3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hvor lang tid det tager at udvikle og færdiggøre nye teknologier behøver man bare kigge på brintbilerne for at se: Toyota startede i 1992 udviklingen af en brintbil. Den første kunderne kunne købe, i stærkt begrænset omfang, kom på udvalgte markeder i 2015.
LÆS OGSÅ | Test: Toyota Mirai er den bedste bil, ingen tror på
23 år efter de indledende manøvrer kom Toyota Mirai på gaden. En lækker elbil drevet af brint med et afskyeligt design, som Toyota kunne undskylde sig med skyldtes al den luft, drivlinjen skulle bruge.
Selv de mest inkarnerede fans af brintbiler og teknologien som sådan må dog indrømme, at der er langt til gennembruddet og den store udrulning.
Elbilerne har hos en del mærker sat udviklingen af brintbiler i stå. Pengene strømmer i retning af elbiler som kører på strøm og ikke brint som omdannes til strøm i bilens indre.
Men troen på brintbiler har fået et boost med introduktionen af varebiler med brint fra bl.a. Citroën og Renault. En ny aftale mellem BMW og Toyota gør nu at personbilerne virkelig kommer tilbage i spillet.
Salgschef for BMW, Pieter Nota, oplyser til Nikkei Asia (børsindeks) at BMW har indgået aftale med Toyota om masseproduktion af brintbiler hos Toyota. Produktionen skulle være kørende allerede i 2025.
BMW har allerede et omfattende projekt med brintteknologi kørende, som i løbet af 2022 ender i et begrænset antal af X5 som brintbil. Den store SUV kommer med 374 hk, og prototypen kører under navnet iX5 – en anerkendelse af, at SUV’en i princippet, som iX1 og iX3, er en elbil. Den producerer bare sin egen strøm.
LÆS OGSÅ | Elektrisk BMW i7 kan blive din for 1.548.000 kr.
Aftalen mellem BMW og Toyota, som i forvejen er forbundet gennem bl.a. Z4 og Supra, er vigtig for brintteknologiens videre udvikling og udbredelse. Begge mærker er store spillere over det meste af verden, og deling af udgifterne og større produktionskapacitet er grobund for brintbilens udbredelse.
At lave brint om til strøm i en bil er langt fra nogen effektiv løsning i forhold til “rigtige” elbiler, som får strømmen via ekstern opladning. Men BMW er af den opfattelse, at især store og tunge biler – som SUV-modeller – med fordel kan køre på brint.
BMW-salgschefen nævner flere faktorer, som gør brint relevant mange steder i verden. En optankning med brint kan klares på 3-5 minutter (og brinten kan opbevares i tankanlæg), mens infrastrukturen omkring opladning af elbiler også lang tid fremover vil være en stor forhindring for mange.
Med brintbilen kan de, i hvert fald lokalt, køre lige så emissionsfrit som i en elbil.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.