Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bilbasen var inviteret til København af Hyundai
Det er en forbandelse, der hviler over alle filminstruktører. En film bliver modtaget af anmeldere og publikum med kyshånd – den bliver et stort hit. Men så kommer opfølgeren ud, og der er sure anmeldere og ingen, der gider se filmen. Det er den svære toer, et fænomen som har knækket halsen på mange filminstruktører.
LÆS OGSÅ | Strømlinet Hyundai Ioniq 6 starter fra 374.995 kr.
Den svære toer findes også i bilindustrien. Ud kommer en bil, der får pladen fuld. Fedt design, appetitvækkende priser, fed teknologi (800 volt og førende hurtigladning), gode køreegenskaber. Hos Hyundai hedder det store hit Ioniq 5, og med Ioniq 6 kommer den svære toer.
Ioniq 5 har det hele, og den er stadig, til trods for en række nyere konkurrenter, i toppen af sin klasse og en af de bedste elbiler på markedet. Men bare fordi det er tilfældet, betyder det ikke, at Ioniq 6 får samme kritik og samme succes.
Der er ingen eksotisk destination eller noget luksushotel til at forsøge at forsøde min første tur i Ioniq 6. Præsentationen af den nye elbil foregår i København, nærmere bestemt i Nordhavn, og det giver mulighed for at køre bilen under danske forhold og på ramponeret dansk asfalt.
Det er første gang, jeg ser Ioniq 6 i virkeligheden, og det er en af de nye biler, jeg har glædet mig mest til at se i 2023. Hyundai har løst opgaven omkring designet på en måde, som er atypisk i bilindustrien og helt uhørt hos tyske bilmærker: Ioniq 6 har intet til fælles med Ioniq 5. Ikke engang logoet, som er sænket ned i frontklappen og bagklappen, så det flugter og ikke giver vindmodstand.
LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 6 tager 614 kilometer på en opladning
Det med vindmodstanden er min egen fortolkning, og det er blot for at påpege, at Ioniq 6 er imponerende aerodynamisk, hvor Ioniq 5 ligger tættere på aerodynamikken for et væltet køleskab. Ioniq 6 er glattere end Tesla Model 3 og BMW i4, men ikke helt så aero-effektiv som de forsuttede bolsjer fra Mercedes, EQE og EQS.
Et designelement går faktisk igen fra Ioniq 5: De små firkantede LED-pixels er bindeleddet mellem de nye Ioniq-modeller, og de vil også være at finde på den kommende SUV, Ioniq 7.
LÆS OGSÅ | Test: Gør en usynlig opdatering godt for Hyundai Ioniq 5?
Ioniq 6-designet minder mig om en delfin i spring over vandet – og den minder mig ikke om nogen anden bil. Bagklappens opdeling i niveauer med to spoilere giver et kontroversielt og specielt design, og Ioniq 6 er ikke fed fra første gang, man ser den, som det er tilfældet med Ioniq 5.
De to Ioniq-modeller koster, ned til den sidste øre, det samme. Fra 374.995 kr. for basismodellen til 504.995 kr. med firehjulstræk og højeste udstyrsniveau. Man kan vælge Ioniq 6, fordi man synes, at designet er federe, eller man kan vælge den, fordi den har meget længere rækkevidde.
De to Ioniq-modeller er vidt forskellige tilbud, to vidt forskellige stilarter. Den springende delfin er 16 procent mere effektiv med batteriet på 77,4 kWh og baghjulstræk end det væltede køleskab med samme opbygning. Med et WLTP-forbrug på 14,3 kWh for hver 100 kilometer, mod 17 kWh i Ioniq 5, kommer Ioniq 6 107 kilometer længere på en opladning end Ioniq 5. 614 kilometer er mere, end man får i Tesla Model 3 Long Range (602 kilometer) og i BMW i4 eDrive40 (585 kilometer).
LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 5 er Årets Bil i Danmark 2022
Jeg kan ikke nævne Model 3 uden, næsten per automatik at nævne pris. Model 3 er umulig at slå i indstigningsmodellen til 329.990 kr., som har noget længere rækkevidde end Ioniq 6-basismodellen med batteri på 53 kWh og 429 kilometer rækkevidde. Model 3 med baghjulstræk har en WLTP-rækkevidde på 491 kilometer, og den har langt flere kræfter.
Men Hyundai kommer ikke til at sælge mange af basismodellerne, og merprisen for det store batteri og den klasseledende rækkevidde er på 25.000 kr., så rækkevidden på 614 kilometer får man til 399.995 kr. Her ligger Model 3 Long Range og Ioniq 6 meget tættere sammen end omkring basismodellerne, og Model 3 er kun 10.000 kr. billigere.
LÆS OGSÅ | Hyundai klar til at udvide Ioniq-familien
Vælger man at købe hos Hyundai og ikke hos Tesla, får man sublim samlekvalitet, meget nemmere betjening af stort set alt i kabinen, meget bedre plads- og siddeforhold ved bagsædet og langt mere komfortabel undervogn.
Vælger man Model 3, er et af argumenterne, at man får store muskler, masser af kræfter. Jeg er holdt op med at grave i, hvor mange hestekræfter Model 3’erne egentlig har, for Tesla selv oplyser det ikke, og folk gætter i øst og vest. Men som Long Range har den firehjulstræk og mange kræfter.
