Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Da Volvo i 2020 satte foden på bremsen og begrænsede topfarten i alle nye biler til 180 km/t mødte det både hovedrysten og positive tilkendegivelser. Højere fart end 180 km/t, argumenterer Volvo, er årsag til uheld – og, kan vi skrive under på, højere brændstofforbrug.
Audi, BMW og Mercedes-Benz har ikke adopteret den kunstige svenske fartbegrænsning, og det er også svært at se, det skulle ske. Nu er det i stedet følger rumænske Dacia, en del af Renault-Nissan-koncernen, der følger i hælene på Volvo.
LÆS OGSÅ | Test: Dacia Jogger er den bedste bil – og den værste
Det er alvor, selv om det er nemt at gøre grin med. Jo, der findes faktisk biler fra Dacia, som kan køre mere end 180 km/t. Duster med 130 og 150 hk kan køre mere end 200 km/t (tak, men meget stort nej tak til at prøve det), og den nye Jogger ligger også over 180 km/t.
Hvis du fra efter den 16. juni bestiller en fabriksny Dacia, om den så hedder Sandero, Jogger, Duster eller noget helt fjerde, er topfarten maksimalt 180 km/t. Det er en nyhed, der for 99,9 procent af de danske Dacia-kunder er ligegyldig.
180 km/t er en øvre grænse, de færreste jagter, og med den store generaliseringshat på, har vi meget svært ved at forestille os en Dacia-køber, som ønsker en højere topfart.
LÆS OGSÅ | Katastrofalt resultat: Dacia Spring og Renault Zoe dumper med et brag i crashtest
Begrænsningen kommer imidlertid ikke som en ensom nyhed hos Dacia. Alle biler bestilt efter 16. juni har nemlig også mærkets nye logo og en opdateret grill. Som erstatning for det gamle logo (en håndtaske vendt på hovedet) pryder et logo bestående af to stemmegafler, som vender væk fra hinanden, de rumænske biler. Logoet kan også ses som et stort D og et stort C – som i DaCia.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.