hyundai_ioniq6-9263
Elbiler
23. marts 2023

Første tur: Hyundai fortsætter i fuld fart med Ioniq 6

Morten B. Bek

Morten Bek

Hvis nogen skulle være i tvivl om styrken hos Hyundai, har Ioniq 5 slået det fast med voldsom kraft. Men koreanerne tager sig ikke en slapper, og med Ioniq 6 får Hyundai endnu en spændende elbil.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bilbasen var inviteret til København af Hyundai

Det er en forbandelse, der hviler over alle filminstruktører. En film bliver modtaget af anmeldere og publikum med kyshånd – den bliver et stort hit. Men så kommer opfølgeren ud, og der er sure anmeldere og ingen, der gider se filmen. Det er den svære toer, et fænomen som har knækket halsen på mange filminstruktører.

Den svære toer findes også i bilindustrien. Ud kommer en bil, der får pladen fuld. Fedt design, appetitvækkende priser, fed teknologi (800 volt og førende hurtigladning), gode køreegenskaber. Hos Hyundai hedder det store hit Ioniq 5, og med Ioniq 6 kommer den svære toer. Ioniq 5 har det hele, og den er stadig, til trods for en række nyere konkurrenter, i toppen af sin klasse og en af de bedste elbiler på markedet. Men bare fordi det er tilfældet, betyder det ikke, at Ioniq 6 får samme kritik og samme succes.

hyundai_ioniq6-9738
hyundai_ioniq6-9789
hyundai_ioniq6-9756
hyundai_ioniq6-9783

Den vilde aerodynamiker

Der er ingen eksotisk destination eller noget luksushotel til at forsøge at forsøde min første tur i Ioniq 6. Præsentationen af den nye elbil foregår i København, nærmere bestemt i Nordhavn, og det giver mulighed for at køre bilen under danske forhold og på ramponeret dansk asfalt. Det er første gang, jeg ser Ioniq 6 i virkeligheden, og det er en af de nye biler, jeg har glædet mig mest til at se i 2023. Hyundai har løst opgaven omkring designet på en måde, som er atypisk i bilindustrien og helt uhørt hos tyske bilmærker: Ioniq 6 har intet til fælles med Ioniq 5. Ikke engang logoet, som er sænket ned i frontklappen og bagklappen, så det flugter og ikke giver vindmodstand.

Det med vindmodstanden er min egen fortolkning, og det er blot for at påpege, at Ioniq 6 er imponerende aerodynamisk, hvor Ioniq 5 ligger tættere på aerodynamikken for et væltet køleskab. Ioniq 6 er glattere end Tesla Model 3 og BMW i4, men ikke helt så aero-effektiv som de forsuttede bolsjer fra Mercedes, EQE og EQS. Et designelement går faktisk igen fra Ioniq 5: De små firkantede LED-pixels er bindeleddet mellem de nye Ioniq-modeller, og de vil også være at finde på den kommende SUV, Ioniq 7.

Ioniq 6-designet minder mig om en delfin i spring over vandet – og den minder mig ikke om nogen anden bil. Bagklappens opdeling i niveauer med to spoilere giver et kontroversielt og specielt design, og Ioniq 6 er ikke fed fra første gang, man ser den, som det er tilfældet med Ioniq 5.

hyundai_ioniq6-9322

Rækkevidde over 600 kilometer

De to Ioniq-modeller koster, ned til den sidste øre, det samme. Fra 374.995 kr. for basismodellen til 504.995 kr. med firehjulstræk og højeste udstyrsniveau. Man kan vælge Ioniq 6, fordi man synes, at designet er federe, eller man kan vælge den, fordi den har meget længere rækkevidde. De to Ioniq-modeller er vidt forskellige tilbud, to vidt forskellige stilarter. Den springende delfin er 16 procent mere effektiv med batteriet på 77,4 kWh og baghjulstræk end det væltede køleskab med samme opbygning. Med et WLTP-forbrug på 14,3 kWh for hver 100 kilometer, mod 17 kWh i Ioniq 5, kommer Ioniq 6 107 kilometer længere på en opladning end Ioniq 5. 614 kilometer er mere, end man får i Tesla Model 3 Long Range (602 kilometer) og i BMW i4 eDrive40 (585 kilometer).

Jeg kan ikke nævne Model 3 uden, næsten per automatik at nævne pris. Model 3 er umulig at slå i indstigningsmodellen til 329.990 kr., som har noget længere rækkevidde end Ioniq 6-basismodellen med batteri på 53 kWh og 429 kilometer rækkevidde. Model 3 med baghjulstræk har en WLTP-rækkevidde på 491 kilometer, og den har langt flere kræfter. Men Hyundai kommer ikke til at sælge mange af basismodellerne, og merprisen for det store batteri og den klasseledende rækkevidde er på 25.000 kr., så rækkevidden på 614 kilometer får man til 399.995 kr. Her ligger Model 3 Long Range og Ioniq 6 meget tættere sammen end omkring basismodellerne, og Model 3 er kun 10.000 kr. billigere.

Vælger man at købe hos Hyundai og ikke hos Tesla, får man sublim samlekvalitet, meget nemmere betjening af stort set alt i kabinen, meget bedre plads- og siddeforhold ved bagsædet og langt mere komfortabel undervogn.

hyundai_ioniq6-9640
hyundai_ioniq6-9672
hyundai_ioniq6-9665
hyundai_ioniq6-9688
hyundai_ioniq6-9647
hyundai_ioniq6-9683
hyundai_ioniq6-9634

Hvad skal man med en voldsom elbil?

