Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Porsche og samarbejdspartner Audi har haft det alt andet end nemt med deres nye fælles platform til elbiler, PPE. PPE, som står for Premium Platform Electric, har været plaget af store forsinkelser som følge af problemer med at udvikle den rigtige software – og problemer med det separate firma i Volkswagen, der står for den software.
Det er endelig ved at lysne for Porsche, Audi og PPE. De to første produkter på den nye og, for mærkerne, ekstremt vigtige platform, bliver Audi Q6 E-Tron og anden generation Porsche Macan. De to modeller er blevet skubbet i produktion og lancering, men i de kommende måneder forventer vi, at Audi og Porsche langt om længe løfter sløret.
LÆS OGSÅ | Porsche Panamera får chancen igen
Der løftes allerede lidt på låget til kassen med de elektriske godter fra Porsche. Forventningerne er store til Porsches anden elektriske model (Taycan blev introduceret i 2019), og mens designet virker som en evolution med grundform som den gamle model, forlygter fra Taycan og skrå hæk som på Cayenne Coupé, forventer vi at se et interiør, hvor Porsche kommer med fornyelse.
PPE-platformen bliver selvfølgelig variabel på en lang række parametre, hvor flere batteristørrelser, motortyper og antallet af trækkende aksler kan varieres. Platformen har, som den der bruges i Audi E-Tron GT og Porsche Taycan, 800 volt-arkitektur for hurtig opladning med op til 270 kW ved en lynlader.
Macan bliver, i hvert fald i første omgang, præsenteret som firehjulstrækker med en elmotor på hver af de to aksler, og ydelsen fra de to motorer vil i den kraftigste model nå op på 612 hk og over 1.000 Nm. Der er dermed rigelig plads til en variant med færre kræfter – måske to.
LÆS OGSÅ | Test: Det dyre og tunge udstyr fra Stuttgart
Batteristørrelsen i Macan er 100 kWh med 95 kWh som anvendelig kapacitet. Porsche lover at alle Macan-varianter kommer med en WLTP-rækkevidde på mindst 500 kilometer. Opladning ved en lynlader, når forholdene tillader det, siger 10-80 procent opladning på under 22 minutter.
Den første generation Macan har været i produktion i 10 år, og den gamle model vil på nogle markeder fortsætte ved siden af den nye. Den nye Macan er altid 100 procent elektrisk, og mange steder i verden passer det endnu langt fra ind.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.