Personligt havde jeg ikke BMW 3-serie som favorit – hvordan min liste så ud kan du se herunder
Nissan Qashqai
På sin vis er Nissan Qashqai alt det mange bilentusiaster hader. Den ligner noget den ikke er: En bil der kan køre terræn. Den har et højt tyngdepunkt, hvilket hæmmer den lidt i sving og gør den mindre stabil, men det er formentlig kun noget motortosser, som jeg, tænker over. Styretøjet er ikke synderligt præcist og gearskiftet ret så slattent. Alt det er de fleste mennesker bare ligeglad med for Qashqai giver dem præcis det de søger: God plads, god pris, solid teknik, overblik i trafikken og et pænt design.
Dieselmotorerne er bedst i Qashqai – især 1,6 benzin er i underkanten. Qashqai er umådeligt populær, men jeg er ikke 100 pct. overbevist om holdbarheden – rustbeskyttelsen er ikke noget at råbe hurra for heller. Og så er pladsforholdene ikke fantastiske. Når så priserne er næsten identiske med større og bedre Toyota Avensis er er jeg ikke i tvivl om, at Qashqai ikke når min top tre. Faktisk lander den som nummer fem, men Qashqai er stadig en glimrende bil – husk dette er finalefeltet – her er ingen dårlige biler.
Jeg kan generelt godt lide Ford. Selv i basisversionerne har de, med få undtagelser, helt styr på køreegenskaberne. Komfort og sport går hånd i hånd på harmonisk vis – og det gælder også Ford Focus. Motorudvalget er virkelig bredt fra 90 hk diesel op til 163 hk og på benzinsiden er her fra 100 hk til 250 hk i Ford Focus ST. Ford var blandt de første med en tre-cylindret turbobenziner, og den lille 1,0 gør det rigtigt fint – selvom jeg langt hellere vil have en 1,6 turbobenziner med 150 eller 182 hk. Ja, eller endnu bedre en ST med 250 hk – der godt nok savner et mekanisk spær.
Mine forbehold for Focus som brugtkøb skyldes nogle få ting: For eksempel er jeg ikke 100 pct. tryg ved 1,6 diesel, selvom den er blevet bedre – den kører godt, men Tüv-report 2016 taler stadig om problemer med turboladere. Så dieselvarianter kræver et stort kørselsbehov – heldigvis er her masser af fine benzinmotorer.
Så er der den klassiske kabine-diskussion – Fords kabiner er som regel ret så moderne at se på, så længe de er nye – og selv om det er en smagssag, så er jeg sikker på at Focus-kabinens design ikke ældes med samme ynde som hos konkurrenten VW Golf. Golf er dog dyrere at købe brugt, men det er et tveægget sværd, for Ford Focus rammer hurtigere en sidste salgsdato end VW – når en Ford bliver ca. otte år gammel, så er de svære at sælge igen og det trækker ned. Omvendt får du meget for pengene, og beholder du bilen til den skal skrottes er den slags overvejelser jo ligegyldige. Under alle omstændigheder er Focus både praktisk og uhyre velkørende.
Ingen tvivl om at BMW 3-serie bliver brugerne på Bilbasens favorit, tænkte jeg før afstemningen, og det blev den. Det er da også den bil, jeg helst selv vil eje i finalefeltet. 3-serien er velkørende og har en rigtig fin balance mellem sport og komfort – selvom styretøjet faktisk var mere meddelsomt før faceliftet i 2008. Her er stort udvalg af motorer, og især dieselversionerne kører langt på literen. BMW var frontløber på dette punkt, og hvert år føjer endnu flere km pr liter.
Når BMW lander på min tredjeplads, så skyldes det tre ting. Dels er den temmelig kompakt, for ikke at sige lille. Selv stationcarvarianten (Touring) har et bagagerum, der kun med nød og næppe kan rumme en barnevogn. Dels ses der en del nedbrud på turboladere, og dels er sidste års vinder, i min optik, bedre skruet sammen – og har bedre plads. BMW 3-serie er stadig en dejlig bil, og som sagt den jeg helst selv vil eje af finalisterne, så den lander på en tredjeplads.
Honda Jazz er en af de biler jeg oftest anbefaler til andre. Den er utroligt pålidelig og så er kabinens rummelighed imponerende for så lille en bil. Faktisk er Honda Jazz ofte nævnt som den mest pålidelige bil. På negativ-siden tæller en ringe rustbeskyttelse, men det er der heldigvis råd for – køb en bil med supplerende beskyttelse og få bilen efterbehandlet hvert andet år. Der er i virkeligheden kun en fejl der går igen alle steder og det er rust på bremseskiverne – et klassisk problem i Danmark på mange biler.
At Honda Jazz ikke står øverst på skamlen skyldes primært at motorudvalget er for slapt og at bilens publikum på grund af størrelsen er begrænset. Her er heller ingen turbobenzinere eller dieselvarianter, og det snævrer den potentielle køberskare endnu længere ind. Desuden er den dårligt støjdæmpet. Det er en bil der er bedst i og omkring byerne.
Slutteligt er den efter min overbevisning lidt for dyr, men totaløkonomisk betyder det ikke alverden – en brugt Honda Jazz er også penge værd. Men nu til min vinder:
1. Toyota Avensis
Avensis er bare en af hverdagens helte – den gør ikke meget ud af sig, men den kører bare derudaf uden at kny. Vi kan ikke opdrive ret mange historier om problemer med Toyota Avensis, og når der endelig er nogen, så får forhandlere og værksteder ros for at løse dem. Det er betryggende. Jeg kunne godt savne en benzinmotor med mere pondus, men dieselmotorerne er fine – de lider generelt kun af problemer, når de ikke får lov til at køre langt, som en diesel bør.
Pladsen i Avensis er fin, og det er i det hele taget svært at hidse sig op over noget – positivt eller negativt.
Det mest negative er at Avensis på brugtmarkedet lever højt på sit gode navn – du kommer dermed til at betale en smule mere for en Avensis end for mange konkurrenter – på den anden side bliver en Toyota aldrig så gammel at den ikke kan sælges. Avensis er bilen jeg trygt ville anbefale mine venner, så den er min favorit.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.