Vælger man Model 3, er et af argumenterne, at man får store muskler, masser af kræfter. Jeg er holdt op med at grave i, hvor mange hestekræfter Model 3’erne egentlig har, for Tesla selv oplyser det ikke, og folk gætter i øst og vest. Men som Long Range har den firehjulstræk og mange kræfter. Ioniq 6 Long Range RWD har i hvert fald langt færre kræfter. 229 hk, 350 Nm og 0-100 km/t på 7,4 sekunder, mens Model 3 Long Range-bilisten fiser til 100 km/t på 4,4 sekunder. 3 sekunder skiller de to. En verden til forskel. Og jeg er stort set ligeglad.

Jeg vil hellere have den lækre familiebil, som er komfortabel, og argumenterne for alle kræfterne i Model 3 kan bruges til meget lidt. Når en elbil som Ioniq 6 også er hurtig, men ikke kaster mig tilbage i sædet, hvad skal jeg så med mere? De 229 hk i motoren på baghjulene kommer prompte, lydløst og stærkt. Overhalinger? En leg. På testturen, som går nordpå fra Nordhavn ad motorveje og landeveje, åbner Ioniq 6 hurtigt op for, at dens balance i undervogn og komfort er bedre end i Ioniq 5. Ioniq 6 er 15 cm lavere end Ioniq 5, og akselafstanden er 5 centimeter kortere, og det er naturligt, at 6’eren ligger mere fladt og selvsikkert i svingene.

Testbilen står på standardhjulene, en fælg på 18”, og det er helt sikkert gavnligt for komforten. 20” hjul er ekstraudstyr (kun med det store batteri – se på den grå bil på billederne) til 9.995 kr., men de hiver rækkevidden drastisk ned fra 614 til 545 kilometer. Hvad de gør ved komforten, finder jeg ikke ud af denne gang, men mere komfort giver de næppe.

hyundai_ioniq6-9748

Essential kommer med mere end det essentielle

Der var ingen grund til, at Hyundai skulle gøre samme krumspring med interiøret, som de har gjort med det udvendige design. Koreanerne kunne være helt rolige og snuppe det meste fra Ioniq 5 og lægge det direkte i Ioniq 6. På overfladen ser det sådan ud, og infotainmentsystem, rat og gearvælger-armen til højre bag rattet er da også direkte fra Ioniq 5. Men der er ændret, og der er ændret så meget, at lounge-stemningen fra Ioniq 5 er røget, så man i Ioniq 6 sidder mere som i en bar med intim stemning. Sort loftsbeklædning er standard, men dyster er kabinen ikke.

Den faste, lave midterkonsol og dørene er specielle. Elrudehejset er flyttet fra fordørene til midterkonsollen, og det har gjort dørsiderne ekstremt elegante og samtidig tynde, så de ikke tager plads ind mod forsæderne. Hele det langsgående midterstykke af fordørene fungerer som håndtag. Forsæderne et tyndere end i Ioniq 5, som bidrager til den omfangsrige bagsædeplads, og det er forsæder med bedre støtte end i Ioniq 5. Betrækket virker lidt rustikt, men meget holdbart. Plads er ikke gået til bagagerummet, som også er svært at komme til gennem en lille bagklap. 401 liter skal Hyundai ikke prale af, men det hjælper på det, at frontklappen åbner op til et rum (frunk) på 45 liter.

Ioniq 6 kommer i samme udstyrsniveauer som Ioniq 5 – Essential, Advanced og Ultimate – og basismodellen har det meste. Med mindre el-justerbare forsæder, head-up-display og varme i bagsædet er et krav, har Essential mere end rigeligt: LED-lygter, varmepumpe, el-betjent bagklap, el-foldbare sidespejle, bakkamera, nøglefri betjening, to skærme på 12.3”, navigation, trådløs opladning af smartphones og varme i rattet.

Ioniq 6 kan bestilles fra 14. april, og forhandlerne har premiere på bilen den 29. april. Hyundai har gjort det helt rigtige med den svære toer, og jeg glæder mig til at lave en længere test med bilen. Jeg er dog allerede så sikker i min sag, at jeg vil anbefale alle, som kigger på en ny Model 3, at prøve Ioniq 6, før man beslutter sig.


SPECIFIKATIONER

Hyundai Ioniq 6 Long Range RWD Advanced

Motor: Elmotor (bagtil) Ydelse: 229 hk/350 Nm 0-100 km/t: 7,4 sekunder Tophastighed: 185 km/t Forbrug: 14,3 kWh/100 kilometer Rækkevidde: 614 kilometer Batterikapacitet: 77,4 kWh Ladekapacitet: 240 kW Mål (L/B/H): 486/188/150 cm Køreklar vægt: 1.985 kilo Trækvægt: 1.500 kilo Bagagerumsvolumen: 401 liter + 45 liter foran Pris: 429.995 kr. (Ioniq 6 fås fra 374.995 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: 409.723 kr. (Ioniq 6 fås fra 360.736 kr.)


Brugte Hyundai Ioniq 5 til salg på Bilbasen

Se flere brugte Hyundai Ioniq 5 til salg på Bilbasen

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: