Test: Fornyelse til Mercedes EQA, men perfektionen udebliver
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
En elbil med 435 hestekræfter og 0-100 km/t på 3,8 sekunder til 299.999 kr. Det er et statement, når MG slipper sin nye MG4 XPower løs i Danmark.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Elbiler er dyre. Elbiler med mange hestekræfter meget dyre. Den opfattelse kan man godt pakke væk, når man hører prisen på den nye super-hatchback fra MG. MG4 XPower har 435 hk, firehjulstræk, går fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Og så koster den under 300.000 kr.
Den nøjagtige pris er 299.999 kr., og MG4 XPower er dermed uden konkurrence i Danmark, når det handler om hestekræfter for pengene.
For at sætte prisen yderligere i relief, kan man sammenligne den med prisen på en af standardudgaverne. MG4 Long Range Luxury med 204 hk koster i 2023-udgave 279.999 kr (2022-udgaven kan stadig købes til 274.999 kr.).
For 231 hk betaler man 20.000 kr. Det er 86 kr. for hver af de ekstra hestekræfter – til sammenligning koster hver eneste af de ekstra 68 hk i Mercedes-AMG EQE 43 4Matic+ 3.677 kr. i forhold til at købe EQE 500.
Prisen på MG4 XPower er sensationel, men den er samtidig en konsekvens af, at mange elbiler simpelthen er for dyre. Tesla har vist vejen, og andre mærker følger langsomt efter. At man kan købe den faceliftede Model 3 AWD med rækkevidde på 629 kilometer, 4,4 sekunder fra 0-100 km/t og alt i udstyr gør, at prisen på MG4 XPower egentlig ikke er overraskende.
Overskrifterne er 435 hk, firehjulstræk, 0-100 km/t på 3,8 sekunder, 600 Nm og en topfart på 200 km/t. MG4 XPower er langt fra noget andet i dens klasse, som rummer VW ID.3, Cupra Born, Renault Megane E-Tech og snart også Peugeot E-308 og Opel Astra Electric.
Så mange kræfter skal tøjles, og MG har givet XPower større bremser, stivere fjedre og hårdere støddæmpere, justeringer i styretøjet – og så kommer den, som alle 2023-udgaver af MG4, med one pedal-funktion og forbedret infotainment. MG4 XPower kan desuden lade med op til 140 kW ved en DC-lynlader.
Som standard er den stærke hatchback udstyret med 18″ alufælge, sæder med Alcantara-betræk, pedaler beklædt med aluminium, elektronisk spærredifferentiale og en masse komfort- og sikkerhedsudstyr. Den står hos MG-forhandlerne i løbet af oktober.
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
Mere end halvdelen af nye biler, som indregistreres i Danmark, har forbrændingsmotor. En af de vigtigste af de biler er Peugeot 208, som vi tester i faceliftet form.
Næste elektriske skridt fra Kia er den kompakte EV3. Forud for premieren den 23. maj giver Kia en forsmag på den kantede elektriske crossover.
Kan du huske, hvad du savlede over på parkeringspladsen i 1980’erne? Måske det var en af disse tre gæve GTI’er, der i dag hører til blandt de glemte.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.