Ioniq 6 Long Range RWD har i hvert fald langt færre kræfter. 229 hk, 350 Nm og 0-100 km/t på 7,4 sekunder, mens Model 3 Long Range-bilisten fiser til 100 km/t på 4,4 sekunder. 3 sekunder skiller de to. En verden til forskel. Og jeg er stort set ligeglad.
LÆS OGSÅ | Tesla fortsætter priskrigen: Model 3 nu fra 329.990 kr.
Jeg vil hellere have den lækre familiebil, som er komfortabel, og argumenterne for alle kræfterne i Model 3 kan bruges til meget lidt. Når en elbil som Ioniq 6 også er hurtig, men ikke kaster mig tilbage i sædet, hvad skal jeg så med mere? De 229 hk i motoren på baghjulene kommer prompte, lydløst og stærkt. Overhalinger? En leg.
På testturen, som går nordpå fra Nordhavn ad motorveje og landeveje, åbner Ioniq 6 hurtigt op for, at dens balance i undervogn og komfort er bedre end i Ioniq 5. Ioniq 6 er 15 cm lavere end Ioniq 5, og akselafstanden er 5 centimeter kortere, og det er naturligt, at 6’eren ligger mere fladt og selvsikkert i svingene.
LÆS OGSÅ | Køb BMW i4 som eDrive35 og spar 45.000 kr.
Testbilen står på standardhjulene, en fælg på 18”, og det er helt sikkert gavnligt for komforten. 20” hjul er ekstraudstyr (kun med det store batteri – se på den grå bil på billederne) til 9.995 kr., men de hiver rækkevidden drastisk ned fra 614 til 545 kilometer. Hvad de gør ved komforten, finder jeg ikke ud af denne gang, men mere komfort giver de næppe.
Der var ingen grund til, at Hyundai skulle gøre samme krumspring med interiøret, som de har gjort med det udvendige design. Koreanerne kunne være helt rolige og snuppe det meste fra Ioniq 5 og lægge det direkte i Ioniq 6. På overfladen ser det sådan ud, og infotainmentsystem, rat og gearvælger-armen til højre bag rattet er da også direkte fra Ioniq 5.
Men der er ændret, og der er ændret så meget, at lounge-stemningen fra Ioniq 5 er røget, så man i Ioniq 6 sidder mere som i en bar med intim stemning. Sort loftsbeklædning er standard, men dyster er kabinen ikke.
LÆS OGSÅ | SUV i stor størrelse: Kia EV9 klar til kamp
Den faste, lave midterkonsol og dørene er specielle. Elrudehejset er flyttet fra fordørene til midterkonsollen, og det har gjort dørsiderne ekstremt elegante og samtidig tynde, så de ikke tager plads ind mod forsæderne. Hele det langsgående midterstykke af fordørene fungerer som håndtag.
Forsæderne et tyndere end i Ioniq 5, som bidrager til den omfangsrige bagsædeplads, og det er forsæder med bedre støtte end i Ioniq 5. Betrækket virker lidt rustikt, men meget holdbart. Plads er ikke gået til bagagerummet, som også er svært at komme til gennem en lille bagklap. 401 liter skal Hyundai ikke prale af, men det hjælper på det, at frontklappen åbner op til et rum (frunk) på 45 liter.
LÆS OGSÅ | Ny Hyundai Kona EV med 490 km rækkevidde
Ioniq 6 kommer i samme udstyrsniveauer som Ioniq 5 – Essential, Advanced og Ultimate – og basismodellen har det meste. Med mindre el-justerbare forsæder, head-up-display og varme i bagsædet er et krav, har Essential mere end rigeligt: LED-lygter, varmepumpe, el-betjent bagklap, el-foldbare sidespejle, bakkamera, nøglefri betjening, to skærme på 12.3”, navigation, trådløs opladning af smartphones og varme i rattet.
Ioniq 6 kan bestilles fra 14. april, og forhandlerne har premiere på bilen den 29. april. Hyundai har gjort det helt rigtige med den svære toer, og jeg glæder mig til at lave en længere test med bilen. Jeg er dog allerede så sikker i min sag, at jeg vil anbefale alle, som kigger på en ny Model 3, at prøve Ioniq 6, før man beslutter sig.
SPECIFIKATIONER
Hyundai Ioniq 6 Long Range RWD Advanced
Motor: Elmotor (bagtil)
Ydelse: 229 hk/350 Nm
0-100 km/t: 7,4 sekunder
Tophastighed: 185 km/t
Forbrug: 14,3 kWh/100 kilometer
Rækkevidde: 614 kilometer
Batterikapacitet: 77,4 kWh
Ladekapacitet: 240 kW
Mål (L/B/H): 486/188/150 cm
Køreklar vægt: 1.985 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 401 liter + 45 liter foran
Pris: 429.995 kr. (Ioniq 6 fås fra 374.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: 409.723 kr. (Ioniq 6 fås fra 360.736 kr.)
Brugte Hyundai Ioniq 5 til salg på Bilbasen
Se flere brugte Hyundai Ioniq 5 til salg på Bilbasen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.