om klaplygter eller skjulte forlygter, så er Chrysler LeBaron en rigtig revisorslæde, hvor de gemte forlygter bidrager til et rent design. Den er lavet til blød hat og høj cigarføring til den succesfulde revisor, der vil cruise kystvejene tyndslidte med kluden nede.
Amerkanske biler fra 80’erne og 90’erne er generelt ikke kendt for deres benzinøkonomi. Men fordi Chrysler valgte en 4-cylindret turbomotor på 2,5 liter i stedet for en V8’er, kan man faktisk lige klare omkring 10-11 km/l på en god dag med vind i ryggen. Du kan se denne Chrysler LeBaron her, hvor den står til salg til 64.900 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.