Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 19. januar 2019
Jeg bliver bombarderet med reklamer for natbriller, når jeg er på Facebook. Det er formentlig min alder på over 40, der aktiverer algoritmerne. Selv om jeg ikke føler mig voldsomt generet af modkørende, så sker det alligevel med jævne mellemrum, at jeg ser biler, som jeg synes blænder urimeligt.
Jeg har testet Zeiss Drivesafe i de mørke aftener og morgener. Drivesafe er en coating af glasset og derfor kan det anvendes både med og uden styrke. Du kan vælge glidende overgang og at glasset bliver mørkere, når det udsættes for sol. Dette virker dog ikke altid, hvis lyset kommer gennem forruden – lamineringen sluger nemlig noget af UV-strålingen. Coatingen reflekterer nogle af de blålige farver fra, som derfor slet ikke kommer ind i øjet.
Det virker ret tydeligt. Særligt fjernes en del af den udstråling, der er fra skarpe blålige lygter. Det er der, der opleves som stjerne-effekt.
LÆS OGSÅ: Dynamikken lever i BMW 3-serie
Især i tusmørke er det som om at kontrasten øges let, og tingene står skarpere. Coatingen giver et lidt varmere lys, og det er ret behageligt. Men det kan være et problem, hvis du er grafiker eller har andet job, hvor du skal bedømme farver helt præcist. Ellers virker det bare som om vejret er mindre gråt, og det er jo meget rart.
Brillerne jeg testede var de første briller, jeg har prøvet med styrke. Det første par var med glidende overgang. Det fungerede dårligt under kørsel – især i biler med store LED-skærme og i ekstrem grad i biler som Audi Q8, der har en lavtsiddende skærm. Den sidder i en højde, hvor folk med glidende overgang i den grad kan få problemer med at se skarpt.
Efterfølgende fik jeg lavet glas uden overgang, hvilket løste problemet med uskarpe skærme i bilerne. Hvis du er vant til glidende overgang, så er det muligvis ikke et problem for dig. Men for mig var glidende overgang ikke optimalt.
Selv om bilers lygter lyser skarpere og skarpere, så bliver blændingsproblemerne faktisk mindre i de kommende år. Flere og flere biler får nemlig active matrix LED, hvilket vil sige, at lyset automatisk blændes ned for modkørende.
Faktisk slukkes lyset kun idet område, hvor de kan blænde, så lygterne lyser ved siden af både medkørende og modkørende. Det er desværre ikke altid, at dette udstyr tilvælges, da det kan være dyrt ekstraudstyr.
Og de mest lysfølsomme, vil muligvis stadig blive generet af udstrålingen.
Der er ikke nogen tvivl om at Drivedsafe fjerner noget af det udstråling, der er fra modkørende lygter. Hvis de modkørende biler reelt lyser dig ind i ansigtet, så hjælper Zeiss Drivesafe ikke. Brillerne fjerner noget af den udstråling, der er fra modkørende bilers lygter. Jeg ville overveje Drivesafe, hvis jeg var meget generet af udstråling eller hvis jeg alligevel skulle have nye briller.
Jeg ville nok ikke ofre mere end 5.000 kr. på et sæt briller blot for at reducere udstrålingen fra modkørende.
LÆS OGSÅ: 6 virkeligt irriterende bilvaner
Plusser:
– Giver mindre ’udstråling’ fra skarpe lygter
– Kræver ikke at man skifter til specielle natbriller
Minusser:
– Brillens glas får et blå-violet skær
– De oplevede farver bliver varmere
Du kan tage en test om du er i målgruppen for Drivesafe her
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.