Nu kan du købe Ayrton Sennas Honda NSX
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Luksusbiler. Du tænker tysk. Du tænker Mercedes-Benz, BMW og Audi. Du tænker engelsk. Du tænker Jaguar, Bentley og Rolls-Royce.
Men der er andre, der har tænkt de samme tanker, og der er andre der har haft ambitioner om luksusbiler. Luksusbiler, der for de flestes vedkommende, aldrig ville dukke op på lystavlen hos andre end mærkekendere og bilnørder.
Vi har fundet nogle stykker af de glemte luksusbiler. Biler der var dyre fra ny, og biler der har taget et ordentligt hak med afskrivningsøksen. Velkommen til luksusbilernes X-files:
Generation: 2005-2012
Priser fra: 160.000 kr. op til 700.000 kr.
Citroën C6 er måske den mest komfortable bil nogensinde. Med sit hydropneumatiske affjedringssystem er den verdensmester i at opsuge ujævnheder, som det kan ses i klippet nederst, hvor Top Gear lader en C6 være kameravogn til et galopderby. C6 er en ægte limousine og har fragtet adskillige franske præsidenter og politikere.
På trods af den hældende taglinje så er C6 en sedan med en lille bagklap bag den konkave bagrude, der sender en hilsen til tidligere tiders Citroën ikoner som fx CX. C6 fås med V6-motorer i benzin og diesel, samt en 2,2-liters diesel med fire cylindre. Ingen V8. Kabinen er lækker, men også en smule ordinær, når man tænker på, at det er en Citroën fra øverste hylde.
Se Citroen C6 til salg på BilBasen.
Modelgenerationer: 2006-2015 – facelift 2008, 2010 og 2013. Ny model fra 2016
Priser: Første generation fra cirka 200.000 kr. til 600.000 kr. (Anden generation ikke til salg pt.)
Mazda er ikke ligefrem kendt for sine mere luksuriøse biler, der typisk kun har været solgt i USA og Japan under navne som Xedos og Eunos. Men der er en undtagelse, som i den grad har fløjet under radaren herhjemme – nemlig Mazda CX-9, der er en syvpersoners SUV med 3,7 liters V6-motor.
Motoren er både en styrke og en svaghed – styrken er lyd og motorgang, mens en V6-benzin i en tung SUV ikke arbejder gratis. Diesel er ikke en mulighed. CX-9 findes i to generationer, men pt findes kun den første – der dog i 2013 fik et markant facelift.
>>Se Mazda CX9 til salg på Bilbasen<<
Modelgenerationer: 2005-2012
Priser: Fra 180.000 kr. til ca. 300.000 kr.
I USA kalder man en STS for en midsize, men STS er kun få mm fra at runde fem meter i længden, så efter europæiske forhold taler vi om en fuldvoksen sedan. STS afløste Cadillac Seville og STS er faktisk en forkortelse af Seville Touring Sedan. STS fås med en 3,6 V6, en 4,4 V8 eller en 4,6 V8 – alle benzin og alle med automatgear med enten fem eller seks trin.
STS fås også i en giftig variant kaldet STS-V med V8-motor og 469 hk samt i en lang udgave, der godt nok har et helt andet navn, nemlig SLS. Den sidste er til det kinesiske marked, hvor en rigtig bil er lang sedan.
Se Cadillac STS til salg på BilBasen
Citroen C6 løber nok med vores hjerte, fordi den er så speciel. Kunne du blive fristet af det franske?
Læs mere:
Luksusbiler med lav afskrivning
Luksus på hjul: Så vildt kan bilkontoret blive
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.