Luksusbiler. Du tænker tysk. Du tænker Mercedes-Benz, BMW og Audi. Du tænker engelsk. Du tænker Jaguar, Bentley og Rolls-Royce.
Men der er andre, der har tænkt de samme tanker, og der er andre der har haft ambitioner om luksusbiler. Luksusbiler, der for de flestes vedkommende, aldrig ville dukke op på lystavlen hos andre end mærkekendere og bilnørder.
Vi har fundet nogle stykker af de glemte luksusbiler. Biler der var dyre fra ny, og biler der har taget et ordentligt hak med afskrivningsøksen. Velkommen til luksusbilernes X-files:
Citroën C6 – den franske flyder
Generation: 2005-2012
Priser fra: 160.000 kr. op til 700.000 kr.
Citroën C6 er måske den mest komfortable bil nogensinde. Med sit hydropneumatiske affjedringssystem er den verdensmester i at opsuge ujævnheder, som det kan ses i klippet nederst, hvor Top Gear lader en C6 være kameravogn til et galopderby. C6 er en ægte limousine og har fragtet adskillige franske præsidenter og politikere.
På trods af den hældende taglinje så er C6 en sedan med en lille bagklap bag den konkave bagrude, der sender en hilsen til tidligere tiders Citroën ikoner som fx CX. C6 fås med V6-motorer i benzin og diesel, samt en 2,2-liters diesel med fire cylindre. Ingen V8. Kabinen er lækker, men også en smule ordinær, når man tænker på, at det er en Citroën fra øverste hylde.
Modelgenerationer: 2006-2015 – facelift 2008, 2010 og 2013. Ny model fra 2016
Priser: Første generation fra cirka 200.000 kr. til 600.000 kr. (Anden generation ikke til salg pt.)
Mazda er ikke ligefrem kendt for sine mere luksuriøse biler, der typisk kun har været solgt i USA og Japan under navne som Xedos og Eunos. Men der er en undtagelse, som i den grad har fløjet under radaren herhjemme – nemlig Mazda CX-9, der er en syvpersoners SUV med 3,7 liters V6-motor.
Motoren er både en styrke og en svaghed – styrken er lyd og motorgang, mens en V6-benzin i en tung SUV ikke arbejder gratis. Diesel er ikke en mulighed. CX-9 findes i to generationer, men pt findes kun den første – der dog i 2013 fik et markant facelift.
I USA kalder man en STS for en midsize, men STS er kun få mm fra at runde fem meter i længden, så efter europæiske forhold taler vi om en fuldvoksen sedan. STS afløste Cadillac Seville og STS er faktisk en forkortelse af Seville Touring Sedan. STS fås med en 3,6 V6, en 4,4 V8 eller en 4,6 V8 – alle benzin og alle med automatgear med enten fem eller seks trin.
STS fås også i en giftig variant kaldet STS-V med V8-motor og 469 hk samt i en lang udgave, der godt nok har et helt andet navn, nemlig SLS. Den sidste er til det kinesiske marked, hvor en rigtig bil er lang sedan.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Er du på udkig efter en elbil med syv sæder? Så er dine muligheder stærkt begrænsede! Der er heldigvis Mercedes EQB, der med et 2024-facelift er et rigtig fint valg.
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.