Fra 14.623 nye personbiler på plader i marts til 11.015 i april. Salget af nye biler er i frit fald – men biler som kan leveres hurtigt, bliver i højere grad solgt.
Der er kun 30. dage i april. Påsken falder, som regel i april. Foråret for folk til at bruge weekenden i haven. Der er undskyldninger på stribe i forhold til, at salget af nye biler i april måned kan slæbe sig af sted.
April 2022 slæbte sig ikke bare af sted for bilbranchen – den gik så evindeligt langsomt, at sælgerne ude hos bilforhandlerne må føle sig ret ensomme. Og så alligevel ikke, fordi de får bunker af forespørgsler på nye biler, som kunderne rigtig gerne vil have fat i.
Problemet er leverancerne med nye biler. De går langsomt. Mange steder er de gået helt i stå. Kunderne vil rigtig gerne købe en ny Kia EV6, Renault Megane E-Tech Electric eller noget helt tredje eller fjerde, men forhandlerne må melde pas. Hvis de kan få en ordre i hus, er det ofte med op til mere end et års leveringstid.
April 2022 blev derfor måneden for endnu et fald i indregistrering af nye personbiler i Danmark. 11.015 styk helt nye biler fik skruet (hvide) nummerplader på i april. 3.500 færre biler end i marts, 29 procent lavere end i april 2021.
Elektrificering står for 30 procent i april
Alle mærker med elbiler på programmet vil gerne sælge elbiler – og kunderne vil gerne købe dem. Men produktionen af elbiler er til dels mindre end produktionen af benzinbiler, og dels er den ramt af stor mangel på både små og store dele.
Af de 11.015 nye biler i april stod elbilerne for 13 procent og plug-in hybriderne for 17 procent. 30 procent af salget af nye personbiler er dermed elektrificeret i mere end bare end mild grad.
I top 10 i april var der kun en enkelt elbil, og det var Polestar 2 med 210 eksemplarer på 9. pladsen. Listens samlede nummer 2 var Peugeot 208, som fås med benzin, diesel og el. Af de 375 nye 208’ere indregistreret i april stod elbilerne kun for 10 procent, men Peugeot-importøren sælger alle de elektriske 208’ere, der er til at få fat i.
Næstmest indregistrerede elbil var Skoda Enyaq (154 eksemplarer), og tredjemest indregistrerede blev Ford Mustang Mach-E (128 eksemplarer).
Biler der kan skaffes, er i front
Øverst i top 10 over mest indregistrerede nye biler i april var en lille bil, hvor elektrificeringen er begrænset til det almindelige 12V-batteri: Hyundai i10. Med 380 eksemplarer er Hyundai kun 5 biler foran Peugeot med 208, mens der er mere afstand til nummer 3 på listen, Citroën C3 (333 styk).
Én forklaring på den lille koreanske bil helt i top er simpel: Danskerne køber igen mindre biler, fordi økonomien er under pres. Men det er sandsynligt, at grunden til at biler som Hyundai i20, Peugeot 208, Citroën C3, Kia Ceed og VW T-Roc ligger i front er leveringssituationen.
Det er biler, hvor ventetiden er kort – det er biler, forhandlerne kan få fingrene i. Kort leveringstid er lige nu et stort konkurrenceparameter. At vente 9, 12 eller 14 måneder på en ny bil er svært at overskue, især når fremtiden kan virke usikker med krig, inflation og produktionsbegrænsninger hængende over hovedet på os alle.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.