Hver gang jeg ser en 6-serie tænker jeg på ferie. På at parkere foran et hyggeligt hotel i Skagen på en varm sommerdag. På at køre til et golfhotel i Italien. Og jeg spiller ikke engang golf. 6-serien er en voksen coupe eller det man kunne kaldes en rigtig BMW GT, hvis det ikke lige var fordi BMW selv bruger det navn til 5-serie og 3-serie med fem døre.
6-serien var første gang hos os fra 1976 til 1989 i form af en stor coupe, der især imponerede som 635CSi med hele 286 hk. Den afløste CS modellerne, men fik ikke selv nogen umiddelbar afløser før i 2003, hvor denne model trillede frem fra fabrikken i München. Den var ikke umiddelbart elsket – især fordi dens linjer var skabt under den kontroversielle designer Chris Bangle. Nogle syntes, og synes stadig at en 6.serie er for anmassende og voluminøs og den besidder da helt sikker ikke den samme raffinement som en Jaguar XK, der er en af de få konkurrenter. Personligt kan jeg godt lide den solide stil. Den føles tryg som en tank, og jeg er endnu ikke blevet træt af detaljerne, selvom jeg godt kan se argumentet om at bagklappen ligner lidt en hat. Men det er ikke nemt at stille alle tilpasse, enten er det for kedeligt eller også er det for meget. En BMW 6-serie er i hvert fald ikke kedelig. Den nyere generation er naturligvis endnu flottere – især i kabinen, men så taler vi også helt andre priser end de ca. 300-500.000 kr. som en 6-serie i denne generation koster.
I-drive i første generation kræver lidt tilvænning. Kopholderen er cool
Især med V8-klumpen eller den endnu vildere V10 i M6 sker der ting og sager, når speederen trædes ned. Jeg er mest til 645 eller 650, da jeg synes at bilen passer bedre til cruise end til det raceri, som den sekventielle gearkasse i M6 lægger op til. Hvis man vil have race, så er en BMW M3 langt sjovere og meget mere nærværende end en M6, der er bedst på motorvej eller højhastighedsracerbaner. Næh giv mig en cruiser.
V8 og BMW
En BMW har for min generations vedkommende været synonym med rækkeseksere og en BMW var ikke helt rigtig, hvis ikke det var sådan en maskine, der lå ude foran. Hvis man dykker lidt mere ned i kendsgerningerne så har BMW produceret V8-motorer siden 1954, så Bayeriche Motor Werke har produceret V8-motorer længere end jeg har levet. En V8-motor er i modsætning til en rækkesekser ikke afbalanceret i sig selv, og det er en del af charmen – for en V8-motor lyder helt specielt. Den har en dyb lyd, der på en gang er sportslig, men den er også så behagelig i sin tone, at den gør BMW 650i til en sublim rejsevogn. Naturligvis bruger den mere brændstof end en dieselbil, men hvem gider høre på dieselklapren på en varm sommerdag i Skagen? Eller på en kold vinterdag hjemme i indkørslen?
BMW laver lækre V8-motorer
Konkurrenter til BMW 6-serie
Mercedes-Benz CL og CLE
CL er lidt større end 6-serien, da den er baseret på S-klassen. Den samtidige model var dyrere end 6-serien. På brugtmarkedet er den forskel stort set udlignet, men CL er meget mere sjælden end 6-serien. Mercedes-Benz har dog også en E-klasse coupe, og fra 2018 kommer GLE, der er direkte konkurrent til 6-serien.
En af de smukkeste GT Coupeer. Designmæssigt læner den sig op ad Aston Martin og det er ikke dumt. Priserne er ret tæt på BMW, så det er en kamp mellem engelsk klasse og raffinement og tysk soliditet og effektivitet.
Måske et aparte valg som konkurrent. Porsche er langt mere sportsorienteret, men den er stadig brugbar som GT om end bagagepladsen ikke er på niveau med 6-serien. Selvom priserne fra ny ikke var langt fra hinanden, så er en Porsche 911 noget dyrere som brugt, men de har som regel også færre km på hjulene
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.